Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko koskaan juopotellut vanhempiesi/lastesi kanssa

Vierailija
15.11.2022 |

Onko niin harvinaista?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa olen muutaman kerran.

Vierailija
2/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kanssa usein. Lasteni kanssa en, ovat vähän turhan nuoria sellaiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä ole juopotellut, jos on tarjottu lasi tai pari viiniä ruualla, sitä en laske juopotteluksi. Lapset juopottelevat omien kavereidensa kanssa. Ovat siis jo aikuisia.

Vierailija
4/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole teini-iän jälkeen juopotellut kertaakaan.

Meillä on kyllä aina viiniä viikonlopun ruuan kanssa jos ovat syömässä. Joskus alkudrinkki ja joskus jotain pientä jälkiruuan kanssa. 

Vierailija
5/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Tulen sellaisesta perheestä, missä vanhemmat alkoivat ostaa lapsille alkoholia heti kun lapset saavuttivat yläasteiän. Meillä olikin usein viikonloppuisin iso teinipoppoo ryyppäämässä ja vanhempani örvelsivät mukana. Veikkaan, että monet ikäpolveni edustajat tiesivät näitä tällaisia koteja.

Näin jälkeen päin on tullut usein mietittyä kuinka sairas tuo kuvio on ollut. Ihme, että minusta ja veljestäni kasvoi ihan täyspäisiä, koulunsa käyneitä työssäkäyviä aikuisia. Minulla ei ole lapsia, mutta veljellä on kaksi. Ei ole ajatellut siirtää tuota perheperinnettä omille lapsille, kuten ei monia muitakaan meille lapsuudesta tuttuja asioita.

N35

Vierailija
6/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä. 😁

Viimeksi kesällä kannattelimme kyläbaarimme pitäjää.

Vierailija
7/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten lasten seurassa nautitaan jouluisin muutama lasi viiniä. Myös jossain juhlissa ollaan juotu yhdessä. Mutta en vanhempieni kanssa. He on niin vanhoillisia ettei semmoinen sopisi. Ovat päälle 70v.

Vierailija
8/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä ja joka ikinen yö.

Vierailija
9/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. häissä on tullut juotua joskus enemmänkin, mutta muuten ei paljoa. Esim. jouluna ja muissa kotona pidettävissä juhlissa on kyllä viiniä ruualla ja konjakki kahvin kanssa sekä saunaolutta yms, mutta koskaan ei silti juopotella.

Vierailija
10/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joo.

Vierailija
11/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki. Tulen sellaisesta perheestä, missä vanhemmat alkoivat ostaa lapsille alkoholia heti kun lapset saavuttivat yläasteiän. Meillä olikin usein viikonloppuisin iso teinipoppoo ryyppäämässä ja vanhempani örvelsivät mukana. Veikkaan, että monet ikäpolveni edustajat tiesivät näitä tällaisia koteja.

Näin jälkeen päin on tullut usein mietittyä kuinka sairas tuo kuvio on ollut. Ihme, että minusta ja veljestäni kasvoi ihan täyspäisiä, koulunsa käyneitä työssäkäyviä aikuisia. Minulla ei ole lapsia, mutta veljellä on kaksi. Ei ole ajatellut siirtää tuota perheperinnettä omille lapsille, kuten ei monia muitakaan meille lapsuudesta tuttuja asioita.

N35

Hei, voisitko kertoa enemmän minkälaista teillä oli lapsena? Aviomiehelläni on ollut hyvin samantyylinen lapsuus, mutta ei kauheasti puhu asiasta. Hän on nyt vasta vähän vanhemmalla iällä alkanut miettimään, että ei ehkä ollut ihan normaali lapsuus.

Vierailija
12/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi aika outo ajatus, että juopottelisin vanhempieni tai lasteni kanssa. Jouluna on aikuisille lapsille tarjolla viiniä tai olutta ruokapöydässä. Kahvin kanssa likööriä tai brandya. Mutta ei niillä määrillä kukaan tule humalaan.

Vierailija
13/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. En muutenkaan harrasta juopottelua, mutta varsinkin lasten seurassa olen korostetun hillitty alkoholin käyttäjä, vaikka lapset ovat jo aikuisia. Saatan ottaa lasillisen viiniä tai yhden oluen mutta siihen se jää.

Silloin harvoin kun otan pari-kolme lasillista, olen ystävien tai puolison seurassa.

Vanhempieni seurassa en ole juonut alkoholia koskaan, äitini on uskovainen absolutisti.

Vierailija
14/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N35

Hei, voisitko kertoa enemmän minkälaista teillä oli lapsena? Aviomiehelläni on ollut hyvin samantyylinen lapsuus, mutta ei kauheasti puhu asiasta. Hän on nyt vasta vähän vanhemmalla iällä alkanut miettimään, että ei ehkä ollut ihan normaali lapsuus.

Tämä on niin laaja kysymys, että en tiedä kuinka saisin siitä mahdollisimman koherentin vastauksen :)

Ehkä parhaiten sitä kuvaa se, että meillä oli vanhempien ja lasten roolit jokseenin sekaisin. Eli minä ja veljeni kannoimme vastuuta sekä vanhemmista että asioista jotka kuuluivat vanhempien vastuulle. Äitini kärsi mt- ja alhoholiongelmasta ja päätyi työelämän ulkopuolelle meidän ollessa ala-asteikäisiä. Isäni kävi töissä, joten hän ei ollut sen ajan mittapuulla alkoholisti, muuta vaan joi joka päivä 2-5 olutta ja olin viikonlopun aivan soseessa. Vanhempani olivat myös väkivaltaisia toisiaan kohtaan. 

Kaiken tuon ankeuden keskellä heissä oli myös paljon hyvää ja omalla vajavaisella tavalla varmasti välittivät meistä lapsista. Sen takia me heitä niin paljon suojelimmekin ja valehtelimme ulospäin meidän perheen asioista. Tunnelma kotonamme oli kuitenkin aina sellainen "tyyntä myrskyn edellä". Eli me käytännössä odotimme, koska p osuu jälleen tuulettimeen ja tarvitaanko tällä kertaa virkavallan apua.

Tilanne rauhoittui paljon, kun meistä lapsista kasvoi riittävän aikuisia huolehtimaan asioistamme itsenäisesti ja sen jälkeen pääsimme vanhempien ryyppyseuraksi. Tämä tosiaan tapahtui silloin kun olimme yläasteikäisiä. Mehän emme nähneet tuossa kuviossa mitään ongelmaa, koska olimme kasvaneet näiden asioiden kanssa ja myös tuttavaperheet olivat viinaan meneviä.

Minä ja veljeni olemme vasta viimeisen parin vuoden aikana heränneet ymmärtämään, ettei kotonamme asiat olleet millään tavalla kunnossa. On aika hämmentävää tällä ikää kokea sellainen wtf-herätys. Onneksi meitä on kaksi ja meillä on hyvät välit, joten olemme pystyneet puimaan näitä asioita hyvin yhdessä. Mikäli miehelläsi ei ole sisarusta tai muuta vertaista, voisi hänelle olla hyvä apu ihan ammattilaisesta jonka kanssa käydä näitä asioita läpi.

Toki sinä olet varmasti miehesi ensisijainen tuki ja läheinen, mutta joskus näitä on helpompi puida ihmisen kanssa jolla on myös kokemusta (tai ammatin tuomaa näkemystä). Ei päihdelapsuuden eläneiden on joskus vaikea ymmärtää, että meidänlaisille normaali viikonloppu oli se, että jompi kumpi vanhemmista vietiin putkaan rauhoittumaan, toinen sammui kun ruhjeet oli paikattu ja me lapset jäimme siivoamaan kämpästä jäljet (rikkoutuneet tavarat, veriroiskeet yms.) mahdollisimman hiljaa, ettei vihdoin nukahtanut vanhempi herää taas riehumaan.

Vierailija
15/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempien kanssa. Ja siskon kanssa.

Vierailija
16/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen, kumpienkin

Vierailija
17/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
18/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei en ehdottomasti koskaan, en vanhempieni, enkä sisarusteni kanssa.

En ole kuitenkaan raitis, ihan muissa porukoissa olen ryypännyt, mutta aika vähän.

Vanhempien on lapsilleen näytettävä aina esimerkkiä.

Juopottelevien  vanhempien lapsista tulee usein juoppoja. 

Juopottelemalla omien lasten kanssa, näytät lapsillesi mallia, miten heidän tulisi elää.

Omalla esimerkilläsi vanhemmat vaikuttaa paljolti lapsensa elämään.

Käsittääkseni kukaan vanhemmista ei halua lapsestaan juoppoa.

Joten älä näytä mallia, älä juopottele lapsesi nähden,

äläkä missään tapauksessa lapsesi läsnäollessa, äläkä lapsesi kanssa.

Vierailija
19/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei en ehdottomasti koskaan, en vanhempieni, enkä sisarusteni kanssa.

En ole kuitenkaan raitis, ihan muissa porukoissa olen ryypännyt, mutta aika vähän.

Vanhempien on lapsilleen näytettävä aina esimerkkiä.

Juopottelevien  vanhempien lapsista tulee usein juoppoja. 

Juopottelemalla omien lasten kanssa, näytät lapsillesi mallia, miten heidän tulisi elää.

Omalla esimerkilläsi vanhemmat vaikuttaa paljolti lapsensa elämään.

Käsittääkseni kukaan vanhemmista ei halua lapsestaan juoppoa.

Joten älä näytä mallia, älä juopottele lapsesi nähden,

äläkä missään tapauksessa lapsesi läsnäollessa, äläkä lapsesi kanssa.

Sitten kun kertoisit vielä mitä on juopottelu.

Vierailija
20/23 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Isäni on kuitenkin juopotellut minun kanssani! (Suurelta osin tästä syystä en juopottele edes itseni kanssa.)