(Kauko)matkustaminen raskaana
Hei,
millä raskausviikoilla olette vielä matkustaneet lomamatkalle (kaukokohteisiin) ulkomaille?
Alunperin oli tarkoitus oli mennä viikon seuramatkalle Meksikoon hiihtolomalla, mutta kun laskettu aika osuu maaliskuulle, siirsimme lomaa marraskuun loppuun, jolloin raskausviikkoja on 26.
Nyt kuitenkin on alkanut (lähinnä muiden kauhistelun takia) jännittää, kannattaako sittenkään mennä. Riskejä on tietty hygeniatason, tartuntatautien ja pitkien lentomatkojen suhteen. Ja jos jotakin sattuisi, olisi sairaalaan tietty vaivalloisempi matka eikä hoitokaan olisi yhtä hyvää kuin Suomessa. Tosin olen matkustanut alueella ennenkin, ja siisteydeltään ja palveluiltaan se on samanlainen kuin Kanarian saaret. Rokotukset ovat jo entisestään kunnossa ja raskaus on muuten ollut ongelmaton.
Kommentit (4)
Olen ollut kaksi kertaa ulkomailla raskausaikana. Eka kerran oli viikkoja 32 ja toka kerralla oli viikkoja 18. Hyvin meni molemmat reissut. Ekalla kerralla olin euroopassa ja toisella kerralla Aasiassa. Tärkeää on käsihygienia eli minulla oli mukana apteekista ostettuja desifiointilappuja, joilla desifioin kädet aina ennen ruokailua. Kadun kioskeista ei kannata ostaa mitään. Eli katsoo tarkasti paikan mistä ruoan ostaa. Lisäksi söin maitohappobakteeri kapseleita 2 kertaa päivässä. Minulle ei tullut yhtään mitään ongelmaa kummallakaan kerralla. Oli upeat reissut. Eli ei muuta kuin hyvää lomaa!
Itse palasin juuri (terveenä) pieneltä Karibian saarelta, Arubalta, jossa olin rv 24-26+. Olin varmistanut että saarella on korkeatasoinen sairaala, jos jotain sattuisi. Kaikki meni kuitenkin loistavasti, ja pienetkin vaivat jäivät kuulostelematta uiskennellessa ja snorklatessa.
Eniten jännitin lentomatkaa, sillä pitkät lentomatkat tuottavat minulle aina tuskaa; en saa nukuttua koneessa, enkä aseteltua jalkojani mitenkään, lisäksi ne turposivat vaikka join paljon ja liikuskelin käytävällä. Tämä on kuitenkin ongelma joka minulla olisi jonkin asteisena, vaikka en olisikaan ollut raskaana.
Ruoan suhteen noudatin yleisiä neuvolasta saatuja ohjeita ja huolehdin hygieniastani tarkasti.
Onneksi lähdin muiden kauhisteluista huolimatta. Minulle matka sopi ainakin paremmin kuin hyvin! Luulen että vauvakin nautti keinumisesta aalloilla :)
Itse olen matkustanut kahdessa raskaudessa useita kertoja pitkiä matkoja aina viikolle 30+ asti. Ilman mitään mainittavampia ongelmia. Pitkillä lennoilla pitää vain muistaa juoda riittävästi, liikkua 1-2 tunnin välein (vessareissulle ylimääräisen kierroksen kanssa, venyttelyä esim koneen takaosassa, nosta tarvittaessa jalat ylös vaikka koneen vessassa jos omalla paikalla ei mahdu...) ja itse olen myös käyttänyt lentosukkia. Estävät tehokkaasti turvotusta jaloissa.
En tiedä minne päin Meksikoa olettee suuntaamassa, mutta kyllähän suuremmista kaupungeista siellä löytyy ihan korkeatasoisia sairaaloitakin.
Suurin riski varmaan on jonkinlainen ruokamyrkytys, mutta ruokapaikkojen huolellisella valinnalla ja hyvällä hygienialla senkin riski on kai aika pieni. (Ainakin oma perheeni ja tuttavani ovat onnistuneet matkustamaan Meksikossa ilman mitään ruokamyrkytyksiä ym.)
Ja jos/kun lähdette reissuun, muista huolehtia nestetasapainosta! Nestehukka yllättää raskaana ollessa aika helposti ja ensi oireena usein aiheuttaa supisteluja. Ei välttämättä ollenkaan vaarallista, mutta voi olla pelottavaa reissun päällä. Runsas juominen ja huilihetki yleensä auttaa.
Moi, itse juuri olin lähdössä työmatkalle rv 24 USA & 25 Kaukoitä, mutta matkat onneksi peruuntuivat ihan muista kuin itsestäni johtuvista syistä, olotila oli ja on edelleen rv 26 mitä mainioin. Liput oli jo kuitenkin hankittu.
Kävin pitkään itseni kanssa mietintää olenko kykeneväinen noihin matkoihin, ja lääkärinkin kanssa asiaa mietin. Periaatteessa mitään estettä ei ole lennoille, mutta niissä on aina isompi veritulppariski joten lomamatkalle en lähtisi noin pitkälle kun ei olisi " pakko" . Lääkäri suositteli 1-2h välein liikkumista koneessa joten aika rankka matka.
Kannattaa myös muistaa että listeria yms muu ruokamyrkytysriski saattaa olla isompi tuollaisissa kohteissa. Itse olen asunut Meksikossa 6kk ja vatsa oli vähän väliä sekaisin vaikka kuinka yritin katsoa mitä suuhun pistin. Joten ainakin vain kunnon ravintoloissa lämmintä ruokaa!