Pääseekö esikoinen sijaisperheeseen vai mihin menee
kun minä synnytän laitoksella? Vai riippuuko kunnasta? Minulla ei ole miestä eikä tällä puolen Suomea sukua tai ystäviä, jotka vois auttaa. Pitää varmaan etukäteen vähä selvitellä...
Kommentit (16)
kuka voisi tulla. Saattais helpottaa jos tietäis tarkan päivän ja kellonajan ja sen kauanko laitoksella menee :) Onneksi on vielä aikaa miettiä (pari kuukautta laskettuun aikaan). Mutta eiköhän ne neuvolassa osaa auttaa.
Ap
otin ajoissa puheeksi asian neuvolassa. Mulla oli edelliset raskaudet menneet reilusti yli ajan, ja kun mun laskettu aika tuli käsille, sovittiin käynnistysaika, ja saatoin pyytää äitini toiselta puolen Suomea meille. En tiedä, mitä olisin tehnyt, jos olisikin pitänyt yllättäen lähteä synnyttämään.
tuli ekana mieleen. Tietysti vähän riippuu siitä, meneekö esikoinen päiväksi hoitoon muualle vai tarviitko hoitoa myös arkipäivisin, mutta ainakin minä ottaisin ihan mielelläni naapurin lapsen meille pariksi päiväksi vastaavassa tilanteessa.
En toki tiedä mikä on ap:n tilanne... Mutta omalla kohdalla oli näin.
muutamalle äitiystävälle että jos tarvitsee lapselle paikkaa niin voi tuoda meille. Siis vaikka ei olla oltu kuin puistotuttuja ja oli ko. tilanne. Meidän kunnassa lapset menee lastenkotiin.
itse olen toiminut doulana joten miksen myös vaikka synnytyksenaikana lastenhoitajana?
Joissain sairaaloissa muutenonistuu lapsen mukanolokin. kanattaa kysellä synäriltä ymym. neuvolakin varmaan voisi auttaa ja ehdotella mistä apua pattitilanteeseen.
Entäs lapsen isä? voisiko hän tulla lapsenkanssa synnytykseen mukaan ja sitten pahimmaksiajaksi eli ponistukenajaksi lapsenkanssa vaikka käytävälle leikkimään tjms.
6xäippä
Me toimimme sijaisperheenä ja lisäksi tukiperheenä. Meillä on ollut kaksi kertaa lapsi " sijoitettuna" äidin synnytyksen vuoksi. Joten ei se nyt niin tavatonta ole.
Ota ap yhteys kunnan sosiaalitoimeen ja kun aikaa vielä on niin ehditte hyvin käydä perheessä tutustumassa.
On sen verran matkaa sukulaisiin (vajaa 500km) että kovin äkkiä sieltä ei tulla eikä sielläkään ole kuin oma isukkini... mutta kylläpä hän pärjäisi, mutta töissä on tietty arkisin. Olen muutellut aikas paljon ja ystäviä ei ole; uusia ei ole tullut ja vanhat menee välimatkojen takia.. Olen tuota naapuriasiaa miettinyt, mutta en tiedä uskallanko ehdottaa kun ei juurikaan tunneta. Lapsella on kyllä päiväkotipaikka, ikää 4v. Esikoisen kanssa olin sairaalassa 11 päivää ja oikein pelottaa jos taas venähtää... Mutta kysyn nyt aluksi mitä neuvolassa tuumataan. Kiitoksia!
volassakin osaisivat auttaa eteenpäin.
ap saa vain tukea, ei ollenkaan toruja??!
T. Äiti joka olisi myös todella yksin ellei miestä olisi...
Monilla lapsilla on itselläänkin pahoja fyysisiä ja/tai psyykkisiä ongelmia, joten ei lastenkotia voi päiväkotiin verrata.
Ei sulta kukaan sukulainen tai ystävä voisi kauempaa tulla lapsen kanssa olemaan?