Kyllä on kamalaa pyöräillä ulkona pakkasessa
Tuulee ja on kylmä ja on raskasta polkea. Autokin olisi mutta kun pitää säästää rahaa eikä voi bensaa ostaa koska se on kallista. Ei voi jokaista kauppareissua autolla ajaa kun se sitten maksaa paljon pitemmän päälle. Säästöä tulee varmaan pari tonnia talven aikana.
Kommentit (22)
Höpö höpö, raikasta ilmaa ja lumet kun tuli, niin on taas valoisampaakin. Hyvää hyötyliikuntaa pyöräillä ainakin työmatkat, mullekin tulee "vahingossa" siitä arkipäiville 1,5-2 h liikuntaa ilman isompaa panostusta asiaan. Hyvät varusteet ja äkkiä siihen pakkaseen taas tottuu :)
Tympeämpää se oli, kun oli pimeää ja kosteaa.
Ap, autolla kannattaa ajaa talvella päivittäin. Silloin kun lämpömittari näyttää enemmän kuin -15, silloin heitä puolen tunnin lenkki autolla
Akku latautuu.
Kannattaa pyöräillä ulkona lämpimässä.
mä taas ajelen mielelläni fillarilla talvella, mutta oonkin raavas oikeistoa äänestävä äijä. Ei näy fillarikommareita radalla enää, ajelevat varmaan metrolla edestakaisin. Tai pysyttelevät kotona.
Suomesta ei ikinä tule mitään fillarivaltiota sääolojen takia, ei tuolla talvella monikaan aja pyörällä päivittäin
Voisin ehkä pyöräilläkin, mutta jo pienessäkin pakkasessa alkaa sattumaan keuhkoihin/sydämeen. Hengittäminen menee raskaaksi.
Onkohan mulla joku piilevä astma vai miten te muut pystytte pyöräilemään (ja hengittämään samaan aikaan) pakkasessa?
Kyllä on mukavaa liikkua autolla 🙂
Mikä pakko siellä kaupassa on joka päivä käydä, osta kerralla monen viikon eväät.
Nyt on kyllä ainakin täällä ollut aikaa hyytävää keliä, vaikka on vaan pari astetta pakkasta niin viima saa sen tuntumaan tosi kylmältä. Mun mielestä pyöräily on kuitenkin vielä ihan ok, eri asia sitten kun kaduilla on loskaa tai epätasaista jäätä.
Onko paikkakunnalla bussiliikennettä? Pysäkillä tosin viileää. Ei kai kukaan viimassa polje ettei tule flunssa tai noidannuoli.
Vierailija kirjoitti:
Voisin ehkä pyöräilläkin, mutta jo pienessäkin pakkasessa alkaa sattumaan keuhkoihin/sydämeen. Hengittäminen menee raskaaksi.
Onkohan mulla joku piilevä astma vai miten te muut pystytte pyöräilemään (ja hengittämään samaan aikaan) pakkasessa?
Kertokaa vaan miinustelijat oma mielipiteenne.
Tuota kipua ja hengen haukomista ei siis minulle tule plussakeleillä, ainoastaan pakkasella. Ja olen tietysti pukeutunut kaulahuiveihin yms.
Vierailija kirjoitti:
Voisin ehkä pyöräilläkin, mutta jo pienessäkin pakkasessa alkaa sattumaan keuhkoihin/sydämeen. Hengittäminen menee raskaaksi.
Onkohan mulla joku piilevä astma vai miten te muut pystytte pyöräilemään (ja hengittämään samaan aikaan) pakkasessa?
Voi olla astmakin jos tuntuu oikeasti kovin pahalta keuhkoissa. Mulla auttaa onneksi pyöräillessä tai juostessa buffin tai muun vastaavan ohuen kankaan läpi hengittäminen, jos on kovin kuiva ilma. Ja kovalla pakkasella nyt muutenkin joutuu vähän hidastamaan tahtia verrattuna lämpimämpiin keleihin.
Minulla ei ole autoa, joten pyöräilen töihin ja asioille. Ostin kaksi vuotta sitten talvipyöräilyyn sähköavusteisin läskipyörän. Laitan siihen nastarenkaat, niin ei jäät tai rosot haittaa. Laadukasta lämmintä ja tuulenpitävää vaatetta päälle, niin talvellakin pyöräily on mukavaa. Hyödyllistä ja terveellistä liikuntaa minulle, kun töissäkun vaan istun.
Vierailija kirjoitti:
mä taas ajelen mielelläni fillarilla talvella, mutta oonkin raavas oikeistoa äänestävä äijä. Ei näy fillarikommareita radalla enää, ajelevat varmaan metrolla edestakaisin. Tai pysyttelevät kotona.
Suomesta ei ikinä tule mitään fillarivaltiota sääolojen takia, ei tuolla talvella monikaan aja pyörällä päivittäin
Tämä. Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia.
Itse 40kg.
Ketjut jäätyy ja polkeminen muuttuu tahmeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, autolla kannattaa ajaa talvella päivittäin. Silloin kun lämpömittari näyttää enemmän kuin -15, silloin heitä puolen tunnin lenkki autolla
Akku latautuu.
Ei kyllä puoli tuntia riitä ollenkaan. Akku latautuu vasta n. tunnin reippaassa ajossa, kun moottori käy isoilla kierrosluvuilla. Pahinta akulle on juuri kylmästartti, käynti lähikaupassa (5-15 min ajo), uusi startti ja taas kotona pakkaseen seisomaan.
Akkua kunnolla lataava ajo vie jo niin paljon bensaa, ettei mitään huvilenkkiä kannata akun vuoksi ajella.
Moottorin lämmitys pakkasilla ennen ajoon lähtöä on parempaa säästöä.
Ei täällä Hyvinkäällä tunnu kylmältä.
Mä jopa kävin t-paitasilteen ulkona ja eikä silloinkaan tuntunut kylmältä.
Minä poljen vuoden aikana 6000km mutta talvella ei oikein viitsi kovalla pakkasella polkea. Aika raskasta eikä pyörä oikein liiku kun on kovaa pakkasta. Keväästä sitten poljen vähintään 20 km joka päivä
Vierailija kirjoitti:
mä taas ajelen mielelläni fillarilla talvella, mutta oonkin raavas oikeistoa äänestävä äijä. Ei näy fillarikommareita radalla enää, ajelevat varmaan metrolla edestakaisin. Tai pysyttelevät kotona.
Suomesta ei ikinä tule mitään fillarivaltiota sääolojen takia, ei tuolla talvella monikaan aja pyörällä päivittäin
Kun asiaa on tutkittu, on osoittautunut että suurin este pyöräilyn suosiolle - keleistä riippumatta - on infrastruktuurin puute. Jos infra on pyöräilylle kunnossa, ihmiset käyttävät pyöriä. Jos siis Suomessa liikenneväylät suosivat pyöräilyä ja tekevät sen helpoksi, niin silloin niitä myös käytetään. Tässä video jossa verrataan kanadalaisia kaupunkeja Ouluun ja todetaan, että pohjoisessa Oulussa pyöräilyn määrä vähenee talvella vain vähän, siksi että pyöräteitä huolletaan ja pyöräilyverkosto on tiheä:
Vierailija kirjoitti:
mä taas ajelen mielelläni fillarilla talvella, mutta oonkin raavas oikeistoa äänestävä äijä. Ei näy fillarikommareita radalla enää, ajelevat varmaan metrolla edestakaisin. Tai pysyttelevät kotona.
Suomesta ei ikinä tule mitään fillarivaltiota sääolojen takia, ei tuolla talvella monikaan aja pyörällä päivittäin
Miten erotat fillarikommarin ja oikeistoäänestäjän? Perusjuomalaisella reilu ylipaino ja verotonta tuontiolutta sarvissa?
Liukasta oli koska lumi sulanut pyörätielle. Tuskin kunta kauheen usein auraa teitä ja hiekottaa.. Viime vuoden talvella tiet oli todella liukkaita suurimmaksi osaksi koska kunta säästää rahaa.