Sämpyläjauhot haussa ulkomailla, tai hyvä terveellinen ohje sämpylöille
Tarvitsen vähän apua sämpylöitten leivomman kanssa. Asun ulkomailla, eikä täällä ole kaupoissa mitään, minkä tulkitsisin sämpyläjauhoiksi. Vehnäjauhoja on jos jonkun sorttia: self-rise, bread flour, unbleached, whole wheat..
Verkosta kun etsin, näkyy ainesosat: Vehnäjauho, vehnärouhe, hiivaleipäjauho, täysjyväruisjauho.
Öh, enpä ole edes varma mitä hiivaleipajauho on. Onkohan se tuota unbleached- jauhoa?
Ajattelin siis tehdä sämpylöitä muustakin kuin tavallisista vehnäjauhoista (ja kaurahiutaleista). Minulla on ainakin kokojyväjauhoja,ruisjauhoja ja leseitä. Missä suhteessa sekoittelisin niitä, että saisin sämpyläjauhoja vastaavan koostumuksen?
Lisäksi ajattelin laittaa sekaan auringonkukansiemeniä.
Haluaisin maukkaista ja suht' terveellisiä sämpylöitä.
Kaikki apu ja vinkit, ja ohjeet, otan kiitollisena vastaan!
Kommentit (17)
Aijaa. Joko se nimiriita miehen kanssa siellä ULKOMAILLA on sovittu?
Tekisin whole wheat, bread tai graham. Ruisjauhoakin löytyy monista maista
Voi myös itse tehdä sekoituksen vehnä- ja ruisjauhoista ja siihen kaurahiutaleita
Tässäyhden kotimaisen firman sämpyläjauhoseoksen koostumus: VEHNÄJAUHO, VEHNÄROUHE, RUISJAUHO, VEHNÄGLUTEENI, askorbiinihappo.
Suomessa elintarvikelaki pakottaa toimijat ilmoittamaan ainesosat määräjärjestyksessä. Siitä voit ottaa osviittaa. Älä kuitenkaan käytä ihan älyttömästi rouhetta ja ruisjauhoa, kun kuitu lässäyttää taikinan. Gluteenit sijaan voi käyttää 00-jauhoa.
Ruisjauhoa varmaan vähiten, ellet halua tosi ruisleipämaista. Pääosa tavallista ja kokojyväjauhoa fifty-sixty? Kokeilemalla se tosiaan selviää.
Vierailija kirjoitti:
Voi myös itse tehdä sekoituksen vehnä- ja ruisjauhoista ja siihen kaurahiutaleita
Ei ulkomailla oo kylläkään näkynyt graham flours. T: ulkomailla asunut
Itse teen sämpylätaikinan sekoittamalla vehnäjauhoa, ruisjauhoa, vettä ja kuivahiivaa. Tulee hyviä. Googlaa vaikka ruissämpylät, niissä rukiin osuus on paljon pienempi kuin vehnäjauhon, joten ei ole liian ruisleipää.
Tässä sämpyläohjeita ilman sämpyläjauhoja: https://www.k-ruoka.fi/reseptit/helpot-ruissampylat
Tässä ohjeessa erikoisvehnäjauhojen tilalla voi käyttää mitä tahansa vehnäjauhoja: https://sunnuntai.fi/reseptit/rapeakuoriset-sampylat
Vehnäjauhon lisäksi voit laittaa ihan mitä tahansa jauhoja sattuu olemaan, myös leseitä ja hiutaleita. Heitä mukaan vaikka mysliäkin. Sämpylöiden kanssa ei ole tarkkaa, kokeile kaikenlaista niin löydät maukkaimman version. Jos mukana on ainakin puolet jauhoista vehnäjauhoa, ei voi mennä ihan pieleen. Jos ihan kaikki jauho on jotain raskaampaa jauhoa tai hiutaleita ynnä muuta, voi olla ettei sämpylät kohoa kovin hyvin, mutta hyviä ne luultavasti silti ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkomailla oo kylläkään näkynyt graham flours. T: ulkomailla asunut
Kyllä sitä löytyy ainakin Euroopasta ja jenkeistä
https://www.fredmeyer.com/p/bob-s-red-mill-graham-flour/0003997800309
- 5dl vettä
- 7dl vehnäjauhoa (mitä tahansa noista vaihtoehdoistasi)
- 1.5dl kaurahiutaleita
- 1.5dl ruisjauhoa (tähän vaikka sitä read flour'ia, jos ei ruisjauhoa ole)
- 1-1.5tl suolaa
- 1 pussi kuivahiivaa (11gr)
Kaikki nämä sekaisin, joko lämpimään veteen kohoamaan tai yöksi jääkaappiin.
Lämpö uunissa noin 250 ja aika puoli tuntia.
Niin tuohon voit sekoittaa ihan mitä tahansa mukaan: niitä siemeniä tai porkkanaraastetta yms.
(ei ole niin justiinsa sämpylöitä, kun tekee)
Kiitos paljon! Ruissämpylöitä taidan nyt tehdä loppuviikosta, reseptit kuulostivat ja näyttivät hyviltä (ja laitan kaikki linkit muistiin ja kokeilen jossain vaiheessa).
Tykkään noista ohjeista, joissa ei tarvitse hirveästi alustaa, ja taikina menee yöksi jääkaappiin.
Bob's Red Mill -jauhoja olen joskus ostanutkin, en tosin tuota graham-jauhoa. Pitänee katsastaa verkkokaupasta. Nyt ensin kuitenkin teen ruissämpylöitä. Täkäläinen ruisjauho ei ole yhtä karkeaa kuin suomalainen, mutta toivottavasti maku on sama.
-ap
Vierailija kirjoitti:
- 5dl vettä
- 7dl vehnäjauhoa (mitä tahansa noista vaihtoehdoistasi)
- 1.5dl kaurahiutaleita
- 1.5dl ruisjauhoa (tähän vaikka sitä read flour'ia, jos ei ruisjauhoa ole)
- 1-1.5tl suolaa
- 1 pussi kuivahiivaa (11gr)
Kaikki nämä sekaisin, joko lämpimään veteen kohoamaan tai yöksi jääkaappiin.
Lämpö uunissa noin 250 ja aika puoli tuntia.
Niin tuohon voit sekoittaa ihan mitä tahansa mukaan: niitä siemeniä tai porkkanaraastetta yms.
(ei ole niin justiinsa sämpylöitä, kun tekee)
Noin kovassa lämmössä ja puoli tuntia on liikaa,tulee kuivia.
Paista uunin keskiosassa 225 asteessa n. 12-15 min.
Paistoin tänä aamuna ruissämpylöitä. Taikinan tein eilen jääkaappiin. Ensin pelkäsin, että kuivahiivani oli liian vanhaa eivätkä sämpylät kohoa, mutta onneksi huoli oli turha. Leivoin tulla samastapadasta-linkin ohjeella, ja seuraavaksi kokeilen korvata osan vehnäjauhoista kaurahiutaleilla.
Oli kiva leipoa tuoreita sämpylöitä. Olen aina tykännyt leipoa, vaikka harvoin enää nykyisin. 99% leipomuksistani on ollut makeita leivonnaisia. Leipää olen tehnyt hyvin harvoin, ja sämpylöitä vieläkin harvemmin. Ja pullataikinaa en ole tehnyt aikoihin, harmi.
Nyt on into taas päällä, ja kiitos vielä noista ohjeista ja vinkeistä.
-ap
Ei muuta kun alat tekee taikinan nr. 1.
Jos ei hyvää, tee taikina nr. 2.
Sä voit kyllä tilata ihan Suomestakin jauhoja sinne missä asut tai pyydät tuttuja laittaa vehnäjauhot pakettiin ja postittamaan sulle.