Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aneemiset hemoglobiiniarvot

07.11.2006 |

Hei,

Minua kiinnostaisi muiden kokemukset heikoista hemoglobiiniarvoista ja niiden vaikutuksista äitiin ja sikiöön. Mulla on luontaisesti matala HB-arvo, pyörii siinä 120 paikkeilla ilman lisärautaa. Raskauden aikana on alusta asti mitattu alle 110 arvoja, ja lisäraudasta huolimatta (Obsidan, Kräuterblutsaft) on arvo laskenut joka mittauksella. Nyt rv 27:lla on päädytty alle 100 ja neuvolalääkäri käski vielä kokeilemaan Maltoferia (2 tabl./pv). Ellei arvo nouse kahdessa viikossa, niin seuraavaksi saan kuulemma rautaa piikillä äitiyspolilla.

Olo on muuttunut nyt viimeisen viikon aikana todella väsyneeksi ja pohdinkin, että pitäisikö vaatia noita piikkejä jo nyt vai sinnittelenkö ensi viikon neuvolakäyntiin asti? Rautahan kuljettaa happea ja minua askarruttaa, että kärsiikö sikiö happivajauksesta ja millaisia seurauksia sillä voi olla? Ihan pökertynyt se ei kuitenkaan ole, koska liikkuu onneksi vahvasti ja säännöllisesti :)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Itselläni oli esikoisen kanssa suht sama tilanne, eli ensimmäisellä neuvolakäynnillä hb oli muistaakseni n. 110 (normaalisti 120-130 eli alhaalla minulla myös) ja siitä se lähti tasaisesti laskemaan. Suunnilleen 25-30 viikolla hb pyöri välillä 90-95, ja olin tosi väsynyt tästä johtuen. Minulle myös toitotettiin aivan raskauden alusta asti, että joudun jossain vaiheessa äitipolille veritankkaukseen (ei puhuttu rautapiikeistä, vaan että saisin ihan " parempaa verta" ), mutta niin ei kuitenkaan käynyt, vaikka hemppa oli hurjan huonokin jossain vaiheessa.

Kokeilin KAIKKIA markkinoilla olevia odottajien rautavalmisteita, mistään ei ollut sanottavaa apua. Lopuksi neuvolalääkärikin ehdotti (aiemmasta vastustelustaan huolimatta)luontaistuotetta (kreuter...." mehua" ) ja sillä hb vähän saatiin nousuun. N. 35 viikolla hemppa siitä itsestään nousi sinne vähän yli sadan ja näin mentiin loppuaika. Synnytyksen jälkeen piti jatkaa monta kuukautta rautatabujen syömistä, ja aika nopeasti hb nousi n 130:n.

Itsekin pelkäsin että alhaisesta hb:stä olisi vauvalle haittaa, mutta jos hb ei tipahda alle 90:n niin ei tarvitse kuulemma huolehtia. Vauva vie kaiken tarvitsemansa raudan ja loput jää äidille.

Meillä näyttäisi nyt siltä, että pikkukakkonen olisi tulossa kesällä, joten katsotaan alkaako taas sama " puliveivaus" hb:n kanssa ;)

Sinulle onnellista loppuodotusta!

: annam

Vierailija
2/4 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon " vauva vie kaiken tarvitsemansa raudan ja loput jää äidille" halusinkin kuulla :)

Neuvolassa kertovat hirmu huonosti mistä on kyse ellen ole koko ajan itse kyselemässä. Lääkäri puhui siitä piikittämisestä niin epämääräisesti etten tiedä vaikka olisikin tarkoittanut " lisäverta" . Veritankkaus ei kyllä kuulosta kauhean houkuttelevalta, joten taidan jäädä odottelemaan...

Ehdotettiinko sulle Annam missään vaiheessa sairaslomaa anemian vuoksi?

Eikö muilla odottajilla ole kokemuksia aiheesta? Luulin, että olisi ollut yleisempi vaiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Minulla oli muutenkin aika hankala raskaus, ja olin varsinkin tuossa 20-30 viikolla aika paljon sairaslomalla... Mutta; itse alhaisen hempan takia lekuri passitti sairaslomalla silloin kun ruvettiin huitelemaan 90:n pinnassa. Aina muutaman päivän kerrallaan, sitten lääkäri soitteli ja kyseli vointia, jos olo oli parempi sain palata töihin, mikäli heikotti niin laittoi lisää sairaslomaa, tuolloin minulla kyllä oli myös raskaudesta johtuva häiriö tasapainoelimessä, eli sekin vaikutti vointiin... Jos sinulla on tosi heikko olo, niin pyydä ihmeessä sairaslomaa, ei se ainakaan hyvää tee " toikkaroida töissä huonossa hapessa" :)

: annam

Vierailija
4/4 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan hemoglobiini (fetaalihemoglobiini) on rakenteeltaan erilainen kuin aikuisen ja sen kyky sitoa happea on erilainen = parempi. (Samasta syystä vauvan veri myös sitoo häkää tehokkaammin ja äidin altistuminen hiilimonoksidille voi myrkyttää vauvan jo ennenkuin äidille tulee mitään oireita). Tästä syystä siis vauva varmasti kyllä saa tarvitsemansa hapen niin kauan kuin sinäkin sillä happimäärällä tolpillasi pysyt.

Raudan imeytymisestä lisäksi kannattaa huomioida, että kalsium heikentää sitä, joten rauta pitäisi nauttia suht tyhjään mahaan ja mielellän C-vitamiinin kanssa. Tuttavan kokemuksen mukaan rautatabletit eivät myöskään imeytyneet hyvin. Lopulta Hb nousi Goldenin (GNLD Finland -verkostomarkkinointi) tuotteilla, joissa ravintoaineet ovat puristeina eivätkä synteettisinä valmisteina.

Mutta tämän imeytymisen parantamiseksi lienet jo kaikkesi tehnyt?

fysiologiäippä