Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pyykit haisee märkinä?

Vierailija
17.11.2022 |

Järkyttävän pahalle haisee pyykit, kun ottaa ne koneesta. Kun ovat kuivia, eivät haise muuta kuin puhtaalle. Mistä johtuu? Käytän hajusteetonta pyykkipulveria.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niiku sillille?

Vierailija
2/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin haisevat, ja olen alkanut epäilemään pyykkiainetta. Pesen 60 asteessa ja kuivatan ilmavasti, silti lähes aina niissä on sellainen ällö bakteerihaju, joka voi tulla tiskirätteihin yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin haisevat, ja olen alkanut epäilemään pyykkiainetta. Pesen 60 asteessa ja kuivatan ilmavasti, silti lähes aina niissä on sellainen ällö bakteerihaju, joka voi tulla tiskirätteihin yms.

Just semmonen haju. Mutta kun kuivuvat, eivät enää haise.

Vierailija
4/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just semmonen haju. Mutta kun kuivuvat, eivät enää haise.

Ja pesen 50 asteessa.

Vierailija
5/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska et käytä pyykkietikkaa

Vierailija
6/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne haisevat, koska pyykkikoneesi on likainen ja se hajusteeton pesuaineesi ei peitä sitä koneesta tulevaa hajua. Kuivana haju häviää ja tulee taas  takaisin, kun pistät ne vaatteet päällesi ja keho lämmittää/kostuttaa ne. Itse et vain sitä haista, koska nenäsi ehtii  tottumaan siihen, kun hajun lisääntyminen tapahtuu vaiheittain.

Pese siis koneesi tai ala käyttämään pesuainetta, joka ei ole hellävarainen tahroille.

Vierailija
7/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän hajusteetonta pyykinpesuainetta ja pesen kaikki 60 asteessa. Ei oo koskaan haissut märkänä. Ei edes vaikka ovat joskus unohtuneet päiväksi koneeseen. Varmaan liian alhainen pesulämpötila aiheuttaa hajun, kun bakteerit ei kuole.

Vierailija
8/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole puhtaita jos haisee koneesta otettuna, kaikki röörit pitää tutkia ja kone pyörittää tyhjänä 90-asteessa pesuaineella tai tehdä sitruunahappopuhdistus. 

Vierailija
9/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne haisevat, koska pyykkikoneesi on likainen ja se hajusteeton pesuaineesi ei peitä sitä koneesta tulevaa hajua. Kuivana haju häviää ja tulee taas  takaisin, kun pistät ne vaatteet päällesi ja keho lämmittää/kostuttaa ne. Itse et vain sitä haista, koska nenäsi ehtii  tottumaan siihen, kun hajun lisääntyminen tapahtuu vaiheittain.

Pese siis koneesi tai ala käyttämään pesuainetta, joka ei ole hellävarainen tahroille.

Olen pessyt 90 lakanoita. Eikö kone silloin puhdistu? Vai miten se pestään? Alan käyttämään pyykkietikkaa.

Vierailija
10/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä pyykkietikka raikastaa sekä koneen että vaatteet. Laita sitä korkillinen huuhteluainesäiliöön niin hyvä tulee. Ilman huuhteluainetta tietty

Vierailija
11/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annathan pyykinpesukoneen myös kuivua luukku auki pesun jälkeen? Jos pistää kosteana kiinni, niin alkaa haista. Kannattaa myös tiivisteet ym putsailla välillä ja tyhjentää se nukkasihti.

Vierailija
12/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pessyt 90 lakanoita. Eikö kone silloin puhdistu? Vai miten se pestään? Alan käyttämään pyykkietikkaa.

Joissakin koneissa on ihan erillinen puhdistusohjelma ja siihen yleensä käytetään ihan omia puhdistusaineita myös

Vierailija
13/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annathan pyykinpesukoneen myös kuivua luukku auki pesun jälkeen? Jos pistää kosteana kiinni, niin alkaa haista. Kannattaa myös tiivisteet ym putsailla välillä ja tyhjentää se nukkasihti.

Kyllä annan. Nukkasihdin olen unohtanut kokonaan. Pitääpä puhdistaa.

Vierailija
14/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä pyykkietikka raikastaa sekä koneen että vaatteet. Laita sitä korkillinen huuhteluainesäiliöön niin hyvä tulee. Ilman huuhteluainetta tietty

Tästä lähtien alan käyttää sitä.

Vierailija
15/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessako ei ole myynnissä erityisiä esim. "finish" merkkisiä pyykki- ja astianpesukoneeseen tarkoitettuja puhdistuspulloja? Pitäähän koneet puhdistaa ja helppo homma noiden kanssa. Noiden puhdistuspullojen kyljessä on ohje miten niitä käytetään. 

Vierailija
16/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdista pesukone sitruunahapolla. Koneeseen voi kertyä ajan myötä sakkaa ja nöyhtää. Se alkaa haisemaan.

Vierailija
17/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko konetta pesty välillä tyhjänä 90/95 asteessa? Onko nukkasihti ja tiivisteet siistejä ja puhtaita? Annatko koneen ja pesuainelokeron kuivua aina pesun jälkeen kunnolla (=luukut auki eikä kiinni)?

Vierailija
18/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ohjeista! Eiköhän näillä selvitä kohti raikkaita pyykkejä.

Vierailija
19/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessako ei ole myynnissä erityisiä esim. "finish" merkkisiä pyykki- ja astianpesukoneeseen tarkoitettuja puhdistuspulloja? Pitäähän koneet puhdistaa ja helppo homma noiden kanssa. Noiden puhdistuspullojen kyljessä on ohje miten niitä käytetään. 

Astianpesukoneeseen on, pyykkäriiin olen nähnyt vain lidlissä. Eri tavaraa kuitenkin; emästä tiskariin rasvanpoistoon ja happoa pyykkärin kalkinpoistoon. Monet käyttävät sitruunahappoa, E330, säilöntähyllystä.

Vierailija
20/29 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensin pyyhitään rätillä kaikki irtolika koneesta. Erityisesti sitä kertyy luukun tiivisteisiin ja pesuaineluukkuun. Sitten tyhjennetään kone alakautta sinne mahdollisesti jääneistä vesistä. Tässä vaiheessa voi vaikka heittää ämpärillisen vettä koneeseen ja antaa sen valua ulos poistoreiän kautta, niin tulee sitäkin vähän huuhdeltua. 

Sit vaan pyörittää konetta tyhjänä 90 asteessa ja mukaan kannattaa laittaa väkiviinaetikkaa ja sitten ihan koneen pesuun tarkoitettuja aineita.  Jos se kone on aikaisemmin haissut, niin pari rundia ei varmaan ole liioittelua. 

Sitten se kannattaa aina välillä muutenkin pestä tyhjänä, niin pesuainejäämät eivät tuki letkuja niin helposti.