Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisitte jos olisitte yksin vastuussa liikuntakyvyttömän perheenjäsenen hoidosta?

Vierailija
18.11.2022 |

Ihan uteliaisuudesta kysyisin mitä muut tekisivät.

Henkilö itse ei halua mihinkään hoitokotiin, sanoo tekevänsä itsarin jos näin käy. Hänellä on kokemusta lyhytaikaisesta hoidosta sellaisessa ja se oli kieltämättä aika epäinhimillinen kokemus (kävin siellä ja näin itse).

Toisaalta jos minun elämäni kauan jatkuu vaipan vaihtamisten ja 24/7 valituksen kuuntelemisen ympärillä, alan varmaan olla valmis tekemään itse itsarin. Minä en koskaan pääse tästä työstä "kotiin" vaan oletus on että uhraan itseni totaalisti. Kuulemma julkiselta puolelta ei tule minkäänlaista kotiapua vaan se on joko hoitokoti tai ei mitään.

No, ehkä tänä iltana tulee jackpot-voitto ja voin hankkia hänelle hoitajat omaan kotiin, win-win.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa suhteessa olet tähän 247 autettavaan? Tosin tämä ei ole relevantti kysymys. Mutta kai sitä nyt muita hoitokoteja on kuin se yksi? Luulisi ainakin päivähoitopaikkoja olen tuollaiselle ja jotain tukitoimia. Kyllä varmasti kaupunki tai kunta sitä järjestää, jos tilanne on oikeasti 247 autettava.

Vierailija
2/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisessa suhteessa olet tähän 247 autettavaan? Tosin tämä ei ole relevantti kysymys. Mutta kai sitä nyt muita hoitokoteja on kuin se yksi? Luulisi ainakin päivähoitopaikkoja olen tuollaiselle ja jotain tukitoimia. Kyllä varmasti kaupunki tai kunta sitä järjestää, jos tilanne on oikeasti 247 autettava.

Niin minäkin luulin, mutta virkailija sanoi suoraan, että minkäänlaisia tukitoimia ei tule, mikäli hoidettava ei suostu hoitokotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitokotiin, itsarilla uhkailu on henkistä väkivaltaa ja alistamista.

Vierailija
4/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään että omalla äidilläni on tuo sama edessä. Ja minun terveys, mielenterveys ja jaksaminen ei kestä hoitamista.

Vierailija
5/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko siis samassa osoitteessa? Käykö kotihoito?

Vierailija
6/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoitasin sillä pysyisin itse virkeänä kun olisi jotain tekemistä. Olen jo tottunut äitini valittamiseen koko ikäni niin ettei se ainakaan tulisi uutena. 

Vierailija
7/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoidon tuki, omaishoitajan lomapäiviä on mahdollista saada pidettäväksi niin, että joku tulee hoitamaan hoidettavaa myös kotiin, voi olla perheenjäsenkin.

Vierailija
8/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 jatkaa vielä. Olen itse äitini omaishoitaja,mutta luojan kiitos eri osoitteet,meillä myös kotihoito apuna,heille iso kiitos! Monesti olemme puolisoni kanssa miettineet miten toimisimme toisen meistä sairastuttua vakavasti,kummallakin vastaus selvä-itse hoidetaan toinen kotona niin kauan kuin suinkin rahkeet riittää. Mutta jos jaksaminen loppuu niin rakkautta on myös järjestää hoito muilla keinoin.

Vierailija
9/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi kenenkään hoidosta yksin vastuuta. Jos hän ei suostu siihen että esim. kotihoito käy auttamassa niin ei oikein ole vaihtoehtoja kuin tehdä se mitä uhkaa. Toisaalta en kyllä ole vielä tavannut ketään joka itsariin kykenisi mutta ei siihen että kävisi vessassa/ei pystyisi vaihtamaan itse vaippaansa.

Vierailija
10/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikimaailmassa ottaisi vastuuta kenenkään hoidosta. 

Vierailija
11/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap omahoitaja?

Ja onko hoidettava täysin liikuntakyvytytön?

Jos näin on, silloinhan hän tarvitsee juuri omahoitajan kotiin.

Eikö potilas pysty edes pyörötuolilla liikkumaan.

Jos on täysun liikuntakyvytön, niin hänhän tarvitsee kaikki ateriat, aamupalasta iltapalaanm vuoteeseen.

Samoin juoman ja lääkkeet

Hän joutuu käyttämään kaikkeen suolen-ja virtsarakon tyhjentämiseen vaippoja.

Tälläistä potilasta ei kotona voi hoitaa, käymällä samalla muussa työssä, siis ansiotyössä.

Tälläinen potilas on 7/24 potilas.

En oikein täysillä usko ap:n aloitukseen ja kertomukseen. Siitä puuttuu paljon olennaisia ja hoitoon vaikuttavia asioita.

Vierailija
12/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suutun kunnolla niin se hoidettava lopettaa vähäksi aikaa valittamisen kuten äitinikin on vähän aikaa hiljempaa kun mulla menee hermot siihen elikkä pinna palaa ja alan rähjäämään sille🤣

Vierailija
13/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitin omaishoitajaa tuossa viestissä nro 12.

En omahoitajaa. Nehän ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
14/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksen/kotihoidon arvion kautta tarvittavat apuvälineet käyttöön.

Liikuntakyvyttömälle hyvä henkilönostin ja tukea antava pyörätuoli ehdottomat, lisäksi suihkutuoli, sairaalasänky ja tarvittaessa painehaavapatja.

Vierailija
15/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin luin aloitusta, ajattelin pelkän otsikon perusteella, että tekisin itsarin mieluummin. Ainakin kun ajattelen, millaisia perheenjäseniä olisi tarjolla.

Vierailija
16/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt valehtelet että nokkasi tutisee.

Nimenomaan kotihoitoa pidetään parhaana ratkaisuna, jo kunnan taloudenkin kannalta.

Se tulee yhteiskunnalle monta kertaa halvemmaksi, kuin että taas tarvitaan yksi laitospaikka lisää.

Etenkin vanhusten kotihoito tulee hyvinvointialueiden myötä, räjähdysmäisesti lisääntymään.

Nimenomaan kotohoitoon tullaan lisäämään resursseja entistä enemmän.

Laitoshoito vähenee, ja pienten terveyskeskusten vuodeosastot lopetetaan kokonaan.

Ne siirretään suurempiin yksiköihin.

Vain jo erittäin huonossa kunnossa olevat iäkkäät ja pahasti dementoituneet, saavat laitospaikkoja.

Vierailija
17/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikimaailmassa uhraisi elämääni tuollaisessa diilissä.

Vierailija
18/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksen/kotihoidon arvion kautta tarvittavat apuvälineet käyttöön.

Liikuntakyvyttömälle hyvä henkilönostin ja tukea antava pyörätuoli ehdottomat, lisäksi suihkutuoli, sairaalasänky ja tarvittaessa painehaavapatja.

Joo, kyllä. Näitä olen nähnyt erään sukulaiseni kotona, jonka puoliso toimii omaishoitajana.

Kyllä se varsin monilla, etenkin vanhemilla pareilla on niin, kuin se yksi sota-ajan slogan toteaa: Kaveria ei jätetä.

Siis ei jätetä haavoittunutta sotilaskaveria rintamalle virumaan tuskissaan ja sinne kuolemaan.

Vaan tehdään paarit ja kannetaan sidontapaikalle

Tässä tapauksessa tuo tarkoittaa: Puolisoa ei jätetä.

Vierailija
19/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tulevaisuuttani ajatellen: mitenkä liikuntakyvytön enää pystyy tekemään itsarin? Lääkkeisiinkin pääsee käsiksi vain koti(sairaanhoitaja). Eutanasiakansalaisaloitteen allekirjoitin, vaikka vanhuudenturvani oli laiton ase. Mutku panoskaliiperi oli väärä.=)

Vierailija
20/22 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan on pakko lain mukaan hoitaa tai auttaa sinua. Terv, omishoitaja 24 / 7.