Lue keskustelun säännöt.
DI:ksi ammattikoulusta?
15.11.2022 |
DI:ksi ammattikoulusta?
Voisinko opiskella DI:ksi kun oon käynyt metallipuolen ammattikoulun, mutta en lukiota?
Hyvä palkka ja helppo työ kiinnostaisi
Kommentit (66)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija kirjoitti:
Miten niin helppo työ?
kevyt
Minua ei teininä opiskelut kiinnostaneet. Kävinkin ensin amiksen. Sitten alkoi kiinnostamaan armeijan jälkeen. Armeijan jälkeen amk ja heti perään dippainssiksi opiskelemaan. Loppujenlopuksi kyse oli vain opiskelun tavasta. Luokkahuoneessa tai luennoilla istuminen ei kiinnostanut. Opiskelin pääosin amk ja maisterin tutkinnot työn ohella omissa oloissani.
Kyllä tuo on mahdollista, mutta vaatii kovaa työtä ja motivaatiota, ja tietysti älykkyyttä. Omalla miehellä oli pohjakoulutuksena juuri sama metallialan ammattitutkinto kuin ap:llä, ja luki ensin AMK:ssa inssin paperit, joiden alussa piti nopeasti ottaa haltuun lukion matikan ja fysiikan pitkä oppimäärä. Suurin osa opiskelukavereista ei tähän pystynyt, ja viidenkymmenen hengen porukasta mieheni lisäksi vain yksi valmistui tavoiteajassa.
Nyt on sitten DI-opinnot kesken, mutta mies tekee jo isoilta osin uuden tutkinnon mukaista työtä. Verrattuna hitsarin tai vaikka työnjohtajan tehtäviin työn laaja-alaisuus, vastuu ja työtahti on ihan toista luokkaa.
Eli kannattaa ap varautua siihen, että vaikka työn fyysinen kuormittavuus vähenee, niin henkinen kuormitus moninkertaistuu. Kaikki eivät tätä jaksa, ja esim. omassa työssäni korkeakoulutettujen asiantuntijoiden esimiehenä olen useamman kerran nähnyt, miten laaja vastuunotto ja itseohjautuvuus ei kaikilta kertakaikkiaan onnistu, vaikka asiaosaaminen ja koulutus periaatteessa tehtäviin riittäisikin.