Olen alkanut epäilemään omaa piirrustus taitoani
Ihmiset ympärillä vihjailee että kannattaisi oppia piirtämään ilman mallia.
Onko siis mallista piirtäminen pelkkää kopiointia ilman oikeaa taitoa?
Tuntuu pahalta kun piirrän yhtä kuvaa useamman tunnin ajan ja lähipiiri/muutamat kaverit haukkuu kun en piirrä omasta päästä ja käytä mielikuvitusta.
Sitkeästi olen harrastustani jatkanut ja kädenjälkeeni ollut tyytyväinen mutta tämä negatiivinen ilmapiiri on alkanut tuntumaan pahalta.
Kommentit (8)
Jos piirtää siellä missä kukaan ei arvioi tai sano. Itselläni on toisinpäin että piirrän mieluummin ilman mallia, vaikkei piirrosmalli ole poissuljettu. Muttei vaivaa se, että joku piirtää mallista.
No jos annat niille arvostelijoille vaikka kuvan kissasta ja sanot että piirtäisitkö siitä kuvan/kopion. Eiköhän selkene että vaatii taitoa piirtää vaikka mallista.
Itse koetan piirtävää lastani kannustaa välillä muokkaamaan niitä kuviaan. Eli vaikka piirtää mallista niin lisää/poistaa jotain piirrokseen. Eli hiljakseen miettimään itse enemmän että jos koiran kuono näyttää mallivalokuvassa suhteettoman isolta niin pienentää sitä vähän piirrokseen jne.
Itse voitin pari piirustuskilpailua, mutta lopetin kun lukiossa opettaja repi sota-aiheisen piirustuksen.
Vierailija kirjoitti:
Epäile ennemmin kirjoitustaitoasi.
Jep, palstan taso tiivistettynä heti ensimmäisessä kommentissa :)
Ap, älä kysy täältä neuvoa! Tämä palsta on hullujen hiekkalaatikko.
Mielikuvituksessasi voi olla puute. Voi olla piirustustaidossakin, mitään ei ole esillä.
Mallista piirtämistäkin on monenlaista. Lopputuloksessa voi silti näkyä persoonallinen ote joka vaatii omaa luovuutta. Mutta mallista piirtäminen, etenkin niin että saa mittasuhteetkin oikein, on myöskin vaativaa ja vaatii taitoa ja harjoittelua. Tee itsellesi, älä muille. Itse ainakin olen kovin kriitikkoni enkä kuule muiden mielipiteitä jos itse olen tyytyväinen.
Anatomia täytyy ensin opetella, ja parhaiten se käy tutkimalla malleja. Samalla kehittyy tekninen silmä, että ei se mallista piirtäminen mene siinäkään mielessä hukkaan.
Sitten kun taidot riittävät niin voi alkaa tekemään omasta päästä, tai sitten jatkaa malleja hyväksikäyttäen - ei se omasta päästä piirtäminen vastaa kaikkien tarpeita.
Sitten kun näyttää hienolta niin sitten näyttää hienolta, ja siihen tarvitaan joka tapauksessa taitoa.
Epäile ennemmin kirjoitustaitoasi.