Kuinka paljon maksat vuokraa/ asuntolainaa kuukaudessa?
Kommentit (101)
0 euroa (Kela maksaa vuokran) 35 neliötä, moderni kerrostalo 2020 valmistunut. M27
Maksan lainaa ja yhtiövastiketta n. 660 e/kk. Lisäksi sähkö ja vesi kulutuksen mukaan. Minulla on 66 m2 kolmio Turussa.
Nykyinen vuokra 650e/kk, 90,5 neliötä 3h+k+s. Päälle sähkölämmitys ja vedet kulutuksen mukaan omaan piikkiin.
Tuleva laina 200e/kk, 96,5 neliötä 4h+k+s. Vuoden olen tosin lyhennysvapaalla ennen kuin alkaa lyhennys. Vastiketta ei kysytty, mutta on 250e ja risat (sisältää lämmityksen), päälle vesimaksuja n. 80e/kk puoliksi miehen kanssa.
Mistä kaikesta vuokran hinta muodostuu, onko olemassa lakia joka velvoittaa kertomaan vuokranmaksajalle mistä kaikesta maksaa ja kuinka paljon vuokrasta jaa omistajalle voittoa? Jos ei ole sellainen pitäisi olla.
Asumisesta pitäisi tehdä sellainen ala ettei sillä saa tehdä voittoa, ihmisten perustarpeella.
78 neliön paritalokolmio. Lainaa ei ole enää jäljellä, saatiin just maksettua pois, mutta vastike, vesi ja sähkölasku ovat kuussa yhteensä noin 290 euroa. Siinä meidän neljän hengen perheen asumiskulut.
Asumiskulut 450€/kk 65m2. Tässä mukana putkiremppalainan osuus ja hoitovastike.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kaikesta vuokran hinta muodostuu, onko olemassa lakia joka velvoittaa kertomaan vuokranmaksajalle mistä kaikesta maksaa ja kuinka paljon vuokrasta jaa omistajalle voittoa? Jos ei ole sellainen pitäisi olla.
Asumisesta pitäisi tehdä sellainen ala ettei sillä saa tehdä voittoa, ihmisten perustarpeella.
Juu, meidän rikkaitten pitäisi tietysti tarjota sinulle laiskalle halpa asunto.
Hulluko olet.
Voittoa tulee ja rutkasti ja minun tarvitsee kertoa se, että vuokra on tämä ja vesimaksu tämä ja vuokra nousee silloin ja silloin. Ja sinä maksat tai lähdet.
Vierailija kirjoitti:
Otin 30 vuoden lainan varmuuden vuoksi, mutta nyt saan sen maksettua 17 vuodessa kiitos alhaisten korkojen.
Laina on nyt 240 euroa korkeineen, mutta jäljellä olevan lainan 30 000 euroa maksan pois kahdessa vuodessa.
Meillä sama. Otettiin 25 v laina ja mahdollisuus maksaa enemmän ilmaiseksi.
Joka kk oon maksanut edes jotain.
Isompiakin lyhennyksiä. Yli 100 000 e, kun myytiin mökki ja pikkasen pienempiä, kun myytiin autot pois.
Lainaa on n 5 v jäljellä.
Monta krt on arvosteltu, kannattaa sijoitta.
Minä olen tyytyväinen
Ihmisten perustarpeilla voiton teko on kiellettävä.
Asuntolainan lyhennys korkoineen 950€. Tasan 12 erää jäljellä. OKT 235m2.
Olis hyvä jos mainittaisiin myös vastikkeet, muuten tuo ei kerro kokonaiskuvaa asumiskuluista.
Ei vuokraa, ei lainaa. Ok-talo 180 m2 ja mökki jotain 60 m2.
Vierailija kirjoitti:
Olis hyvä jos mainittaisiin myös vastikkeet, muuten tuo ei kerro kokonaiskuvaa asumiskuluista.
Asumisessa voi olla muitakin kuluja kuin vastikkeet. Jos ok-talo niin on kiinteistövero ja lämmityskulut. Niitä ei nyt kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
650e maksan vuokraa kaksiosta.
Järkytyin, kun leikittelin nordean lainalaskurilla, jos ostaisin about 200 000e asunnon. Maksaisin siitä kuukausittain noin melkein 1000e josta korkoa olisi 700e ja itse lainanlyhennystä vain pari hassua satasta. Mikä järki?!Joten minulle on kannattavampaa asua vuokralla ja säästää mahdollisimman paljon rahastoihin. Ei mitään mieltä maksaa pankille kuussa enemmän pelkkiä korkoja kuin mitä nyt maksan vuokraa.
Luulin aina, että "oman maksaminen" olisi aina kannattavampaa kuin vuokralla oleminen, mutta ilmeisesti nykyinen korkotaso on oikeasti noin älytön, että vuokralla asuminen ja suuremman summan kuukausittainen jemmaaminen kunnes alkupääomaa on ainakin yli puolet asunnon arvosta on kannattavampaa.
No vuosia korot on olleet matalalla, niin nyt just sitte laskeskelit kun nousseet...
Monella asunnon ostaminen on ajankohtaista vasta nyt. Itse olen miettinyt samaa. Jos ostaisin haluamani kaltaisen asunnon, maksaisin pelkästään korkoja ja vastiketta enemmän kuin vuokraa. Kannattaa siis säästää ja sijoittaa ja asua vuokralla. Mitään lisäarvoa ei ole sillä, että ostan velaksi. Mieluummin sitten ostan ilman mitään korkokuluja suoraan kun olen säästänyt asunnon hinnan.
Länsi-Helsinki, meren äärellä, omakotitalo, vuokraa tai lainaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
650e maksan vuokraa kaksiosta.
Järkytyin, kun leikittelin nordean lainalaskurilla, jos ostaisin about 200 000e asunnon. Maksaisin siitä kuukausittain noin melkein 1000e josta korkoa olisi 700e ja itse lainanlyhennystä vain pari hassua satasta. Mikä järki?!Joten minulle on kannattavampaa asua vuokralla ja säästää mahdollisimman paljon rahastoihin. Ei mitään mieltä maksaa pankille kuussa enemmän pelkkiä korkoja kuin mitä nyt maksan vuokraa.
Luulin aina, että "oman maksaminen" olisi aina kannattavampaa kuin vuokralla oleminen, mutta ilmeisesti nykyinen korkotaso on oikeasti noin älytön, että vuokralla asuminen ja suuremman summan kuukausittainen jemmaaminen kunnes alkupääomaa on ainakin yli puolet asunnon arvosta on kannattavampaa.
No vuosia korot on olleet matalalla, niin nyt just sitte laskeskelit kun nousseet...
Monella asunnon ostaminen on ajankohtaista vasta nyt. Itse olen miettinyt samaa. Jos ostaisin haluamani kaltaisen asunnon, maksaisin pelkästään korkoja ja vastiketta enemmän kuin vuokraa. Kannattaa siis säästää ja sijoittaa ja asua vuokralla. Mitään lisäarvoa ei ole sillä, että ostan velaksi. Mieluummin sitten ostan ilman mitään korkokuluja suoraan kun olen säästänyt asunnon hinnan.
En minäkään näillä hinnoilla asuntoa nyt ostaisi. Tosi tyytyväinen, kun ostin jo asunnon ennen hintojen nousua.
Lainaa 1200e kk. 139neliön omakotitalo. Uusimaa.