Perustoimeentulotuki ei enää riitä ruokaan
Mitä tässä oikein voi tehdä?
530e aivan riittämätön kuukaudeksi perusmenoihin
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa,arvon alapeukuttajat, että mitä te haluatte? Mikään mitä ehdotetaan ei kelpaa. Ilmaista rahaa lisää pitää saada. Ei tarvitse ihmetellä miksi "sossun elättejä" ei hyvällä katsota. Ymmärrän täysin että joskus voi elämässä tulla vaikka mitä ja tarvitaan yhteiskunnan apua. Mitä te pitkään tt-tuella olijat oikein haluaisitte? Ette hae töitä, koska ei ole koulutusta. Opiskelemaan ette halua..Mikä kelpaisi?
Mulla on kyllä koulutuksia mutta alan paikkoja ei ole. Missään en ole sanonut että pitäisi saada lisää rahaa. Enkä saa edes toimeentulotukea.
Käytät tietysti ns. taskualennusta.
No harvemmin tt tuella olevat haluaa opiskella kun tuet tippuu sillon todella paljon. Kaikkeista kannattavinta on vaan maata sohvalla. Näin hieno maa Suomi on.
Täällä ei pääse edes kauppaan töihin jos ikää yli 40v.
Mielenkiinnolla odotan taas jouluapua-ryhmiä. Kakaroita on väännetty kahdeksan kappaletta, lisää tulossa. Kolme isoa koiraa ja kissoja talo täynnä. Töissä ei ole kumpikaan ollut päivääkään. Ulkopuolisilta sitten kehdataan kyllä pyytää rahaa ja lahjoja. Kalliita lahjoja tietysti.
Ei riitä 1500 euron nettopalkkakaan. Työmatkoihin menee rahaa ja lapselle ruokaan.
Itse syön vain 1-2 kertaa päivässä, töissä eväsleivän, ja usein kotona vain esim. pari nakkia.
Mikä toimeentulotuki on 530€? Mulla on 480€
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä 1500 euron nettopalkkakaan. Työmatkoihin menee rahaa ja lapselle ruokaan.
Itse syön vain 1-2 kertaa päivässä, töissä eväsleivän, ja usein kotona vain esim. pari nakkia.
Kuinka paljon sulla menee työmatkoihin jos ei ole rahaa kun muutamaan nakkiin?
Vierailija kirjoitti:
Leipäjono, diakoni, jne.
Leipäjonoissa on pulaa ruoasta, koska kaupoilla ei ole enää toimitettavaa.
Kaupoista ostetaan nykyään lähes kaikki punalaputetut tuotteet.
Leipäjonojen ruoat otetaan omalla vastuulla, koska ovat ylipvämäärien, jopa sellaisia, joissa viimeinen käyttöpvä on ylittynyt.
Eräs pvä katselin leipäjonoa. Sieltä tuli nainen, joka otti pussistaan leivän ja heitti sen suoraan roskikseen....kuivattu leipä säilyy pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa,arvon alapeukuttajat, että mitä te haluatte? Mikään mitä ehdotetaan ei kelpaa. Ilmaista rahaa lisää pitää saada. Ei tarvitse ihmetellä miksi "sossun elättejä" ei hyvällä katsota. Ymmärrän täysin että joskus voi elämässä tulla vaikka mitä ja tarvitaan yhteiskunnan apua. Mitä te pitkään tt-tuella olijat oikein haluaisitte? Ette hae töitä, koska ei ole koulutusta. Opiskelemaan ette halua..Mikä kelpaisi?
Mulla on kyllä koulutuksia mutta alan paikkoja ei ole. Missään en ole sanonut että pitäisi saada lisää rahaa. Enkä saa edes toimeentulotukea.
Mkun alan työpaikkoja ei ole, pitää a) kouluttautua uudelleen/lisää b) muuttaa sinne missä töitä on c) työllistää itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Toisilla jää palkasta käteen saman verran, joten ole sinä etuja nauttiva työtön hiljaa!
Vierailija kirjoitti:
Kaveri aloitti pari kuukautta sitten hommat. Valittaa, että sama jää käteen kuin työttömänä ollessa pakollisten menojen jälkeen mutta vapaa-aika meni vaihdossa. Itsellä hajosi pesukone ja sossusta sitten 500e maksusitoutumus uuteen. Pienen tinkaamisen jälkeen se oli 550e pesukone.
Näin kannustinloukut toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Ihan on kauppiaan suusta.
Vierailija kirjoitti:
Toisilla jää palkasta käteen saman verran, joten ole sinä etuja nauttiva työtön hiljaa!
Kyllä on huono palkka jos käteen jää 500e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä noin järjettömän suuri summa ei riittäisi! Et käy töissä, joten sinulla on aikaa tehdä ruuat itse ja leipoa itse. Ja silloin ruoka ei kyllä ole kallista.
Itse kokkasin ja leivoin korona-aikana lähes kaiken, kun aikaa oli enemmän. Ja minä kävin kuitenkin myös töissä. Parempaa ruokaa sai kuin valmista ostamalla. Leivät ja einekset maksavat paljon, joten kun aikaa on, niin kannattaa tehdä itse, niin ei tarvitse kituutella.
Taas näitä neuvojia. Toki, jos on keittiö, missä puuhata. Kaupunkiköyhillä voi olla pelkkä keittokomero ja muutama kaappi, joihin ei taikinatiinuja ja tiskikoneita mahdu. Jotain pientä ruokaa voi päivittäin tehdä, leipurimestariksi ei ole tiloja.
Kuka leipomiseen tarvitsee tiskikonetta? Tiskit voi pestä käsin.
Minulla on pieni keittiökomero ja teen siellä lähes joka päivä itse ruokaa.
Onko nämä nyt taas uusavuttomien selityksiä?
Ei työssäkäyvät ehdi leipoa, se on työelämä nykyään niin kuluttavaa että kotona syödään vain jotain simppeliä ja levätään. Ehkä työtön ehtii tuollaisia suunnitella. Mutta toimeentulotuen saajissa on työllisisäkin, ja pk-seudun kulkeminenkin jo vie päivässä aikaa ihan tarpeeksi ilman leipomista. Puhumattakaan riisihäröistä ja jauhotoukista, joita pk-seudulla alkaa olla vähän joka taloyhtiössä. Itse alan leipoa sitten kun on ensin varaa ostaa tiiviitä kannellisia purkkeja jauhoille ja jaksamista & aikaa. Eli jos pääsen joskus työttömäksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä noin järjettömän suuri summa ei riittäisi! Et käy töissä, joten sinulla on aikaa tehdä ruuat itse ja leipoa itse. Ja silloin ruoka ei kyllä ole kallista.
Itse kokkasin ja leivoin korona-aikana lähes kaiken, kun aikaa oli enemmän. Ja minä kävin kuitenkin myös töissä. Parempaa ruokaa sai kuin valmista ostamalla. Leivät ja einekset maksavat paljon, joten kun aikaa on, niin kannattaa tehdä itse, niin ei tarvitse kituutella.
Taas näitä neuvojia. Toki, jos on keittiö, missä puuhata. Kaupunkiköyhillä voi olla pelkkä keittokomero ja muutama kaappi, joihin ei taikinatiinuja ja tiskikoneita mahdu. Jotain pientä ruokaa voi päivittäin tehdä, leipurimestariksi ei ole tiloja.
Ihan voi leipoa 3 l muovikulhossa. Toki olisi hyvä, mikäli keittiöön mahtuu 5l astia jos tekee hiivalla kohotettavia taikinoita. Tiskikonetta ei tarvitse. Omassa mini keittokomero saa oli leivonta-alusta, joka asetettiin tiskialtaan päälle ja näin tuli lisää työskentelytasoa.
Opiskelijoilla on näitä 25 neliön kämppiä, joihin ei keittiönpöytää mahdu. Pieni Ikean huojuva työpöytä läppärille. Siinähän se on hyvä alustaa ja nostattaa, kun illat pitäisi käyttää opintotöiden tekemiseen...
Täällä taas jotkut keittiön hengettäret antaa koko maailmalle neuvoja.
Eikä tarvitse edes siellä keittiössä leipoa, jos se on olemattoman pieni. Laita vaan keittiönpöydälle tarvikkeet ja leivo siinä. Käy vaan keittiössä hakemassa vesi. Tai vastaavasti tee tilaa työpöydältä leipomiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ihan järkeenkäypää ilman veetuilua kun inflaatio on nyt nostanut ruoan ja muiden perustarvikkeiden hintaa, ettei tt-tuen perusosa riitä ja sitpitäisi myös korottaa.
Siihenhän on laskennallisesti varattu vanhojen hintojen mukainen tietty osuus ruokaan ja hygieniaan yms.
Nyt hinnat eivät ole samat.Toimeentulotuki on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi. Sillä ei ole tarkoituskaan elää , eikä sen varaan pidä toimeentuloaan laskea.
Hieman väsynyttä selostusta, kun tutkimustieto osoittaa, että toimeentulotuella eläminen on pitkittynyttä eikä juuri kellekään tilapäinen tukimuoto. Ja kyllä sillä on tarkoitus elää, kun se kerran on viimesijainen tuki. Nimeltään TOIMEENTULOtuki, joten toimeen pitäisi sillä voida tulla. Nykyhinnoilla ei onnistu kohtuullisella vaivalla. Ei kaikki jalkavaivaiset vanhukset pääse iltayhdeksältä taistelemaan ilta-aletuotteista henkensä pitimiksi.
Vierailija kirjoitti:
ihmiset ei vaan osaa ostaa ruokaa. Se siinä on ongelma. Ollaan niin lellittyjä ja syyään huonosti, ettei osata edes ostaa oikeata ruokaa (mitä saa halvalla). Tai ei itse osata tehdä ruokaa/viitsitä tehdä. Toinen on budjetointi, ihmiset ei osaa sitäkään. Kaikki on vaan vinkumista ja vinkumista mut miihinkään ei viitsitä panostaa ollenkaan itse.
Niinpä niin, kaikkihan on aina köyhien omassa päässä ja jos vaan eläisimme niin kuin sinä, kaikki olisi hyvin.
Et esittänyt yhtään konkreettista suunnitelmaa tai vinkkiä, miten saisit budjetoinnin toimimaan, ja millaista ruokaa pitäisi tehdä jos ei rahat meinaa riittää. Näin päästit itsesi helpolla keskustelussa, mutta pääsit ilmaisemaan ylemmyyttäsi muihin.
Annapa sitten meille budjetti ja ruokaohjeet, miten eletään 500 eurolla kuukaudessa. Odotan innolla. 762
Itse joudun tekemään töitä aika paljon joka helvetin satasen eteen. Tämä "lisää rahaa mulle, tekemättä mitään" nillitys ei herätä sympatiaa.