Selvitys: Datanomin tutkinnolla on lähes mahdotonta työllistyä
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/8c4e7935-5d00-493a-bfbb-2db05c2ad…
Mikä ihme työnantajia vaivaa? Olen Pytton-, kurssin käynyt, mutta töitä ei kuulu!!??
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut datanomin tutkinnolla pankissa töissä viimeiset 10 vuotta.
Pointti olikin nykyisin. Mutta tuo juttu olettaa, että it- tutkinnolla menee kaikki just koodaamaan. Siihen usein vaaditaan nykyisin enemmän kuin pelkkä datanomi.
It:n parista löytyy kyllä tukitehtäviä,joihin datanomi edelleen kelpaa.
Listaa mulle ne tukitehtävät, haen heti!
Taad joku tyyppi,joka kuvittelee, että av on työnhakupalsta. Sanotaan näin, että useamassa suutessa organisaatiossa, jossa on paljon erilaisia laitteita, olen myös tavannut datanomeja tukitehtävissä.
Mutta en mä rupee sulle duuneja hakee.
Luetun ymmärtäminen pitää vääntää rautalangasta, kuten tällä palstalla on usein tarpeen. En pyytänyt sua hakemaan mulle töitä, ainoastaan listaamaan ne tehtävänimikkeet! joihin datanomi voisi hake.
Ehkäpä sun kannattaisi panostaa myös ulosantiin? En ole nimikkeitä kysynyt, mutta nämähän vaihtelee organisaatioittain. Löytyy yleensä tietohallinnon tai viestinnän alta.
Mutta duuni ilmoituksissa lukee osaamisvaatimukset. Vertaa omiisi ja hae niihin,joissa uskot pärjääväsi. Pelkkä nimike nyt ohjaa helposti harhaan.
Luetun ymmärtäminen on hukassa, ulosanti paskaa, tutkinnot on paskoja, tehtävänimikkeet johtavat harhaan... enää en oikeastaan ihmettele työvoimapulaa Suomessa!
Ei jani Mäkeläkään pärjännyt Tiedossa vaikka on tradenomi. Siksi hän haki suojatöitä persujen eduskuntaryhmästä ja lihoi setämieheksi.
Ikuinen vara-Jani. Tyhmä jopa persuksi.
EI SULTA KYSYTTY MITÄÄN
T. Jani M.
EIhän datanomeja kouluteta enää. Nimike on vaihtunut. Ei oikein anna luotettavaa kuvaa jutusta kun jo otsikossa on virhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koulutuksen sisällön pitäisi vastata työelämän tarpeita. Mitä järkeä siinä muuten on? Pelkkää resurssien tuhlausta. Ja toisaalta yritysten pitäisi palkata myös vastavalmistuneita ja lisäkouluttaa tarvittaessa. Eli samaa mieltä olen tuon artikkelissa haastatellun ihmisen kanssa.
Ei se usein vastaa. Yhdelläkin ammattikoulun levyseppähitsaaja koulutus luokalla, jolla kaverini oli vain kolme osasi hitsata "luokat" koulun lopussa. Ne hitsausluokat on pakko osata, että laatu käy teollisuuteen. Monissa vai liekkö jo kaikissa nykyään hitsataan vielä uudestaan työpaikalla ennen kuin palkataan. Hitsaajia, jotka eivät
Täh?osaa hitsata on kortistossa vaikka ja kuinka.Tämä. Varsinkin tekniikkapuolen perustutkinnoissa ei sinänsä ole vikaa,jos koulussa opittaisiin ne jutut, joita siellä pitäisi oppia.
Ajatteletko samaa seim. lääkärin työstä, että nepä oppii kätevästi lukemalla jutut kirjasta. Koodaamisen teorian voi opiskella kirjasta, mutta koodaamaan oppii koodaamalla. Ei missään koulussa voi opiskella neljää vuotta pelkästään koodaamista!
Täh? Mihin sinä nyt oikein vastasit? Ajatteletko itse, että koulutus tarkoittaa vain kirjojen lukemista? Kyllä niillä lääkäreilläkin on harjoittelua aika paljon.
Hitsausluokkia ei opita kirjoista vaan harjoittelemalla työsalissa. Kontaktiopetusta on vain leikattu niin paljon,että ihan perusjuttuja jää oppimatta. Työelämään siirtyminen on silloin vaikeaa.
Miten on nyt raksa duunarien työllisyyden laita. Ei taida kovin helppoa olla ja yrityksiä kaatuu, kuin sieniä sateella. Raksa ala on vielä hyvin suhdanne herkkä ja monesti saat matkustaa työnperässä. Eiköhän meitä kaikkia tarvita ainakin tietyssä suhteessa, ettei kaikki oo kortistossa.
Eiköhän ITC taitoja tarvita vähän kaikkialla nykyään. Miksi kaikkien pitäisi näppinsä liata ja työnskennellä käytöstaidottomien raksamiesten kanssa. Osa on fiksuja, mutta joukossa on paljon käytöshäiriöisiä ja sellaisia jotka ei muualle päässyt opiskelemaan. Joukossa on paljon alkoholisteja kotka ryyppää, polttaa ja rellestää yhteiskämpissä. Viina haisee kun tullaan töihin. Puheet on sellaisia pil.. ja pan.. juttuja.
No ei yleistetä, mutta joukossa on tosi timantteja ammattilaisia ja asiallisesti käyttäytyviä yksilöitä. Harmi että 60% pilaa loppujen maineen.
Ammatillinen koulutus on käynyt kovat leikkaukset läpi ja se näkyy koulutuksen laadussa. Se on totta, että osa oppilaista vain nukkuu tunnilla takapenkillä. Koulut katsovat heikoimpia sormien läpi, että saavat tutkinnon ja näin koulu rahaa. En tiedä onko tilannetta lisää pahentanut oppivelvollisuuden iän nosto.
Voihan se olla myös liian pieni ja veltto pyyttoni