Oletko koskaan tehnyt englantilaista hedelmäjoulukakkua, johon tulee brandya ja rommia tms?
Oliko hyvää?
Mitä kuivahedelmiä tai säilykehedelmiä laitoit? Mitä alkoholeja? "Juotitko" kakkua jälkeenpäin eli pistit reikiä ja valutit lisää alkoholia kakkuun kuten kuuluu tehdä oikeaoppisesti?
Englantilainen hedelmäkakkuhan säilyy alkoholipitoisuutensa ansiosta tosi kauan.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Tuleva sunnuntai onkin "Stir-up Sunday", joten vielä ehtinee jonkinlaisen kakun jouluksi laittamaan tulille.
Se on sen jouluvanukkaan tekopäivä. Kakunkin kyllä ehtii tehdä vielä, joskus on vaan jäänyt näinkin myöhään ja silti englantilaiset ovat tykänneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän pitää tehdä lokakuun puolivälissä, että maut ehtivät tasaantua.
Kerran minulta sukulainen toivoi minulta 25 palan englantilaisen hedelmäkakun joulukakuksi. Tein sen ja se painoi monta kiloa. Onnistuin löytämään tarpeeksi suuren metallirasian sille. Vein sen aatonaattona.
Sukulainen kiitti ja harmitteli, ettei ehdi nyt juttelemaan ja toivotimme hyvät joulut. Yhteiset sukulaisemme olivat kehuneet kakkua hänelle joulukahveillaan ja kehuivat sitä minullekin.
Sen verran työläs ja kallis kakku on (50-60€/kakku), ettei sitä kukaan tekisi jos se ei maistuisi hyvältä. Minä en olisi muuten muistanut koko asiaa, mutta 15.10. tuli tekstiviesti ja kysymys, että leivonhan kakun hänelle.
Kas kun ei sukulaisesi kehuskellut leiponeensa kakun itse.
Vaikuttaa röyhkeältä hyväksikäyttäjältä, joka on leivottuttanut kiltiltä kakun. Voi hyvinkin kehua kakkua omatekoiseksi.
Toivotaanhan täälläkin joululahjaketjuissa englantilaista hedelmäkakkua edullisten joululahjojen ketjussa. Sitä olen ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Tosi herkullinen keksintö. Olen tehnyt ja hyvää on. Sen juottamisen olen tehnyt niin että laitan kakun päälle kakkuvuoan jossa se on paistettu. Sitten kippaan ympäri. Lirauttelen lisää kostuketta. Liköörit ja konjakit käyvät hyvin. Jääkaapissa nesteet tasaantuvat ja kakku on entistä parempaa.
Mikä ihmeen juottaminen? Alkoholi sekoitetaan kakkutaikinaan. Muutenhan taikina olisi liian kuiva ja olisi päältä palanut korppu paistamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Stollen-pullaa kannattaa tehdä itse, jos tykkää kuivatuista hedelmistä leivonnassa. Kaupastakin Stollenia saa, mutta se on kevyttä höttöä, missä rusina etsii toistaan.
Saksasta ostamassani stollenissa oli myös marsipaanipaloja taikinan seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi herkullinen keksintö. Olen tehnyt ja hyvää on. Sen juottamisen olen tehnyt niin että laitan kakun päälle kakkuvuoan jossa se on paistettu. Sitten kippaan ympäri. Lirauttelen lisää kostuketta. Liköörit ja konjakit käyvät hyvin. Jääkaapissa nesteet tasaantuvat ja kakku on entistä parempaa.
Mikä ihmeen juottaminen? Alkoholi sekoitetaan kakkutaikinaan. Muutenhan taikina olisi liian kuiva ja olisi päältä palanut korppu paistamisen jälkeen.
Kyllä sitä juotetaan ennen joulua. Tehdään koloja ja niiden kautta brandya kakkuun. Siksi se säilyy niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkua paistetaan alhaisessa lämpötilassa monta tuntia. Ei se pala tietenkään, ja hedelmät tekevät ettei ole kuiva. Ja sitten tosiaan lisätään alkoholia kypsään kakkuun pikku hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stollen-pullaa kannattaa tehdä itse, jos tykkää kuivatuista hedelmistä leivonnassa. Kaupastakin Stollenia saa, mutta se on kevyttä höttöä, missä rusina etsii toistaan.
Saksasta ostamassani stollenissa oli myös marsipaanipaloja taikinan seassa.
Eikös tuolla saksalaisessa marketissa ole ollut sellainen stollenhenkinen vakuumikakku ainakin aiempina vuosina myynnissä? Sellainen samantapainen kuin kiivikakku tavan kaupassa.
En itse ole koskaan tehnyt. Syönyt olen, ei herättänyt "intohimoa". Paljon paremmalta maistuu tiikerikakku.
Muistan, että ennen sotia syntynyt äitini teki sitä, ei se meidän lasten makuun ollut, enemmänkin se oli sellainen aikuisten juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkua paistetaan alhaisessa lämpötilassa monta tuntia. Ei se pala tietenkään, ja hedelmät tekevät ettei ole kuiva. Ja sitten tosiaan lisätään alkoholia kypsään kakkuun pikku hiljaa.
Sähköä kai piti "säästää"? Muutenkin on mielekiintosta mitä tapahtuu kun kinkkuja paistetaan yön yli joulun alla pakkasilla, istutaan luultavasti kautta suomen sitten joulu juttelemassa kynttilänvalossa. Voi olla ihan kivaakin. Sähkösauna jää välistä, mutta juttua riittää,mehua ja pipareita:).
Meillä ei viinalla läträäminen kuulu joulun viettoon edes kakkumuodossa.
Joskus englannissa hääkakut tehdään samalla tekniikalla. Ne sitten säilyvätkin äidiltä tyttärelle:).
Teen. Liotan hedelmiä rommissa vähintään 3 vrk.