Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te kenen vanhemmat jo kuolleet, niin millainen oli viimeinen joulu vanhempien kanssa. Ja tuleeko teillä pala kurkkuun

Vierailija
21.11.2022 |

jouluisin kun vanhempia ei enää ole?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule palaa kurkkuun. Eroperhe, äiti yksinhuoltaja ja joka joulu kännissä. Joulut oli /c-stä. Vietin joulun itsekseni heti välittömästi kun 17-vuotiaana oli oma kämppä alla. Kerran sen jälkeen on äiti ollut meillä joulun, yritti olla toisenkin mutta alkoi kännätä ja potkaisin ulos. 

Vierailija
2/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viimeisessä joulussa mitään erityistä tai tavallisuudesta poikkeavaa ollut. Eikä tule palaa kurkkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen joulu vanhempien kanssa oli 9-vuotiaana ennen kuin erosivat. Sen jälkeen oltiin äidin ja siskon kanssa 9 joulua etelässä. Sitten muutin omilleni ja vanhempien kanssa lähinnä soiteltiin jouluna. Myöhemmin on vietetty monta joulua sisarellani, johon myös äitini tuli eläessään.

Ennemmin tulee haikea fiilis isän- ja äitienpäivänä.

Vierailija
4/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kuoli kun olin 16v ja äiti nelisen vuotta myöhemmin. Viimeisenä jouluna kun molemmat elivät vietimme kotona ja aivan kai tavanomainen. Jouluaattona kävimme hautausmaalla ja vietimme aikaa yhdessä samoin kuin koko joulun. Isän kuoleman jälkeen ensimmäisen joulun olimme poissa kotoa mutta sen jälkeen äidin kanssa kahdestaan. Hänen kuolemansa jälkeen vietin jouluja joko yksin tai kavereiden kanssa. Nykyään joulu menee anoppilassa tai he tulevat meille. Heistä on muodostunut osa perhettä itselleni. En jouluna mieti vanhempiani  mutta joskus muutoin kyllä,

Vierailija
5/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mitään viimeisestä joulusta, kun en yleensä viettänyt joulua heidän kanssaan vaikka muuten kyllä nähtiin. Joku lapsuuden joulu on jäänyt mieleen. 

Vierailija
6/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat erosivat kun olin 15. Siitä lähtien vietettiin joulua sekalaisella porukalla, en välttämättä nähnyt kumpaakaan jouluna. Joulusta ei siis jäänyt kipeitä muistoja.

Vierailija
7/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kotoa pois 19-vuotiaana enkä sen jälkeen yhteisiä jouluja viettänyt, kun en tullut lapsuudenkotiin jouluksi. En muista viimeistä yhteistä joulua. 

Vierailija
8/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ei merkitse joulu yhtään mitään ja vanhemmat mullan alla, no ei tule pala kurkkuun. Kenelle aikuiselle vsnhemat noin tärkeitä?!

Vierailija
9/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli 1960 lukua ja olin 16v kun oli viimeinen perhejoulu sisarusten ja vanhempien kanssa.

Ei siinä joulussa mitään sellaista ollut minkä perään haikailisin.

Sen jälkeen vietin joulua poikaystäväni ja sittemmin oman perheeni ja lasten kanssa joulua.

Nykyisin mieheni kanssa kahden, jos joulukukan laitan pöydälle, niin se on meidän joulu..

Vierailija
10/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään paloja tule, alkkis vanhemmat, joiden kanssa ei tarvinut onneksi asua vaan mamma ja pappa hoiti  2 vuotiaasta asti.

Vierailija
11/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisiällä olen viettänyt joulut oman perheeni kanssa ja vanhemmat omassa kodissaan.

Vierailija
12/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viettänyt aikuisiässä yhteistä joulua vanhempieni kanssa enkä appivanhempien kanssa. 

Vierailija
13/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kuoli joulun alla, 23. 12. joitain vuosia sitten. Itsekäs alkoholisti oli eläessään, ei tule pala kurkkuun.

Vierailija
14/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli yli 12 v sitten, mutta viimeinen yhteinen joulu oli kyllä jo noin 30 vuotta sitten.

Vierailija
15/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes 90-vuotias äitini oli viimeiset kolme joulua hoitokodissa. Alzheimerin tauti oli edennyt jo pitkälle.

Viimeisenä jouluna hän havahtui hereille, omaan tilaansa, jouluaattona, kun lauloin hänelle tuttuja joululauluja. Nieleminen oli alkanut olla hänelle hankalaa. Syötin muusattuna riisipuuroa ja luumukiisseliä hitaasti pienellä lusikalla, ihan vähän kerrallallaan, nielemistä tarkkaillen.

Tuttu maku tuntui miellyttävän häntä. Aukaisi silmänsäkin muutaman kerran ja ehkä hymyilikin. Kerroin hänelle vähän omista lapsuuden joulumuistoistani ja vähän enemmän hänen aikanaan kertomistaan oman lapsuutensa joulumuistoista.

Kuusi haettiin tupaan, karamellipaperista oli tehty koristeita. Oljesta oli punottu joulutähti, jonka ukki ripusti latvaan. Oikeat kynttilät sytytettiin. Himmeli roikkui katossa ja takassa välkkyi tuli. Tuvan pöydällä oli kolmihaarainen punainen kynttilänjalka, jossa paloivat valkoiset kynttilät.

Luin hänelle jouluevankeliumin vanhoilla sanoilla ja lauloin Enkeli taivaan-virren. Sitten hippunen suklaata suuhun. -Oli hyvä joulu!

Vierailija
16/16 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen joulu ilman vanhempia, molemmat nyt kuolleet. Itse olen 35-vuotias ja ei lapsia joten miehen kanssa nyt kahdestaan ensimmäistä kertaa. Vähän haikea olo, minulla oli erittäin lämpimät suhteet vanhempiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi