Saako kuka tahansa Kela taksin lääkärikäyntikn?
Kommentit (26)
Riipuu siitä onko lääkäri nähnyt aiheelliseksi kela kyydin, siis oletko niin huonossa kunnossa että se on välttämätön. Ensin siis pitää saada varmistus oikeudesta kyseisestä hoitoyksiköstä, sitten valitset kelan hyväksymästä tilauskeskuksesta kumman kautta tilaat kyydin, vähintään vuorokautta ennen hätätapauksessa myöhemminkin riittää, mutta silloin et voi olla varma tuleeko ajoissa noutamaan, etkä silloinkaan. Taksikeskus voi ilmoittaa ettei autoja ole tarpeeksi, tullaan kun ehditään, odotusaika voi venyä tunneiksi, jos on sovittu aika niin se jää käyttämättä varaudu sakkomaksuun. Taksin tulematta tuleminen tai myöhästyminen ei vapauta sinua siitä.
Olen seurannut naapurin pyörätuolissa olevaa rouvaa ja kun on suht lyhyt matka n. 3km niin eivät halua ottaa vähempi arvoisia kyytejä, pitemmistä jää enempi käteen. jos lääkäri ei näe taksin olevan välttämätön, niin varaudu kelan takaisin perintään. Jos luulet että voit vaikuttaa saatavuus ongelmaan kun naapurissa on tuttu kelataksi ja soitat suoraan hänelle, ei onnistu, sillä väärin tehty tilaus poistaa kelan korvauksen, ainoastaan nämä kaksi alueellasi kelan kilpauttamaa taksi keskusta kelpaavat, löydät numerot kelan sivuilta.
Minä saisin kelataksi jutut mutta en invapysäköinti korttia. Lämpötilan vaihtelut koskee minua joten pysäköinti saisi olla kaupan lähellä. En tarvitse apuvälinettä liikkumiseen joten siinä syy. Veronmaksajat saa alkaa sitten maksaa mun taxit....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelatakseihin on se Kela-kortti. Omavastuu on 300 euroa ja sen jälkeen ilmainen. Näitä kortteja saa ainoastaan, jos se myönnetään jonkun vaikean sairauden hoitoon. Mulla oli, kun kuljin syöpähoidoissa kesän.
Muutoin se kelataksi on normitaksi. Tietyt taksiyhtiöt hoitavat MYÖS kelakyytejä ja loppuajan ovat normitakseja
Älä höpötä! Siihen mitään erikoiskortteja tarvita.
Tällaisen voi saada esim. vain yhtä käyntiä varten.
Jos tarvitsee usein ja omavastuut täyttyävät, niin on mahdollista saada taksikortti kelakyyteihin, jonka esittämällä ei joudu sitä 25 euron omavastuutakaan maksamaan.
Puhutte vähän eri asioista.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos tulee poliklinikkakäynnille aika kauemmas, eikä omista autoa ja julkista liikennettä ei juurikaan ole, niin onko mahdollista?
Ei juurikaan ole. Eli jotain on!
Yleensä taksin käyttö korvataan, jos se taksi on ollut sairauden vuoksi tarpeen. Ennen tuo tieto kirjattiin paperilomakkeelle, en tiedä mikä käytäntö todistusten suhteen nykyään on. Annetaanko ihan taksikortti polilla käteen, kotimatkaa varten?
Jos ei muita kulkuneuvoja ole, niin kaipa kela matkakorvauksen ajanvarauksellisesta polikäynnistä ainakin maksaa. Omavastuu näissä lienee edelleen olemassa. Matkakorvauksen siis.
Kyllä nimenomaan julkisen liikenteen puuttumisen vuoksi saa. Esimerkiksi aika keskussairaalaan on klo 8 ja ensimmäinen julkinen maakunnasta tulee klo 11.30, niin kyllä saan Kela-taksin koko matkalle, vaikka sairaus ei sitä edellyttäisi.
Ei siellä polilla mitään taksikorttia anneta vaan laitetaan Kelaa varten todistus sairaudesta. Jos syynä on julkisen liikenteen puute, sitäkään ei tarvita.
Miksi tähän ketjuun kirjoittaa niin moni, joka ei tiedä asiasta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Minä saisin kelataksi jutut mutta en invapysäköinti korttia. Lämpötilan vaihtelut koskee minua joten pysäköinti saisi olla kaupan lähellä. En tarvitse apuvälinettä liikkumiseen joten siinä syy. Veronmaksajat saa alkaa sitten maksaa mun taxit....
Sinä kirjoitat sote-taksista, jota voi käyttää kauppareissuihin.
Tässä ketjussa oli kyse Kela-taksista, jolle sallitaan hätäisesti apteekkikäynti sellaisessa apteekissa, joka on siinä matkan varrella.
Älä hölise, kaupungissa saa myös Kela taksin.
Kysymys on siitä, missä kunnossa potilas on, kun sairaalasta lähtee.
Kaupugeissa on lähiöitä, joista keskussairaalaan on matkaa kymmeninkin kilometriä.
Joduin kerran sairaana keskussairaalan päivystykseen. Kun iltamyöhällä sieltä pääsin, en voinut huonossa jäädä odottelemaan paikallisbusseja.
Sairaanhoitaja soitti minulle Kela taksin.
Eivät kaikki Kela taksien ole mitään pysyviä, eikä vakituisia käyttäjiä.
Niitä käytetään tarvittaessa, kun siihen on syy.
Ja miten ne vanhukset sieltä maaseudun kulmilta, ilman Kela taksia mihinkään pääsis, kun julkista liikennettä ei ole, tai se on erittäin vähäistä, kuten vain aamulla yksi vuoro ja sitten illalla takaisin.
Eikä bussilla pääse sairaalan ovelle.
Näillä ikääntyneillä on pakolliset käynit lääkärissä ja poliklinikoilla, kroonisten sairauksien takia.
He mm. ovat yksi ryhmä niitä vakituisia käyttäjiä.