synnytyksestä kertominen 5-vuotiaalle
Siinähän se koko probleema tulikin, eli esikoinen on 5v poika ja olen raskaana 36+3. Nyt pitäis kertoa kaikesta kiinnostuneelle pojalle, miten se vauva tulee ulos sieltä vatsasta. Näin pitkään olen selvinnyt siksi, että esikoinen syntyi sektiolla ja on nähnyt kyseisen arven ja tietää tulleensa sitä kautta pihalle, mutta odottelee takuuvarmasti uuden arven ilmestymistä tällä kertaa.
Miten alatiesynnytys siis kauniisti kerrotaan tuon ikäiselle, jotta ei tulisi hirvittävää määrää lisäkysymyksiä? Tai traumoja kummallekaan.
APUA!
Kommentit (2)
Poika on ollut alusta asti kiinnostunut raskaudesta. Joka aamu toivotetaan vauvalle hyvät huomenet ja illalla hyvät yöt jne.
Jo vuosia sitten ostin meille kirjan jossa perheeseen tulee vauva ja sitä on luettu jo silloin. Nyt kesällä poika itse muisti kirja ja kaivoi esille ja sitä on nyt sitten pitkin syksyä luettu tasaisin väliajoin ja kyselty missä vaiheessa se meidän vauva siellä masussa nyt oikein on... joko on herneen, karkin jne kokoinen yms.
Poikamme tietää kuinka isin pippelistä tulee vauvasiemeniä ja äidillä on joskus mahassa muna ja kun siemen ja muna kohtaa = vauva.
Synnytyksestä myös on juteltu jonkun verran ja just edellisen kirjoittajan mainitsemilla termeillä. Äidillä on pimpissä vauvareikä josta se vauva sitten syntyy ja jos ei mahdu syntymään, niin sitten leikataan mahaan haava, josta vauva otetaan ulos (mulla EHKÄ saattaa synnytystapa olla myös sektio, synnytystapa-arviossa selviää).
Poika on ollut näihin tietoihin tyytyväinen.
Olemme jo nyt myös etukäteen puhuneet siitä kuinka hän menee sitten mummolaan siksi aikaa, kun isi ja äiti menee synnyttämään vauvaa.
Rohkeasti vain juttelemaan kiertelemättä. Enemmän ne lapset kärsii ja ihmettelee, jos niille vältellen jotain pajunköyttä yrittää syöttää.
Minä varmaan sen kummempia kaunistelematta kertoisin, että äidin jalkojen välissä on sellainen reikä, joka on tehty ihan vain vauvan ulos tulemista varten. Selittäisin myös, että pissa ja kakka tulevat kyllä sitten ihan eri rei' istä. Näin ollen tämä reikä on vain vauvaa varten.
Onnea synnytykseen!