Voiko käydä röntgenissä ottamassa kuvan hampaista jos epäilee olevansa raskaana? MIten suuri riski siinä on?
Mulle on saattanut käydä vahinko tärppi, en tiedä vielä. Sain lähetteen hammaslääkäristä sinne ennen kuin asiasta oli tietoa..
Nyt tässä olen pähkäillyt uskallanko mennä edes!
NEuvokaa mua!!
Kommentit (16)
Ihan terve tyttö syntyi. Viikkoja oli 5, kun röntgen otettiin, enkä tiennyt raskaudesta, en edes aavistanut, että voisin olla.
Etkö voi tehdä testiä ennen lääkäriaikaa?
luulen ettet voi mennä ennen kuin raskaus on ohi. Sain kerran tälläisen vastauksen kun epäilivät jotain isompaa juttua hampaassa joka olisi pitänyt kuvata.
Olisi pitänyt ottaa röntgenkuvat viisaudenhampaista, mutta koska olin raskaana, hammaslääkäri käski varata ajan synnytyksen jälkeen.
Tilasin netistä raskaustestin. Täytyy nyt odottaa ja katsoa mitä siihen testiin tulee... =)
itse kävin ja sanoin että mahdollisuus on että oon raskaana, vaikka sitten ne menkat alkoivatkin...
Lyijyessun voi pyytää aina. Muuten, yhdelle oli tehty osteoporoosimittaus lonkkaluusta, kun ei tiedetty olevan raskaana. Ei joutunut erikoisseurantaan.
Sitä vaan ei tehdä, jos ei ole välttämätöntä. Eli jos tarvitsee tietää, onko aivoverenvuoto tms., kuvaus tehdään raskaudesta huolimatta. Tuollainen hammasjuttu taas voidaan siirtää.
aikanaan kysyttiin, että olenko raskaana. Sanoin etten tiedä, mutta mahdollista on. Kuvaa ei otettu. (Ja raskaana olin mikä olikin jo sitten toinen juttu.)
Tais olla huonoa tuuria, mutta herättää silti kysymyksiä, koska kyseessä keskeytynyt km, jossa sikiön kehitys pysähtynyt hammashoidon aikoihin.
kerran sanottiin kuvan jälkeen, että et kai ollut.
pallean yläpuolelta saa ottaa vaikka viipaleröntgenkuvia, jos tarve vaatii. Hammasröntgen ei kyllä ole tällainen pakollinen, joten ei oteta turhana.
mutta hammasröntgenissä saa sädetystä saman verran kuin kaksi tuntia lentokoneessa matkustaessa ja monihan matkustaa myös raskausaikana.
Riski on olematon mutta jos kuvaa ei ole pakko ottaa niin mielummin siirretään.
Olitko jossain autokolarissa tai muussa että oli pakko katso onko lantiosi kunnossa?