Periikö aviopuoliso kaiken jos kummallakaan ei ole lapsia?
Vai meneekö osa perinnöstä esim sisaruksille tms? Ei avioehtoa eikä testamenttia.
Kommentit (40)
https://www.is.fi/perhe/art-2000008319068.html
Lukekaa tuosta mitä lakimies sanoo asiaan.
Jos kuolleen puolison vanhemmat elossa, leski/ puoliso ei todellakaan peri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuolleen puolison vanhemmat elossa, leski/ puoliso ei todellakaan peri mitään.
Höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aviopuoliso perii. Sen takia mentiin naimisiin, että toinen sitten perii suoraan. Pienemmät verot kuin vain testamentilla perisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain perii, johan se on monta kertaa todettu, periminen on tosin vähän huono termi lesken tapauksessa kun se yleisesti mielletään rintaperillisille, mutta ei ole parempaakaan haluttu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tyhmyyden määrä yllättää aina.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole avioehtoa niin perii elinajakseen, sen jälkeen menee se peritty osuus puolison suvulle, eikä sitä voi testamentata toisin, mutta saa käyttää elämiseensä.
Joo kannattaa käyttää ensin se lesken omaisuus elämiseen ja sitten testamentata oma omaisuus, jos on vielä jotain jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole avioehtoa niin perii elinajakseen, sen jälkeen menee se peritty osuus puolison suvulle, eikä sitä voi testamentata toisin, mutta saa käyttää elämiseensä.
Miksi tätä alapeukutetaan, tämä on ihan totta. Lesken kuoltua omaisuus jaetaan uudelleen avioparin sukujen kesken.
Ei vaan lesken sukulaisille. Ei ensin kuolleen suku saa enää mitään. Ja voihan leski testamentata kaiken vaikka kissojensuojeluyhdistykselle.
Tottakai saa ensin kuolleen suku, sukukartano palautuu alkuperäiselle suvulle kuten kuuluu, Suomen laki on hyvin oikeudenmukainen näissä.
Näin on, mutta eläessään leski saa käyttää puolisoltaan perimäänsä omaisuutta miten lystää, vaikka myydä kaiken ja ja ryypätä ja pelata myynnistä saamansa rahat. Siihen ei ole ensiksi kuolleen puolison sukulaisilla mitään sanomista. Ainoa rajoitus on se, että leski ei voi testamentata eikä lahjoittaa puolisoltaan perimäänsä omaisuutta.
Mutta jos lesken katsotaan omalla toiminnallaan kohtuuttomasti käyttäneen puolisoltaan saamaansa perintöä, niin lesken perinnönjaossa hänen perillistensä osuudesta saatetaan siirtää tasinkoa ensin kuolleen perillisille.
Leski voi lahjoittaa puolisoltaan saamaansa perintöä, mutta lesken kuoltua ensin kuolleen perilliset voivat vaatia lahjoitetun omaisuuden palauttamista kuolinpesään.
Tämä sama kysymys esiintyy palstalla silloin tällöin ja joka kertaa siihen kiirehtii vastaamaan myös sellaiset, jotka eivät selvästi tiedä asiasta mitään. Ihan kuin vastaisivat fiilispohjalta. "Minun mielestäni asian kuuluisi mennä näin, joten esitänpä sen tässä faktana."
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama kysymys esiintyy palstalla silloin tällöin ja joka kertaa siihen kiirehtii vastaamaan myös sellaiset, jotka eivät selvästi tiedä asiasta mitään. Ihan kuin vastaisivat fiilispohjalta. "Minun mielestäni asian kuuluisi mennä näin, joten esitänpä sen tässä faktana."
Joo, minäkin ihmettelen, että tällaisiin kysymyksiin vastaavat ihmiset, joilla ei ole selvästikään ole harmainta hajua siitä, miten asiat menevät. Kannattaisi edes käydä lukemassa Perintökaari ennen kuin tulee kirjoittamaan tänne täyttä puppua.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu onko testamenttia
Tässä oli äärettömän lyhyt aloitusteksti. En ymmärrä, että miksi joku kommentoi jollei ole edes viitsinyt aloitusta lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WTF?
Kyllä, näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos olen sinkku ja riidoissa sukulaisteni kanssa, mun kannattaa nyt äkkiä mennä naimisiin ensimmäisen vastaantulijan kanssa ja tehdä testamentti, että puolisoni saa kaiken omaisuuteni ikuisiksi ajoiksi jas kuolen ensimmäisenä? Voiko testamentilla määrätä, että sukulaiset eivät saa nähdä ruumistani eivätkä tulla hautajaisiin?
Hyvä ihminen, tee testamentti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä alapeukutetaan, tämä on ihan totta. Lesken kuoltua omaisuus jaetaan uudelleen avioparin sukujen kesken.
Ei vaan lesken sukulaisille. Ei ensin kuolleen suku saa enää mitään. Ja voihan leski testamentata kaiken vaikka kissojensuojeluyhdistykselle.
Väärin. Viimeksi kuolleen jälkeen omaisuus puolitetaan ja toinen puolikas palautuu ensiksi kuolleen suvulle. Viimeksi kuollut ei voi testamentata kuin oman puolikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kannattaa käyttää ensin se lesken omaisuus elämiseen ja sitten testamentata oma omaisuus, jos on vielä jotain jäljellä.
Juuri tällaisen välttämiseksi perussääntö onkin se, että lesken kuoltua lesken omaisuus jaetaan puoliksi lesken sukulaisten ja ensiksi kuolleen puolison omaisten kesken. Tästä perussäännöstä voidaan kuitenkin poiketa, jos voidaan osoittaa, että lesken omaisuudesta yli puolet on sellaista, jonka leski on hankkinut esim. työansioillaan puolison kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi on! Äitini lapseton leskitäti kuoli muutama vuosi sitten. Pariskunnan omaisuus jaettiin molempien puolisoiden sukulaisten kesken.
Perijöitä oli 38. Perintönä yksiö ja vähän rahaa tilillä. Jokaisen perillisen osuus oli 1600 €.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nykyään peruskoulussa opetetaan nämä perusasiat avio-oikeudesta ja perintökaaresta!
Ihme neuvoja annetaan; " saat erossa puolet miehen omaisuudesta. Perit puolet miehen omaisuudesta. Sinulla on oikeus lakiosaan veljen vaimon mummon kuoleman jälkeen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällaisen välttämiseksi perussääntö onkin se, että lesken kuoltua lesken omaisuus jaetaan puoliksi lesken sukulaisten ja ensiksi kuolleen puolison omaisten kesken. Tästä perussäännöstä voidaan kuitenkin poiketa, jos voidaan osoittaa, että lesken omaisuudesta yli puolet on sellaista, jonka leski on hankkinut esim. työansioillaan puolison kuoleman jälkeen.
Puolisoni kuoli nuorena ja perin hänet, koska meillä kummallakaan ei ollut lapsia. Hänen kuolemansa jälkeen olen avioitunut uudelleen hyvin varakkaan miehen kanssa. Meillä ei ole avioehtoa. Olen myös itse opiskellut ja päässyt hyvätuloiseen ammattiin ja vaurastunut. Meillä on lapsia. Kun minä kuolen, ensiksi kuolleen puolisoni sukulaisilla ei todellakaan ole mitään oikeutta omaisuuteen, jonka itse olen vuosikymmenien aikana kerryttänyt omalla työlläni ja sijoituksillani, saati, jonka olen saanut avioliiton kautta toiselta puolisoltani. Kuollessani tuon ensiksi kuolleen omaisilla on oikeus siihen pieneen perinnönpuolikkaaseen, joka ensimmäiseltä mieheltäni jäi. Käytännössä kaikki oli irtaimistoa eikä ole ajan myötä säilynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WTF?
Mitä et ymmärtänyt?
Itse asiassa kissoille ei voi testamentata. Jollekin kissayhdistykselle kylläkin.