Miten 10-11 v tytön "kuuluisi" pukeutua kaupungille?
Sanon heti, että ei ole tarkoitus syytellä tai paheksua tai kuvitella, että me tehdään paremmin ja joku muu huonommin. Vaan ihan mielenkiinnosta kyselen, koska oli niin erilaiset vaatteet tässä tapauksessa. Eli oltiin tytön ja kaverinsa kanssa ns. kaupungilla eli käytiin parissa kaupassa ja syömässä ja välillä käveltiin ulkona siis, eli ei oltu koko ajan jossain kauppakeskuksessa. Meillä tytöllä oli mustat siistit toppahousut, värillinen toppatakki, talvikumpparit, topparukkaset ja lämmin pipo. Toiselle tytöllä oli tiukat farkut, tennarit, ohuet nahkasormikkaat, ei mitään hattua. Kumpi tyyli lähempänä sitä, miten teillä puetaan?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ollut henkselikuriksia?
Öö, mihin 10..11 vuotiaat niitä tarvitsiis?
On meillä ainakin 10-vuotiaalla ollut silloin kun on esim. kasvimaahommissa auttamassa.
Mutta siis kyllä meillä yleensä on eri vaatteet pihalle ja toiset kaupungille. Jotain ap:n esimerkkien väliltä voisi olla meidän linja.
Teinit ja kouluikäiset lapset ovat holhouksen alaisia ja mielestäni pitäisi pukeutumisessa käyttää hyvänmaun mukaisia siveellisia asusteita. No, monet ei kuitenkaan käytä ja siitä seuraa sesksuaalisuuden ongelmat monella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ollut henkselikuriksia?
Öö, mihin 10..11 vuotiaat niitä tarvitsiis?
Ne kuuluu olla päällä kun mennään sokeripappojen kanssa suihkuun ja saunaan.
Yleisesti, onko teillä tämän ikäisillä ulkohousut ja toppahousut vielä ihan ok (siis ei erityisesti siellä kauppakeskuksessa, vaan yleisesti ulkoilussa)? Eli meneekö jalkaan ihan nätisti vai aiheuttaako kitinöitä?
Kun itse olin 12-vuotias, minulla oli collegepaita, tuulipuku tai verkkaripuku ja lenkkarit. Mutta siitä onkin 30 vuotta aikaa.
Meidän pari vuotta nuorempi tyttö laittais kapeat softshell-housut (tai paksut sisähousut jos on tarkoitus olla lähinnä sisällä), siisti toppatakki, nahkasaappaat/muut siistit talvikengät, lapaset, pipo. Eli vähän tuolta väliltä, ei meillä ole ikinä menty talvikumppareissa kaupungille, mutta en nyt ihan hatutta ja ohuissa housuissa antaisi mennä.
Minusta välimuoto, eli vaikka farkut tmv., siistit talvikengät (ei siis mitkään loskasaappaat), vaikka pitkä lämmin takki, pipo ja hanskat. Kuten itsekin pukeutuisin, erona ehkä se, että minulla on usein korolliset nilkkurit joita en vielä lapselle antaisi ja piposta saatan joskus luistaa, jos on huppu.
Täydessä toppavaatekusessa ei toki ole mitään vikaa jos lapsen oma valinta, lämmin pukeutuminen on aina hyvä. Liian vähäinen vaatetus taas iästä riippumatta on hirveää, etenkin kylmällä on vanhemman tehtävä huolehtia, ettei lapsi palele.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti, onko teillä tämän ikäisillä ulkohousut ja toppahousut vielä ihan ok (siis ei erityisesti siellä kauppakeskuksessa, vaan yleisesti ulkoilussa)? Eli meneekö jalkaan ihan nätisti vai aiheuttaako kitinöitä?
Ulkoilussa menee kyllä ilman kitinöitä päälle. Kouluun, kaupungille tms. ei tyttö niitä laita päälleen.
Kun on kylmä, toppahousut voi laittaa farkkujen päälle.
Voisi laittaa push-upit, ehkä vähän täytettä mukaan. Joku sellainen vartalonmyötäinen yläosa, minihame ja polvisukat ja korkokengät. Hiukset mielellään saparoilla. Voisi antaa ison tikkarin nuoleskeltavaksi.
Kyllä tuon ikäinen osaa jo itse päättää.