Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

illoin te aloitatte joulun leivonnaisten ja ruokien teon? Esim. kakut, laatikot yms.

Vierailija
22.11.2022 |

Oisko joulukuun puoliväli?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein jo kokeilumielessä erän herrasväen leipiä ja yhden stollenin. 

Vierailija
22/41 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt uunissa eka joulutorttu satsi. Loppuviikosta toka. Ens viikolla taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt uunissa eka joulutorttu satsi. Loppuviikosta toka. Ens viikolla taas.

Peukku tälle. Ei jouluherkut enää aaton jälkeen maistu samalle jostain syystä.

Vierailija
24/41 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole kyllä joulutunnelmasta sitten tietoakaan, jos kaiken tekee jo viikkoja etukäteen.

Jouluna sitten vaan kaivetaan pakastukset esiin, lämmitetään että saadaan mahdollisimman vaivattomasti ja nopeasti mössötettyä ruoka naamaansa kuin pienet siat.

Tosi mautonta aloittaa jouluvalmistelut viikkotolkulla aikaisemmin. Ahneita possuja.

Minusta taas joulutunnelma on kaukana, jos pitää hikoilla kauhan varressa. Ostan valmista suurimmaksi osaksi.

25/41 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon usein taatelikakun pari päivää ennen jouluaattoa siellä joulunviettopaikassa. 

Aatonaattona joku porukasta (usein minä) tekee joulutortut valmisaineksista, niitä syödään glögin kanssa illalla lahjoja paketoitaessa.

Ruoasta vastaavilla henkilöillä on omat aikataulunsa, mutta ymmärtääkseni niiden valmistaminenkin menee yleensä ihan aatonaattoon tms.

Vierailija
26/41 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein jo marmeladia 2 viikkoa sitten pakastimeen. Tuskin muuta itse kokkaan.

Vierailija
27/41 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aloita, koska aion sulkea pakastin talveksi Kauppa pakastaa ruoan halvemmalla.

Vierailija
28/41 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna en paljoa kokkaile. Annan Tallinkin kokkien ahertaa.

Vierailija
29/41 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi pitänyt lukea tätä ketjua.

Tuli nälkä!

Vierailija
30/41 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen aina aloittavani laatikoiden teon näillä main. Yleensä se jää sinne n. viikkoa ennen joulua. Tykkään, että edes osa ruuista on itse tehtyä ja tykkään myös valmistaa niitä, kunhan vain löytyy aikaa. Kiireessä ei hyvä tule. Osa ostetaan kuitenkin valmiina.

Rosolli tehdään aina itse aatonaattona. Tekeekö kukaan muu enää itse?

Vierailija
31/41 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne mitä itse tehdään, tehdään aatonaattona. Aattona keitetään perunat, kuorrutetaan kinkku  ja valmistetaan kastike. Ja tehdään joulutortut valmiista pakastetaikinasta. 

Torttuja pipareita leivotaan (jos leivotaan) jo marraskuussa, ja syödään myös.

Muuten jouluherkkuja valmistellaan aatonaattona niin, että aattona ovat uunissa joulurauhan julistuksen aikaan.

Vierailija
32/41 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan valmiiden jouluruokien ostamisen kaupasta yleensä muutama päivä ennen joulua :)

Joulutorttuja valmistuu pieni määrä heti syötäväksi marraskuun lopulta alkaen. Nykyään sähkön säästön vuoksi ainoastaan, jos on jotain muutakin uunissa paistettavaa.

Vierailija
33/41 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illoin, illoin....

Vierailija
34/41 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kuivakakut voi tehdä jo vaikka nyt pakkaseen, esim. taatelikakku, hedelmäkakku ym. jouluiset kuivakakut,

piparit säilyy kanssa hyvin, voi tehdä viikko, kaksi ennen joulua.

Joulunpyhät kestää kuitenkin monta päivää niin kun on monenlaista jouluista ruokaa ja leipomusta, voi syödä joka päivä erilaisia jouluisia ruokia ja leivonnaisia. Ei niitä kaikkia tarvitse samaan aikaan olla tarjolla. Eri päivinä eri herkut.

Joululeipominen on kivaa ja mukavaa joulunodotus puuhaa.

Vierailija
35/41 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatonaattona teen, paitsi porkkanalaatikon paistan aattona. Muita laatikoita meillä ei syödä.

Vierailija
36/41 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoistettiin joulu kylpylään eli ei aloiteta lainkaan.

Vierailija
37/41 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelen aina aloittavani laatikoiden teon näillä main. Yleensä se jää sinne n. viikkoa ennen joulua. Tykkään, että edes osa ruuista on itse tehtyä ja tykkään myös valmistaa niitä, kunhan vain löytyy aikaa. Kiireessä ei hyvä tule. Osa ostetaan kuitenkin valmiina.

Rosolli tehdään aina itse aatonaattona. Tekeekö kukaan muu enää itse?

Kyllä tehdään rosolli itse. Laatikot ostan valmiina, vain pienet, kun meitä on vain kaksi syöjää. Kinkku paistetaan. Silliä ja perunaa, mätiä ja smetanaa. Ehkä jonkun kahvikakun teen, piimäkakku on helppo. Se riittää kahvin kanssa pyhiksi. Juustokassin saan yleensä töistä.

Vierailija
38/41 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikot teen joskus itsenäisyyspäivän hujakoilla valmiiksi pakkaseen.

Siian graavaan joskus joulukuun puolessavälissä kun löydän siikaa kaupasta. Heitän mausteet pintaan, pakkaan tiiviiseen pakettiin ja nakkaan pakkaseen. Pois pakkasesta jääkaappiin aatonaaton aamuna. Graavaantuu kun sulaa. Opin tän kun yhtenä jouluna juoksin ympäri kauppoja siikaa etsimässä.

Mies tekee piparit vähän ennen joulua.

Lohen graavaan ja sillit teen aatonaattona.

Kinkku uuniin aatonaattona iltapäivästä.

Rosollin saan anopilta aattoaamuna.

Lapsi tekee jälkkärin aattona iltapäivällä.

Leivonnaisia meillä ei ole kun kukaan ei jaksa syödä. Kahvin kanssa konvehteja ja pipareita.

Vierailija
39/41 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaupasta jouluviikolla.

Vierailija
40/41 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee itse mitään. Kyttään aatonaattona tarjoukset tai aattoaamuna. Ostan vain joulukinkkusiivuja tai ihan pienen kinkkurullan jos on varaa. Jotain lohta ja pari pientä laatikkoa jos alennuksella. Jotain makeaa. Mitä löytyy halvalla.

Asun yksin. Jos olisi varaa ostaisin pitopalvelusta jotain herkkujani, menisin laivalle, kylpylään, maaseutumatkailupaikkaan tai johonkin lämpimään. Jotakin noista.

Onneksi ei ole tapana järjestää jouluna isoja pitoja suurella porukalla. En pystyisi osallistumaan koska en pystyisi vuorollani järjestämään oikein minkäänlaista tarjoilua.