Millaista oli elää 80-luvun Suomessa?
Ajettiinko Lamborchineilla ja Ferrareilla kuten Miami Vicessä? Pukeuduttiinko aina pukuihin? Käytiin kalliilla lounailla? T. IkiJonne
Kommentit (59)
Mukavan rauhallista kun ei ollut mitään someja ja kännyt oli "vähän toisenlaisia". Hyvää asiaa oli aina kiva odottaa ja sitä arvosti. Suomea puhuttiin kaikissa ravintoloissa jne.
Jälkikäteen ajateltuna oli elämän kulta-aikaa. Olin teini eikä rahaa perheessä ollut liiemmälti mutta hyvä pössis oli 80-luvun puolivälin jälkeen. Sellainen iloinen ja kevyt tunnelma.
Tavattiin ystäviä kodeissa ja kahvilla, käytiin kävelyllä, soitettiin puhelimella pitkiä puheluita, katsottiin televisiosta Dynastiaa ja Stockmann oli hieno varakkaamman väen tavaratalo, jossa oli hissitytöt, anteeksi hissinajajat, ja jossa oli todella laaja ja korkeatasoinen tavaravalikoima ja henkilökohtainen ja huomioonottava palvelu.
Olin itse lapsi, mutta muistan että ihan normaalina maatilallisena oli kesämökki ja varaa normaaliin elämään ilman mitään ongelmia. Ei ollut juurikaan rikoksia maaseudulla, muutamia juoppoja oli kyllä kylällä. McGyver ja Ritari Ässä tuli katsottua pienenä joka viikko, muuten leikin ulkona ja harrastin liikuntaa.
Nii ja olihan sillon oikeeta duunia kaikille jotka vaan halus tehä, ei tarvittu nykysiä temppuiluja 😐
Ei ollut ulkomaalaisia lainkaan, paitsi joku italialainen turisti jota moni kääntyi katsomaan perään ja niin minäkin olin teini, ja hänpä tulikin juttelemaan ja sanoi että parempi olla katsomatta miesten perään.
Kivijalkakupat ja palvelut kukoistivat, kaiken tarvittavan sai omilta kulmilta.
Ihmiset olivat kohteliaita, aika pidättyväisiä ja kukaan ei puhunut rumasti, ainoastaan viikonloppuiltaisin näkyi ravintoloiden lähellä muutamia hoippuvia humalaisia.
Teinit olivat vanhempien kanssa, urheiluharrastuksissa ja kyläilivät kuunnellen musiikkia levyltä.
Kaikilla oli varaa ajaa uudella autolla ja ostaa oma asunto. Myös ruoka oli paljon halvempaa silloin.
Tärkeimmät tapahtumat kasarilta
NL ja USA:n välistä ydinsota pelättiin, Gorba tuli valtaan ja aloitti Perestroikan ja entisten huru-ukkojen linja loppui.
Martti Vainio kärähti dopingista, UKK kuoli, Kokoomus pääsi pannasta, Jupit panivat haisemaan, Holkeri joi kahvia, Liikanen lupasi kolminkertaistaa lapsilisät, Nykänen dominoi mäkihyppyä, Dödöärräläiset naiset näyttivät miehiltä, Gorba soitti matkapuhelimella Suomesta Moskovaan.
Valkokankaalla Syltty nöyryytti venäläisiä niin Afganistanissa kuin nyrkkeilykehässä. Kummisetään saatiin pari jatko-osaa. Al Bundy määritteli komedian uusiksi. Heavy Metalissa alkoi uusi aalto. Suomi sai nollia euroviisuista.
Oli ihan parasta aikaa. Meidän perhe oli köyhä, muttei se haitannut menoa. Telkkarista tuli hyviä ohjelmia ja ulkona luuhattiin kaikki illat kavereiden kanssa. Ei ollut nettiä eikä somea, ja hyvä niin.
Hyvää elämää. Sopivasti kaikkea, muttei mitään liikaa. Ihmiset olivat läsnä eivätkä paenneet somemaailmaan. Lapset ja nuoret olivat jotenkin viattomampia kuin nykyään.
Musikki oli hyvää niin kuin kasari kanavalta voi kuunnella. Yökerhoon kun meni piti olla suorat housut ja kauluspaita ainakin. Sitä en muista pitikö olla jopa kravaatti. Videonauhurit olivat uusinta uutta ainakin 80 luvun alkupuolella ja halvimmissavideonauhureissa oli langallinen kaukosäädin. Taivaskanavat eivät olleet yleisiä, kännyköitä ei ollut, ja ainakin itse opiskelijana katselin mustavalkoista televisiota. Teresa Orlowskin tekemien elokuvien tai Kalle ja Jallu lehtien parissa pidettiin omaa kivaa.
Suomettumis politiikka oli voimissaan ja itänaapuria pelättiin (silloinkin).
Jääkeikon MM kisoissa haettiin sitä ensimmäistä pronssimitalia, mutta turhaan.
Talvisin oli eteläsuomessakin lunta ja hypättiin Hassen siivelle ja lennettiin sillä etelän lämpöön Rhodokselle tai Mallorcalle.
Olin 80-luvulla iältäni 25-34 v. sinkku nainen. Kävimme paljon ravintoloissa/diskoissa ja usein myös keskellä viikkoa. Alkoholia juotiin, mutta ei ainakaan meidän porukoissa pahemmin oltu kuitenkaan kännissä. Tupakkaa poltettiin paljon ja sisätiloissa (myös työpaikalla). Naisten vaatteissa oli ne ihan hirveät olkatoppaukset. Hiustyyli taisi olla joku pätkitty kiharapehko. Firman pikkujouluissa ja kesäjuhlissa työnantaja ei kitsastellut, viina virtasi ja monet sekoilivat kännissä. Muistaakseni ihmiset muutenkin käyttivät 80-luvulla rahaa runsaskätisesti.
ihanaa