Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arki aivan hirveää suorittamista yhden lapsen kanssa, miten muut pärjää useamman lapsen kanssa?

Vierailija
25.11.2022 |

Miten arjesta olisi tarkoitus nauttia tai edes saada jotain iloa, kun kaikki on pelkkää selviytymistä? Haaveillaan toisesta lapsesta mutta kun jo yhden kanssa elämässä ei tunnu olevan mitään järkeä, niin miten sitten useamman kanssa selviää?

Meillä minä hoidan 3-vuotiaan hoitoon viennin ja haun, sillä teen lyhennettyä työaikaa. Lapsi on silti hoidossa melkein 8h päivässä, kun työmatkoihin menee melkein tunti suuntaansa. Ihan hirveää pitää noin pitkää päivää mutta mikäs teet. Miehellä pitkät päivät ja yhtä pitkä työmatka kuin minulla. Työ on ihan kaoottista, aloitin juuri ja olen ihan ulalla kaikesta, stressaa. Lapsi on väsynyt aina hoitopäivän jälkeen, menee aikaisin nukkumaan niin kuin minäkin, jotta taas jaksetaan seuraavana päivänä. Nukun todella huonosti, vauvavuoden jälkeen uni meni jotenkin rikki enkä saa enää kunnolla nukuttuakaan, paitsi satunnaisesti. Tätäkö tämä on? Antakaa jotain arkea helpottavia vinkkejä! Ruuat tehdään viikonloppuna valmiiksi aina torstaille asti (siinäkin sunnuntaina aina hirveä suorittaminen), Vaatteet laitetaan koko viikoksi valmiiksi yms. Ruuat tilataan kotiin. Lapsi on paljon kipeänä, mies silloin hoitaa kotona. Tuntuu, että aina on kiire hakemaan lasta, töihin, tekemään valmisteluja arjen sujuvoittamiseksi. Silti lapsen seurasta ei ehdi nauttia kuin pari hassua tuntia arkena ja koen suurta ikävää häntä kohtaan. Tekisi mieli hankkia toinen lapsi ihan vain siksi, että voisi olla kolme vuotta kotona pyörittämässä arkea mutta sitten taas töihin paluu ja kahden lapsen hoitopyöritys on kahta rankempaa.

Kommentit (545)

Vierailija
381/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä: Mitä vitamiineja 3 vuotiaalle?

Kuvahaun tulos haulle mitä vitamiineja annetaan 3-vuotiaalle

Vitamiinilisä takaa D-vitamiinisuosituksen mukaisen saannin

D-vitamiinilisä auttaa turvaamaan lapsen riittävän D-vitamiinin saannin. Viralliset ravitsemussuositukset suosittavat yksivuotiaille 10 mikrogrammaa ja 217-vuotiaille 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinivalmistetta päivässä

-siis ap osasi kirjoittaa pitkän valitusrotlan aloituksessa, muttei osaa googlata ,mitä vitamiineja 3-vuoliaalle annetaan tai kysyä farmaseutilta. Mistä näitä yksinkertaisia oikein sikiää.😂

Täällä väitettiin että maalaisjärki riittää. Eihän se sullakaan riittänyt.

Lasten kotikasvatuksessa maalaisjärki riittää oikein hyvin. muihin asioihin annetaan tosiaan neuvolasta tarkat ohjeet.

Vierailija
382/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovat ja fiksut organisoijat eivät saa stressiä lapsista. Jos kykyjä ei ole, niin voi vain katsoa peiliin tai yrittää pariutua paremman organisoijan kanssa.

Tämä oli hyvin kiteytetty! Rakastan lapsiperhearjessa juuri sitä, miten saan soveltaa ongelmanratkaisutaitoja alati vaihtuviin tilanteisiin. Olen luovalla alalla töissä. :-) Mies stressaantuu todella paljon nopeammin eikä kykene organisoimaan lasten asioita kovinkaan helposti. Hänen vahvuutensa ovat muissa asioissa, jotka taas itse mielelläni delegoinkin jollekin muulle.

Näihin oli todella erinomaisesti kiteytetty koko homma ja voin kolmantena vahvistaa tämän. Tunnistan myös itseni ja perheeni tästä. Vanhemmuudessa olen todella liekeissä, rakastan luovuutta ja juurikin tuota kekseliäisyyden hyödyntämistä, mutta pystyn silti pitämään paketin kasassa. Koti pysyy siistinä, lapset ja puoliso tyytyväisenä ja itse pysyn virkeänä kun koen alati onnistumisen tunteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

D-vitamiinilisä auttaa turvaamaan lapsen riittävän D-vitamiinin saannin. Viralliset ravitsemussuositukset suosittavat yksivuotiaille 10 mikrogrammaa ja 217-vuotiaille 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinivalmistetta päivässä

-siis ap osasi kirjoittaa pitkän valitusrotlan aloituksessa, muttei osaa googlata ,mitä vitamiineja 3-vuoliaalle annetaan tai kysyä farmaseutilta. Mistä näitä yksinkertaisia oikein sikiää.😂

Lasten kotikasvatuksessa maalaisjärki riittää oikein hyvin. muihin asioihin annetaan tosiaan neuvolasta tarkat ohjeet.

Eli maalaisjärki ei riitä.

Eikä neuvolasra tiedä. Minä sain esikoiselle väärää infoa rokotuksista ja puheterapiankun selvitin itse ja vaadin. Neuvolasta ei aloitetta tullut.

Vierailija
384/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä rentoutuu yhden jälkeen. Ehkä klisee, mutta kolmas tuntui menevän siinä sivussa :D Ei vain jaksa enää stressata, ja ne isommatkin jo yleensä vähän auttavat asiaa, pitävät ajan myötä seuraa vauvalle, taaperolle, leikki-ikäiselle ym.

Vierailija
385/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tällä hetkellä karsea sotku, keittelen tässä kevyeksi lounaaksi riisipuuroa. Äsken kävin kaupassa koiran kanssa pienimuotoisesti että on jotain suuhunpantavaa tälle ja huomiselle. Kohta aktivoin lapset X2, kaitsen kiukut (niitä tulee koska nepsyille on hullun vaikeaa lopettaa asioita ja siirtyä mihinkään) ja siirrytään joko pulkkamäkeen tai luistelemaan. Jossain väleissä komennan nuo puuhaamaan itsekseen, soittelen itse pianoa ja vastailen siinä lomassa sataan kysymykseen ja käyn keskeyttämässä riidan. Jossain kohtaa teen taas ruokaa ja otan siihen toisen lapsen mukaan etteivät riitele. Käytellään taas koiraa ulkona koko poppoolla. Pötkötellään. Tälleen ne päivät kuluu ihan mukavasti. Jossain kohtaa saatan heittää pyykki- ja tiskikoneen päälle. Pyykit Voikkaan ehkä viikon päästä ja siihen saakka ohjaan ottamaan kasasta, joskus kaivetaan likapyykkikorista joku lempipaita. Huomenna kuskaan lapsen hoitoon ja kotiin ja menen töihin.

En mä tiedä mikä tässä oli se hankala osio. Korkeintaan noi riidat käy hermoon...

Jännästi ne trendinepsyt lapset kasaantuu tuollaisille turhautuneille evvvk -äideille, joille lapset on pelkkä turhautumisen kestoaihe ja ikuinen työmaa. Ainakin sellainen henki on viestissäsi.

Evvvk-äiti joka käy pulkkamäessä lasten kanssa, tekee ruuat ja pesee pyykit..? Mitä..?

Selvästi sellainen meininki on, että vit ukun pitää tännekin taas raahautua pakon sanelemana. Lapsille ei tehdä ravitsevaa ruokaa ja eletään kaatopaikassa. Lapset otetaan silmiä pyöritellen pakon sanelemana mukaan, ei niin että mukava kun puuhaillaan yhdessä. Lapsi on oppinut sen, että äiti ei halua liikahtaa omista tekemisistään mihinkään vaan ne on lapsia tärkeämpää, ja lapset sitten peilaa tätä samaa omaan käyttäytymiseensä. Äiti siinä ihmettelee sitten että perhana näitä nepsyjä. Kaikki esimerkit on hänen viestistään poimittuja.

Vierailija
386/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovat ja fiksut organisoijat eivät saa stressiä lapsista. Jos kykyjä ei ole, niin voi vain katsoa peiliin tai yrittää pariutua paremman organisoijan kanssa.

Näitä luovia ja fiksuja organisoijia, joita eivät koskaan lapset stressaa, ovat varmaan yhtä kuin sinä itte. Esim. opettajat, lastensuojelutyöntekijät, diakonissat jne. valittavat kaikki lapsiarjen rasittavuutta ja mitenkä stressaavaa vanhemmuus on.

Esim. itselläni ei ole aikaa eikä mielenkiintoa perehtyä Wilmaan päivittäin ja sitä pidemmän aikaa, mitä useampia lapsia on. Kyllä oli helppoa ennen Wilmaa. Aiemmin oltiin sitä mieltä, että lapset käyvät koulua ja huolehtivat itse koulunkäynnistään. Opettaja kommunikoi lapsen kanssa, eikä kirjallisesti lapsen vanhempien kanssa. En tiedä mitä hyötyä tästä Wilmailusta on kenellekään.

Niin, että yhteiskunta hoitakoot ne lapsetkin?! Kyllä vanhemman vastuuseen kuuluu huolehtia, että lapsella tulee tehtyä läksyt ja harjoiteltua kokeeseen. Osa lapsista toki ovat siinä taitavampia, että huolehtivat itse, mutta suurin osa tarvitsee vanhemman ohjausta ja seurantaa, jotta kehittyy ymmärrys hoitaa koulutehtävät. Tämä auttaa lasta menestymään ja pääsemään omiin tavoitteisiin, unelma-ammattiin. Kuka vanhempi ei haluaisi tätä lapselleen ja auttaisi kasvamaan myös siinä?

Vierailija
387/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä saa mitä tilaa. Mitä luulit lapsiperhe-elämän olevan, hattaraa, pelkkää pyyteetöntä rakkautta ja sateenkaaria vai? (Okei, näinhän sitä naisille usein markkinoidaan.)

Olen neljän äiti ja todellakin olen saanut sen tilaamani. Paljon pyyteetöntä rakkautta, seikkailua, iloista nuorekkuutta, uusia näkökulmia jne. Toki ongelmien ratkaisukykyä lisää, joustavuutta, organisaatiotaitoa. Olen nelikymppinen, jos olisin lapseton, tuijottaisinko vanhenevaa napaani päivät pitkät? Nyt saan oikein luvan kanssa tehdä lumienkeleitä, lasketella pulkkamäessä, peuhata koko köörin kanssa punkassa, lallatella. Minulle äitiys on kuin tehty.

Ihanan piristävää, että löytyy muitakin vanhemmuudesta iloitsevia tämän ruikuttajavuoren reunoilla! Kaikkea hyvää teidän talveen ja joulunaikaan.

Kiitos kivoista sanoistasi! Joulunaika se jännää lasten kanssa onkin, huippua. Kaikkea hyvää sinullekin! Terv "neljän äiti".

Vierailija
388/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä luovia ja fiksuja organisoijia, joita eivät koskaan lapset stressaa, ovat varmaan yhtä kuin sinä itte. Esim. opettajat, lastensuojelutyöntekijät, diakonissat jne. valittavat kaikki lapsiarjen rasittavuutta ja mitenkä stressaavaa vanhemmuus on.

Esim. itselläni ei ole aikaa eikä mielenkiintoa perehtyä Wilmaan päivittäin ja sitä pidemmän aikaa, mitä useampia lapsia on. Kyllä oli helppoa ennen Wilmaa. Aiemmin oltiin sitä mieltä, että lapset käyvät koulua ja huolehtivat itse koulunkäynnistään. Opettaja kommunikoi lapsen kanssa, eikä kirjallisesti lapsen vanhempien kanssa. En tiedä mitä hyötyä tästä Wilmailusta on kenellekään.

Niin, että yhteiskunta hoitakoot ne lapsetkin?! Kyllä vanhemman vastuuseen kuuluu huolehtia, että lapsella tulee tehtyä läksyt ja harjoiteltua kokeeseen. Osa lapsista toki ovat siinä taitavampia, että huolehtivat itse, mutta suurin osa tarvitsee vanhemman ohjausta ja seurantaa, jotta kehittyy ymmärrys hoitaa koulutehtävät. Tämä auttaa lasta menestymään ja pääsemään omiin tavoitteisiin, unelma-ammattiin. Kuka vanhempi ei haluaisi tätä lapselleen ja auttaisi kasvamaan myös siinä?

Wilmassahqn ei kerrota niitä läksyjä joten jos lapsi ei seuraa niin ei se vanhempi niitä mistään saa.

Aen sijaan Wilmasta tulee käskyjä pakata sieniveitsi/arabipäähine/tonttulakki/jugurttipurkki silloun ja silloun ja sitten kuusi viestiä ohjeiden muutoksia per esine.

Jumppavarusteita saa jännittää tunnin alkuun asti ja syyhytiedotteet saa viiteen kertaan eri kielillä.

Vierailija
389/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä neuvolasra tiedä. Minä sain esikoiselle väärää infoa rokotuksista ja puheterapiankun selvitin itse ja vaadin. Neuvolasta ei aloitetta tullut.

Suomen neuvoloissa on kattava rokotusohjelma, joka etenee aivan järjestelmällisesti. Mistä tiesit neuvolan antaneen väärää infoa? Meillä neuvola ohjasi jopa ikäkausi-tarkastuksessa, miten oikeavoittoisesti ryömivää vauvaa autetaan. Jos lapsesi on sössöttänyt alta ikätasonsa, puuttuu jokainen neuvola asiaan.

Vierailija
390/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on niin vajaa, ettei osaa huolehtia omasta koulunkäynnistään, ei se vaativassa työelämässäkään pärjää. Parempi ettei saa turhaan väärää käsitystä taipumuksistaan. Pettyy vaan, kun työelämässä vaaditaan itseohjautuvuutta eikä siihen kykene.

Vierailija
391/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen neuvoloissa on kattava rokotusohjelma, joka etenee aivan järjestelmällisesti. Mistä tiesit neuvolan antaneen väärää infoa? Meillä neuvola ohjasi jopa ikäkausi-tarkastuksessa, miten oikeavoittoisesti ryömivää vauvaa autetaan. Jos lapsesi on sössöttänyt alta ikätasonsa, puuttuu jokainen neuvola asiaan.

Tarkistin itse asian THL:stä.

Ja puheterapiaan vaadin lähetteen koska halusin että kielijänne tsekataan ja saan selkeät ohjeet. Jos et ole huomannut, siinäkin säästetään ja koulut on täynnä puhevikaisia lapsia nykyään.

Vierailija
392/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin asioit neuvolassa? Vuosi?

Vierailija
393/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä sinkkuna kokannut iltaisin edes ruokaa. Tai pakannut eväitä.

Koti oli kaunis ja puhdas aina kun tulin kotiin.

Vaatteeni oli värikoodattuina kaapissa.

Kylpyamme puhdas ja kosmetiikka järjestyksessä.

Mitä hemmetin väliä, että vaatteet värikoodattuina ja koti aina kaunis ja puhdas? Kosmetiikka järjestyksessä??? Pitkät kynnet huollettuina ja insta täynnä puleerattuja kuvia ripsipidennyksistä? Relaa vähän.

Vierailija
394/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset kymmenen vuotta erinäiset! kerrat.

Vierailija
395/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Tää on just tätä, että halutaan niitä lapsia, sitten ei ymmärretä että se että on lapsia, tarkoittaa sitä että eletään lapsiperhe-elämää eli juuri sitä mitä Ap kuvasi. Eli saadaan just se mitä haluttiin ja sitten se ei kelpaakaan. Älkää ihmiset hankkiko lapsia jos ette yhtään ymmärrä mitä se käytännössä tarkoittaa.

Tämä! Juuri tämän takia älykkäimmät naiset eivät lisäänny.

Mitä se kertoo nykyajan olosuhteista, jos evoluutio on mennyt siihen että nykyoloihin parhaiten sopeutuneet eivät lisäänny? Heidänhän juuri pitäisi saada eniten lapsia.

Mutta ei, itsekkyys voittaa elämänhalun. Erikoista.

Miten omannäköisen elämän eläminen on itsekästä verrattuna lapsiperhe-elämään? Itsekkäintä mitä voi tehdä, on tuottaa uusi ihminen maailmaan kuluttamaan luonnonvaroja ja kilpailemaan resursseista ja työpaikoista toisten kanssa. Puhumattakaan nykymaailman epävakaudesta: sodat, ilmastonmuutos ym. Sen oman mini-me:n hankkiminen näyttää olevan monelle tärkeintä, viis mistään ja kenestäkään muusta.

Kyllä niitä lapsia tarvitaan maailmaan. Väestö ikääntyy hurjaa vauhtia.

Vierailija
396/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Tää on just tätä, että halutaan niitä lapsia, sitten ei ymmärretä että se että on lapsia, tarkoittaa sitä että eletään lapsiperhe-elämää eli juuri sitä mitä Ap kuvasi. Eli saadaan just se mitä haluttiin ja sitten se ei kelpaakaan. Älkää ihmiset hankkiko lapsia jos ette yhtään ymmärrä mitä se käytännössä tarkoittaa.

Tämä! Juuri tämän takia älykkäimmät naiset eivät lisäänny.

Mitä se kertoo nykyajan olosuhteista, jos evoluutio on mennyt siihen että nykyoloihin parhaiten sopeutuneet eivät lisäänny? Heidänhän juuri pitäisi saada eniten lapsia.

Mutta ei, itsekkyys voittaa elämänhalun. Erikoista.

Miten omannäköisen elämän eläminen on itsekästä verrattuna lapsiperhe-elämään? Itsekkäintä mitä voi tehdä, on tuottaa uusi ihminen maailmaan kuluttamaan luonnonvaroja ja kilpailemaan resursseista ja työpaikoista toisten kanssa. Puhumattakaan nykymaailman epävakaudesta: sodat, ilmastonmuutos ym. Sen oman mini-me:n hankkiminen näyttää olevan monelle tärkeintä, viis mistään ja kenestäkään muusta.

Katkeruus haisee tänne asti taas. Muka niin sinut päätöstensä kanssa 😅

Kerro vielä, mistä olisin katkera? Olen hyvin tyytyväinen päätökseeni ja elämääni ylipäänsä. Te vanhemmathan tässäkin ketjussa olette valittaneet ja vaikuttaneet katkerilta. On faktaa, että lisääntyminen on itsekästä millä tahansa mittapuulla mitattuna, varsinkin luonnon kannalta.

Mua ei kiinnosta pätkääkään mistä olet katkera, mutta kommenttisi kertoo ihan kaiken.

Sinun luetunymmärtämisesi taisi jäädä synnytysosastolle? Juurihan totesin, ettei minulla ole mitään syytä olla katkera. Oletko sitä mieltä, että lisääntyminen ei ole itsekäs teko eikä kuluta luonnonvaroja?

En ikinä usko, että lapseton on lapseton säästääkseen luonnonvaroja. Tekopyhää.

Vierailija
397/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä paikkakunta?

Vierailija
398/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua. Mutta tulin vaan aukomaan päätäni. Hoidan totaaliyh:na kaiken tuon yksin ja työpäivät ovat 9-12 tuntisia. Vaativa kolmivuorotyö. No problem:D Lapsi ei ole väsynyt pitkien hoitopäivien jälkeen, nautitaan siitä joskus aika vähäisestä ajasta mitä päivässä on. Tää on vaan elämää. Ei siitä tarvii stressata. Tee toinen lapsi niin pääset kotoilemaan hetkeksi aikaa.

399/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä paikkakunta?

Veikkaan Helsinkiä. Valitettavasti resurssit on neuvoloista ajettu alas järjestelmällisesti jo vuosikausia. Terkuin entinen neuvolan Th.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
400/545 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Sitä se elämä on jonkin aikaa

Kyllä totut ja  helpottuu ajan myötä

Niin siis tässä varmaan aloittaja halusi kysyä, miten lapsi tottuu tuohon rumbaan, hänen lapsuudestaanhan on kyse..? Aikuinen kyllä muutaman vuoden kestää päiväkotirumbaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi