Mitä tehdä jos ei osaa erota?
Olen 27-vuotias. Olen seurustellut 10 vuotta nykyisen mieheni kanssa. Suhteessa on ollut niin henkistä kuin fyysistä väkivaltaa, mutta tilanne on rauhoittunut paljon viime vuosina. Kuukausi sitten tapasin yhden ihmisen jonka kanssa pystyin keskustelemaan kunnolla, hän kertoi millaista ns. normaali suhde on. En uskaltanut kertoa hänelle yksityiskohtaisesti suhteestani, enkä kertonut että on ollut väkivaltaa. Hän kuitenkin mainitsi, etten voi löytää onnea jos jään vain siihen -tuttuun ja turvalliseen- suhteeseen ikuisiksi ajoiksi. Tämän tiedostan itsekin, mutten uskalla erota. Pelkään, että jään yksin. Olen itkenyt monta kertaa, on ollut monta unetonta yötä kun olen itkenyt. Kaikista hulluita tästä tekee sen, että jos saisin päättää, palaisin vieläkin suhteen alkuun ja tekisin asiat toisin. En osaa, enkä uskalla päästää irti.
Onko kukaan ollut samankaltaisessa tilanteessa?? Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (52)
Koska et tiedä paremmasta on huonoon suhteeseen helppo jäädä.
Jos et osaa erota niin jatkat yhdessäoloa. Ei ole muita mahdollisuuksia.
10 vuotta väkivaltaa. Ja olet noin nuori vielä 😳
Olisko aika luovuttaa ja lähteä? Kuvittele elämääsi vielä toiset 10 tai 20 vuotta eteenpäin tuossa.
Olet kovin nuori. Älä jää suhteeseen jolla ei ole tulevaisuutta vain, koska itse pelkään yksinoloa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä pelkäät eroamisessa?
Pelkään, että jään yksin. Jos en löydä enää ihmistä jonka kanssa olla. Pelkään, että mitä jos minulla on jo kaikki mitä ansaitsen ja jos lähden, niin mitään hyvää ei tule. Lyhykäisyydessään pelkään että jään yksin. -Ap-
Kyllä joku uusi löytyy vielä, tee sellasia asioita, jotta mies varmasti jättää eikä hakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään, että jään yksin. Jos en löydä enää ihmistä jonka kanssa olla. Pelkään, että mitä jos minulla on jo kaikki mitä ansaitsen ja jos lähden, niin mitään hyvää ei tule. Lyhykäisyydessään pelkään että jään yksin. -Ap-
Kuule kulta, nyt vaikuttaa siltä, että yksin jääminen olisi parempi vaihtoehto kuin tuohon kuvaamaasi suhteeseen jäminen. Lähde hyvä ihminen. Vain lähtemällä voit mahdollistaa itsellesi paremman tulevaisuuden.
Elämäsi menee hukkaan! Älä anna sen tapahtua, et saa enää toista mahdollisuutta.
Jos ei osaa erota, kannattaa yhtyä ja yhdyntäkumppanina on outo hemmo, erohan siitä seuraa ihan itsestään.
Yksin jäämisessä ei ole mitään pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista ei olekaan, että jotain ansaitsisi. Voit itse vaikuttaa elämääsi; Jos pyörit vaarallisten ihmisten kanssa, todennäköisyys sille että voit huonosti on suuri. Jos taas haalit elämääsi turvallisia ja mukavia asioita niin todennäköisemmin olet tyytyväisempi.
Ihmiset tekee virheitä ja huonoja valintoja, se on elämää se. Yksin oleminen voi olla ihan mukavaakin.
Mikä siinä yksin olemisessa eniten pelottaa ? Pärjäätkö elämässä itsenäisesti? Uskallatko vapaasti toteuttaa haaveitasi ja ideoitasi ?
Olisiko sun mahdollista kokeeksi irtautua arjestanne jotta voisit kokeilla sitä yksin oloa?
Kaikki lähtee ajatusleikistä, "mitä jos.."
Mitä jos asuisin yksin
Mitä tekisin, mitä se vaatisi , keitä minulla olisi tukena , missä asuisin, miten pärjäisin,
Saa sitä ideoida vaikka ei niitä toteuttaisikaan.
Voit pitää sen salaisena haaveena, jonka ehkä joskus saatat toteuttaa.
Ilmeisesti kumppanisi osaa myös olla huomaavainen ja rakastava. Ei pelkästään läpeensä paha. Voiko kumppanisi pitää sinua itsellään? Välillä osoittaen rakkautta ja toisinaan näyttämällä oman itsensä.
Tekisi mieli raahata itse väkisin sinut pois suhteesta ja lyödä kumppaniasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista ei olekaan, että jotain ansaitsisi. Voit itse vaikuttaa elämääsi; Jos pyörit vaarallisten ihmisten kanssa, todennäköisyys sille että voit huonosti on suuri. Jos taas haalit elämääsi turvallisia ja mukavia asioita niin todennäköisemmin olet tyytyväisempi.
Ihmiset tekee virheitä ja huonoja valintoja, se on elämää se. Yksin oleminen voi olla ihan mukavaakin.
Mikä siinä yksin olemisessa eniten pelottaa ? Pärjäätkö elämässä itsenäisesti? Uskallatko vapaasti toteuttaa haaveitasi ja ideoitasi ?Olisiko sun mahdollista kokeeksi irtautua arjestanne jotta voisit kokeilla sitä yksin oloa?
Mitä jos asuisin yksin
Mitä tekisin, mitä se vaatisi , keitä minulla olisi tukena , missä asuisin, miten pärjäisin,Saa sitä ideoida vaikka ei niitä toteuttaisikaan.
Voit pitää sen salaisena haaveena, jonka ehkä joskus saatat toteuttaa.
Oon miettinyt näitä asioita, mutta yksi syy miksen uskalla myöskään lähteä on, että olen onnistunut pilaamaan elämäni. Olen luottotiedoton.
Olen kyllä yrittänyt korjata tilannetta, maksan velkoja pois, mutta olen vain osa-aikatyössä. Olen valmistunut ammattiin joka ei työllistä hyvin.
Usein mielessä on pyörinyt lähteminen, mutta sitten mietin uudestaan.. Mitä jos jään asunnottomaksi, kuka haluaa luottotiedotonta vuokralaista jolla ei ole säännöllisiä tuloja. Miksi kukaan toinen ihminen haluaisi perustaa kanssani perhettä, kun tietäisi se vain köyhyyttä? -Ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä yksin olemisessa eniten pelottaa ? Pärjäätkö elämässä itsenäisesti? Uskallatko vapaasti toteuttaa haaveitasi ja ideoitasi ?Olisiko sun mahdollista kokeeksi irtautua arjestanne jotta voisit kokeilla sitä yksin oloa?
Mitä jos asuisin yksin
Mitä tekisin, mitä se vaatisi , keitä minulla olisi tukena , missä asuisin, miten pärjäisin,Saa sitä ideoida vaikka ei niitä toteuttaisikaan.
Voit pitää sen salaisena haaveena, jonka ehkä joskus saatat toteuttaa.Oon miettinyt näitä asioita, mutta yksi syy miksen uskalla myöskään lähteä on, että olen onnistunut pilaamaan elämäni. Olen luottotiedoton.
Olen kyllä yrittänyt korjata tilannetta, maksan velkoja pois, mutta olen vain osa-aikatyössä. Olen valmistunut ammattiin joka ei työllistä hyvin.
Usein mielessä on pyörinyt lähteminen, mutta sitten mietin uudestaan.. Mitä jos jään asunnottomaksi, kuka haluaa luottotiedotonta vuokralaista jolla ei ole säännöllisiä tuloja. Miksi kukaan toinen ihminen haluaisi perustaa kanssani perhettä, kun tietäisi se vain köyhyyttä? -Ap-
Suomessa ei ketään jätetä kodittomaksi, asunto kyllä järjestyy ja saat tukia että pärjäät.
Oot niin lukossa tuossa tilanteessa. Sun pitäis päästä puhumaan, kun alat kertomaan asioista totuudenmukaisesti ulkopuoliselle niin sun omat silmät alkaa avautumaan myös. Et varmaan ole kertonut kenellekään mitä suhteessa tapahtuu?
Suosittelen terapiaa läheisriippuvuuden takia.
Anteeksi sekava teksti. Ajatukset ovat sekavia tällähetkellä. -Ap-