Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisko graavilohen valmistaa jouluksi jo nyt?

Vierailija
21.11.2022 |

Tietenkin niin että pakastaisi sen graavin. Onko kukaan kokeillut? Lohta saisi nyt halvalla.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä. Mä pakastan fileen ja sulatan ja graavaan ennen joulua. En tiedä kumpi on parempi.

Vierailija
2/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohta pakastettu mutta ei graavattu. Luulisin että graavaamisen jälkeekin pakastus onnistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graavikala säilyy helposti 2kk pakastimessa, joten voi toki. Kannattaa antaa kalan ensin graavautua jääkaapissa ja sitten ylimääräiset suolat yms pois ja sitten vasta pakastus. 

Vierailija
4/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Tehdäänpä tuotakin valmiiksi jo. AP

Vierailija
5/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon parempaa kuin se, että tekisi vakuumipakatusta graavia. Jaiks. 

Vierailija
6/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta rapsuttele suolat pois. Muuten aika ytyä kamaa, kun otat pakkasesta. Eli "valmiina" sinne ja hidas jääkaappisulatus ennen joulua, muuten jää vetiseksi. 

Vierailija
7/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin että voi suolata ja heittää pakkaseen, siellä jäätyessään ja sitten sulaessaan graavautuu.

Vierailija
8/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain luin että voi suolata ja heittää pakkaseen, siellä jäätyessään ja sitten sulaessaan graavautuu.

Äitini teki noin, en pystynyt itse syömään kun oli niin tönkköä. Aivan liikaa. Kannattaa kokeilla pienellä palasella ja vähällä suolalla, jos onnistuisikin hyvin!

Vierailija
9/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä. Mä pakastan fileen ja sulatan ja graavaan ennen joulua. En tiedä kumpi on parempi.

Joku graavaa ja laittaa pakastimeen sen jälkeen. En ole kokeillut, mutta varmaan kyllä onnistuu niinkin.

Vierailija
10/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen graavannut ja pakastanut sen jälkeen kun varmistan, ettei kalapalojen pintaan jää mitään suolakokkareita. Hitaasti kun antaa sulaa jääkaapissa niin ihan hyvää tulee. Tietysti sillä ehdolla, että kala on yhtä tuoretta kuin muutenkin graavilohta tehtäessä, eikä mitään viimeisen myyntipäivän muoviin pakattua, jota muutenkaan en graavaisi.

Vierailija
11/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii suolaua ja pakastus. Näin teen joka joulu. Suolaa ei missään nimessä pakastimeen.

Vierailija
12/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sitä nyt on halvalla?

Eikös juuri ennen joulua ole aina tarjoukset.

Vierailija
13/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vakuumikone ja kaikki kalat menee pakastimeen vain vakumoituna. Lohifileet vakumoidaan, pakastetaan ja laitetaan graaviin vasta jouluksi. Suolattua kalaa ei pakastaisi, suola hidastaa jäätymistä.

Vierailija
14/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vakuumikone ja kaikki kalat menee pakastimeen vain vakumoituna. Lohifileet vakumoidaan, pakastetaan ja laitetaan graaviin vasta jouluksi. Suolattua kalaa ei pakastaisi, suola hidastaa jäätymistä.

Kun saimme lohta suoraan sukulaisten lohilammelta, vakuumipakkaus oli ok. (Silti graavaisin mieluiten vain tuoretta kalaa). Nyt ideana on se, että jos ostat jostain marketin laarista vakuumipakattuna lohta (et siis itse heti järvestä omakätisesti pakattua), se on seissyt jo useita päiviä. Nettihän on täysi artikkeleita, joissa sanotaan että tuoretiskillä myymättä jääneet kalat pakataan. Eli ne ovat vanhoja. Haiskahtavat. Kaupan vakuumista tulee ok uunilohta tai muuta arkiruokaa, muttei sitä kukaan herraisä voi jouluna graavata ja pöytään laittaa. 

Vierailija
15/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi viime joulusta otan pakkasesta itse en sitä kuitenkaan syö onpa pöytään laittaa kun sukua tulee..

Vierailija
16/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun saimme lohta suoraan sukulaisten lohilammelta, vakuumipakkaus oli ok. (Silti graavaisin mieluiten vain tuoretta kalaa). Nyt ideana on se, että jos ostat jostain marketin laarista vakuumipakattuna lohta (et siis itse heti järvestä omakätisesti pakattua), se on seissyt jo useita päiviä. Nettihän on täysi artikkeleita, joissa sanotaan että tuoretiskillä myymättä jääneet kalat pakataan. Eli ne ovat vanhoja. Haiskahtavat. Kaupan vakuumista tulee ok uunilohta tai muuta arkiruokaa, muttei sitä kukaan herraisä voi jouluna graavata ja pöytään laittaa. 

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2022/11/08/sairaaksi-kasvatettu-lohi-kasi…

Vierailija
17/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graavaan ja teen myös kylmäsavulohta tarjous lohista ympäri vuoden ja pakastan vakuumiin jos aikomus säilyttää pitempään, muuten vaan pussiin. Tuoreena pakastetusta kalasta en koskaan tee muuta kun lämminsavu kalaa.

Vierailija
18/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2022/11/08/sairaaksi-kasvatettu-lohi-kasi…

Kai sä nyt myös vegaani olet? Norjan suurjalostamot ja kotimainen pientuotanto jota järveen tai lampeen istutettu ovat täysin eri asia. Zesus taas. Poistun takasemmalle graavaamaan :D

Vierailija
19/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina tehnyt niin, että graavaan lohipalat, panen heti pakkaseen ja nostan sen päivää ennen käyttöä jääkaappiin. Lohi on silloin vielä vähän kohmeista, saa leikattua hyviä siivuja. Ei ole ainakaan liian suolaista.

Vierailija
20/23 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran pakastettua ei voi menestyneesti uudelleen pakastaa.

Pakastan aina osan graavatusta kalasta, koska graavaan aina ison määrän eli 2xfile ja meitä on kaksi syöjää.

Leikkaan kraavatut fileet sopiviksi klonteiksi muutaman pöivö tarvetta varten.

Sulatan jäökaapissa ja leikkaan sitten ohkaisiksi siivuiksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän