Kissat saaneet myrkytysoireita tutusta siivousaineesta
Vakka-Suomen Eläinsuojeluyhdistys tiedotti Facebook-sivuillaan kahdesta tapauksesta, joissa lemmikkikissa oli saanut myrkytysoireita Sanytol-merkkisestä desinfioivasta puhdistusaineesta.
Sanytol-merkkistä puhdistusainetta myydään marketeissa useissa eri muodoissa, kuten suihkeena, puhdistuspyyhkeinä ja lattianpesuliuoksena.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/58e0938f-46a8-45db-870b-1f5e…
Väkisinkin miettii, mitähän kaikkea kemikaalit tekevätkään ihmisten keholle?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Oho, onneksi ei ole tullut tuota ostettua.
Desinfioivien voimakkaiden puhdistusaineiden käyttäminen kotitalouksissa on muutenkin tyhmää, ne vain vahingoittavat luontaista immuniteettia.
Ja kehittävät kotiympäristöön vastustuskykyisiä bakteereja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, onneksi ei ole tullut tuota ostettua.
Desinfioivien voimakkaiden puhdistusaineiden käyttäminen kotitalouksissa on muutenkin tyhmää, ne vain vahingoittavat luontaista immuniteettia.Minäkään en ole käyttänyt tuota vaan yleispuhdistusaineita. Silti mietin että pitäisiköhän etsiä kaupasta jotain mahdollisimman vähän kemikaalia sisältävää pihdistusainetta.
Ap
Tolu sopii yleissiivoukseen.
Voi myös laimentaa. Tehoaa turkiskuoriaisiinkin.
Jossain tapauksessa jos pitää oikeasti desinfioida jotain, kloriitti hajoaa osittain. Miinuksena jos roiskuu vaatteelle, valkaisee.
Sanytolin markkinat nousi koronan myötä ja ehkä oli siinä ok. Nyt siitä voi kuitenkin luopua.
Pullon kyljessä muuten lukee, että on haitallista eliöille. Jos sillä desinfioi, voi huuhdella vedellä pois.
Tolua on eri hajuilla ja voi laimentaa paljonkin.
Myrkytyksen oireet - Juice Leskinen & Kissa.
Uudessa kodissa voi olla edellisen asukkaan jäljiltä vaikka mitä kemikaaleja, likoja ja luonnonkasvien höyryjä. Ellei ole joku firma tai tekniikka joka pystyy ne irrottamaan. Eläimet ja lapset nuolevat usein lattiaa ja seinää, ehkä esineitäkin.
Ruokasooda myydään myös isoissa purkeissa ja Lidlin etikka on halvin. Niitä kun sekoittaa tulee puhdasta.
Esim muovilattian voi pyyhkiä vesimopilla vaikka päivittäin, niin ei tule pinttymiä. Kastelee mopin pelkällä vedellä, vääntää nihkeäksi, huuhtelee käytön jälkeen.Moppia voi säilyttää vaikka vessassa ylösalaisin niin on helppo taas ottaa käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Hyi apua, mitähän siivousaineita sitä uskaltaa käyttää
Vettä ja mikrokuituliinaa?
Jos tarvitaan rasvanpoistajaa, niin tuoksutonta tiskiainetta/saippuaa. Tahranpoistossa sitten alkoholia, bensiiniä, ym. riippuen liasta.
Jos haluaa käyttää jotakin antibakteerista, niin kannattaa katsoa että se tehoaine on jotakin järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän Fairya kaikkeen mahdolliseen, en sentään pyykinpesuun. Työpaikan siivoojat sitä suosittelivat ja puhdasta on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitaan rasvanpoistajaa, niin tuoksutonta tiskiainetta/saippuaa. Tahranpoistossa sitten alkoholia, bensiiniä, ym. riippuen liasta.
Jos haluaa käyttää jotakin antibakteerista, niin kannattaa katsoa että se tehoaine on jotakin järkevää.
Pelkkä vesi ilman tehoainetta ei pysty pilkkomaan mikrobeja tai orgaanista likaa ja siksi veden lisäksi puhdistamiseen tarvitaan tehoaine.
Vierailija kirjoitti:
Ruokasooda myydään myös isoissa purkeissa ja Lidlin etikka on halvin. Niitä kun sekoittaa tulee puhdasta.
Esim muovilattian voi pyyhkiä vesimopilla vaikka päivittäin, niin ei tule pinttymiä. Kastelee mopin pelkällä vedellä, vääntää nihkeäksi, huuhtelee käytön jälkeen.Moppia voi säilyttää vaikka vessassa ylösalaisin niin on helppo taas ottaa käyttöön.
Etikka on hyvin väkevää. Ei yhtään parempi eläimen suussa. Ei ole tarvetta lutrata noin paljon ja usein etikalla. Etikka haisee kauhealta seuraavalle asukkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä vesi ilman tehoainetta ei pysty pilkkomaan mikrobeja tai orgaanista likaa ja siksi veden lisäksi puhdistamiseen tarvitaan tehoaine.
Sitruuna?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pyyhkiä pinnoista kaikki pesuainejämät huolella pois. Itse olen ollut tuossa vähän laiska.
Ap
Kun puhdistusaineen annostelee oikein niin ei jää ainejäämiä.
Olen tuota samaa ainetta käyttänyt lattian ja kylppärin pesussa, eikä mun kissat ole mitenkään reagoineet siihen. Tottakai pesuveden juominen on vaarallista kelle vain..
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän Fairya kaikkeen mahdolliseen, en sentään pyykinpesuun. Työpaikan siivoojat sitä suosittelivat ja puhdasta on tullut.
Mä en ikinä käyttäisi Fairya siivoukseen.
T. Laitoshuoltaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mainos missä eukko suihkuttelee tätä asunnossaan kaikkialle, on ihan sairas. Olen jo pitkään miettinyt, että miten jotain kemikaalia edes saa mainostaa tuolla tavalla.
Onko se se sama missä esitetään lapset kauheina bakteeripesinä?
Se taisi olla Lysol-mainos, mutta desinfiointiainetta sekin on eli ihan vastaavaa myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
"Tarkemmassa tutkimuksessa selvisi, että kissa sai oireet juotuaan lattianpesuvettä, jossa oli joukossa Sanytol-nimistä pesuainetta. Kissa selvisi täpärästi hengissä saatuaan tiputuksessa munuaisten huuhtelun ja toipui ennalleen."
No ihmekö tuo, jos sitä juo? Ei kai se tehoaisikaan, jos se olisi juotavaksi tarkoitettu.
Siis joku desinfioi LATTIAT? Miksi ihmeessä?
Mummi ja minä -pesuaineet ovat parhaimpia mihin olen itse törmännyt. Puhdistavat hyvin ja pitäisi ainakin olla mahdollisimman myrkyttömiä. Mistä sitä tietysti ikinä tietää.
Hankala vain löytää, täytyy aina erikseen tilata jostain.