Saako tuon ison eläkeindeksikorotuksen myös työkyvyttömyyseläkkeisiin?
Uutisissa puhutaan vain työeläkkeestä, mihin saa ison lisän jos jää eläkkeelle tänä vuonna.
Kommentit (15)
Lahdessa vuosia sitten mainostettiin että julkinen liikenne menee ilmaiseksi eläkeläisille.
Marssin hakemaan jostain tuolloisesta info pisteestä korttia mutta en ollut "oikeanlainen " eläkeläinen koska olin työkyvyttömyyseläkeläinen. Tein jutusta ihan paikallis lehteen mielipide kirjoituksen kuinka harhaanjohdetaan ja syrjitään. Hitaat hämäläiset ei oikein tajunneet mistä oli kyse....
Ei taida koskea muita kuin oikeita eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lahdessa vuosia sitten mainostettiin että julkinen liikenne menee ilmaiseksi eläkeläisille.
Marssin hakemaan jostain tuolloisesta info pisteestä korttia mutta en ollut "oikeanlainen " eläkeläinen koska olin työkyvyttömyyseläkeläinen. Tein jutusta ihan paikallis lehteen mielipide kirjoituksen kuinka harhaanjohdetaan ja syrjitään. Hitaat hämäläiset ei oikein tajunneet mistä oli kyse....
Minä olen vasta hakeutumassa työkyvyttömyyseläkkeelle. Mietin ihan samoja asioita l. kuuluuko minulle jatkossa kaikki eläkeläisalennukset tyyliin uintialennus, elokuvaliput, teatterit ja muut, matkaliput julkisissa jne. Mielestäni pitäisi kuulua.
No jos se eläke on työeläkettä, niin kai siihen korotus tulee?
Itse saan kansaneläkettä ja takuueläkettä, työeläkkeen osuus vain n. 70e, joten eipä korotuksia tarvitse odotella, takuueläkehän ne vähätkin sitten leikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vasta hakeutumassa työkyvyttömyyseläkkeelle. Mietin ihan samoja asioita l. kuuluuko minulle jatkossa kaikki eläkeläisalennukset tyyliin uintialennus, elokuvaliput, teatterit ja muut, matkaliput julkisissa jne. Mielestäni pitäisi kuulua.
Eikö nämä riipu firmasta, tarjoaako eläkeläisille vai vain yli 65-vuotiaille eläkeläisille. Itse joskus niitä tutkin ja vain vr:llä pitkille matkoille olisin saanut alennusta, mitään paikallismatkoja yms. ei.
Työkyvyttömyyseläke on eläke. Ihan samat korotukset tulee kuin kaikille muillekin eläkeläisille. Älkää kysykö tyhmiä
Vierailija kirjoitti:
Itse saan kansaneläkettä ja takuueläkettä, työeläkkeen osuus vain n. 70e, joten eipä korotuksia tarvitse odotella, takuueläkehän ne vähätkin sitten leikkaa.
Eläkkeet EI LEIKKAA TOISIAAN! Lopettakaa jo nämä provoilut. Joku tyhmempi voi vielä oikeasti luulla että olette tosissaan!
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläke on eläke. Ihan samat korotukset tulee kuin kaikille muillekin eläkeläisille. Älkää kysykö tyhmiä
Työkyvyttämyyseläke voi koostua myös kansaneläkkeestä ja takuueläkkeestä. Korotuksesta työeläkkeisiin on puhuttu, ei näihin muihin.
Työeläkeindeksi
Maksussa olevat työeläkkeet tarkistetaan vuosittain työeläkeindeksillä. Työeläkeindeksi nostaa kaikkia työeläkkeitä eli vanhuuseläkkeitä, osittaisia varhennettuja vanhuuseläkkeitä, osatyökyvyttömyyseläkkeitä, työkyvyttömyyseläkkeitä ja perhe-eläkkeitä.
Vuonna 2023 työeläkeindeksi on 2874, mikä tarkoittaa noin 6,8 prosentin korotusta työeläkkeisiin vuoden 2023 alusta.
https://www.keva.fi/uutiset-ja-artikkelit/tyoelakeindeksi-ja-palkkakerr…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttämyyseläke voi koostua myös kansaneläkkeestä ja takuueläkkeestä. Korotuksesta työeläkkeisiin on puhuttu, ei näihin muihin.
On puhuttu. 4.2% on korotus Kelan eläkkeisiin. Tieto on ollut saatavilla jo muutaman viikon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan kansaneläkettä ja takuueläkettä, työeläkkeen osuus vain n. 70e, joten eipä korotuksia tarvitse odotella, takuueläkehän ne vähätkin sitten leikkaa.Eläkkeet EI LEIKKAA TOISIAAN! Lopettakaa jo nämä provoilut. Joku tyhmempi voi vielä oikeasti luulla että olette tosissaan!
Looetapa itse. Takuueläke on se minimi, ja sitä saa jos muuten eläkkeet jäävät sen alle.
Jos siis työeläke nousee, mutta takuueläke ei, niin kyllä se parin euron korotus silloin jää saamatta itselläni, nouseva työeläke vähentää saamaani takuueläkkeen määrää tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan kansaneläkettä ja takuueläkettä, työeläkkeen osuus vain n. 70e, joten eipä korotuksia tarvitse odotella, takuueläkehän ne vähätkin sitten leikkaa.Eläkkeet EI LEIKKAA TOISIAAN! Lopettakaa jo nämä provoilut. Joku tyhmempi voi vielä oikeasti luulla että olette tosissaan!
Looetapa itse. Takuueläke on se minimi, ja sitä saa jos muuten eläkkeet jäävät sen alle.
Jos siis työeläke nousee, mutta takuueläke ei, niin kyllä se parin euron korotus silloin jää saamatta itselläni, nouseva työeläke vähentää saamaani takuueläkkeen määrää tällöin.
Ei vähennä. Ja muutenkin mitä horiset jos ei nouse? Oletko lukutaidoton etkä osaa hakea tietoa netistä
Vierailija kirjoitti:
Työeläkeindeksi
Maksussa olevat työeläkkeet tarkistetaan vuosittain työeläkeindeksillä. Työeläkeindeksi nostaa kaikkia työeläkkeitä eli vanhuuseläkkeitä, osittaisia varhennettuja vanhuuseläkkeitä, osatyökyvyttömyyseläkkeitä, työkyvyttömyyseläkkeitä ja perhe-eläkkeitä.
Vuonna 2023 työeläkeindeksi on 2874, mikä tarkoittaa noin 6,8 prosentin korotusta työeläkkeisiin vuoden 2023 alusta.
https://www.keva.fi/uutiset-ja-artikkelit/tyoelakeindeksi-ja-palkkakerr…
Kiitos sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siis työeläke nousee, mutta takuueläke ei, niin kyllä se parin euron korotus silloin jää saamatta itselläni, nouseva työeläke vähentää saamaani takuueläkkeen määrää tällöin.Ei vähennä. Ja muutenkin mitä horiset jos ei nouse? Oletko lukutaidoton etkä osaa hakea tietoa netistä
No en minä jatkuvasti googlaa onko takuueläke nousemassa, sanoin vain että jos ei nouse, niin kyllä se korotus minun kohdallani leikkautuu.
Etkö ymmärrä, yhteenlaskettu eläkkeiden määrä minulla on nyt se 885, ja jos se pysyisi samana, niin saamani pieni korotus siihen 70e työeläkkeeseen ei nostaisi kokonaiseläkettä. Eri juttu sitten jos takuueläkkeen määrä nousee, silloinkaan ei ole väliä vaikka työeläkkeeni kaksinkertaistuisi, se ei kokonaiseläkettä nostaisi.
Mulla on tan hallituksen aikana jo kolmasti noussut eläke mutta en tiedä tästä joten odotan myös vastauksia.
-työkyvyttömyyseläkeläinen