Siis mikä juttu nyt, että kaikilla adhd??
Onko se oikeesti kauheen yleinen? Tuntuu, että kaikki pikkujulkkikset mainostaa somessa, että heillä todettu adhd.
Ja kuinka helppo sellanen on diagnosoida?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva somen ja puhelimen käyttö tekee osan ja huono kasvatus osan (lapsilla Supernanny tarvittaisiin). On myös "oikeita", kuten ennenkin. Silloin dg oli MBD.
Voiko saada aikuisten Supernannyä keski-ikäiselle naiselle, joka käyttäytyy sekopäisesti ja josta tulee mieleen "tuo on huonosti kasvatettu" (vaikka äitinsä vaikuttaa ihan normaalilta, joskin tyttäreensä tuskautuneelta naiselta) ja joka vetoaa kaikessa sekoilussaan diagnoosiinsa (vaikka addilääkkeitä syökin)?
Ja ei, en puhu itsestäni. Olen vaan äärimmäisen turhautunut sivustaseuraava lähimmäinen.
Lievimmin kehitysvammaisena en oikein ymmärrä, että kun pienenä poikana minulla 1980-luvulla oli MBD niin onko se sama kuin ADHD tai joku ADD? Sama asia, mutta vain eri kirjaimet. Kun MBD on vanhentunut ja pois käytöstä oleva diagnoosi mutta ei se pieni aivovaurio ole mennyt pois vaikka osaan keskittyä paremmin nykyään kuin lapsena jolloin olin oikutteleva ja levoton ylivilkas lapsi. Nykyään kuitenkin ajatukset laukkaa miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Kilpailu, jos ei pystytä siihen elämään mitä muut teeskentelevät niin itseä pidetään sairaana ja halutaan lääkitys että pystytään suoriutumaan.
Oikeasti, mikä ongelma on ihmisellä jolla korkeakoulututkinto tai useampi alemman tason tutkinto, työuraa takana, tasapainoisia lapsia ja parisuhteita, ei päihde tai rikostsustas. Kyllä nauran kun tällainen hiutale pokkana väittää että hänellä on joku häiriö.
Jos on poikkeuksellisen älykäs niin piilottaa ADHD:n korkeakouluun asti ilman että näkyy mitään oireita. Tähän vielä tyypillinen luovuus, kekseliäisyys, herkkyys, ihmistaidot ym. joka liittyy. Kannattaa lukea tutkimuksia asiasta esim. googlettaminen on sallittu.
T. ADHD, jolla tullut näkyviin vasta yliopistossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpailu, jos ei pystytä siihen elämään mitä muut teeskentelevät niin itseä pidetään sairaana ja halutaan lääkitys että pystytään suoriutumaan.
Oikeasti, mikä ongelma on ihmisellä jolla korkeakoulututkinto tai useampi alemman tason tutkinto, työuraa takana, tasapainoisia lapsia ja parisuhteita, ei päihde tai rikostsustas. Kyllä nauran kun tällainen hiutale pokkana väittää että hänellä on joku häiriö.
Jos on poikkeuksellisen älykäs niin piilottaa ADHD:n korkeakouluun asti ilman että näkyy mitään oireita. Tähän vielä tyypillinen luovuus, kekseliäisyys, herkkyys, ihmistaidot ym. joka liittyy. Kannattaa lukea tutkimuksia asiasta esim. googlettaminen on sallittu.
T. ADHD, jolla tullut näkyviin vasta yliopistossa
Ja sitte kosahtaa kunnolla, ainaki minulla.
Vierailija kirjoitti:
Kai diagnoosin saa nykyään yksityiseltä nopeasti.
Itse tehty diagnoosi on paras diagnoosi. Saa varmasti mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Pikkujulkkikset mainostaa sitä mm. siksi ettei ole muutakaan kerrottavaa, ja kerrottavaa pitää olla joka päivä ettei unohdu ja uudet julkkikset nouse tilalle. Ei todellakaan ole ensimmäinen kerta kun julkkikset pidentävät uraansa sairauksistaan avautumalla.
Täähän oli se yks tubettajamuija sillon 5-6 vuotta sitten, sille kyllä aina sattui ja tapahtui, äitinsä kuoli kolmesti ja oli milloin kaksisuuntaista ja millon masennusta ja millon mitäkin. Lopulta sentään oli selkärankaa myöntää julkisesti että paskaahan se oli kokoajan puhunut.
Kokemukseni mukaan adhdt, ainakin miespuoliset, ovat huonokäytöksisiä. Yök.
mikä nyt on faktaa kun adhd sta puhuttu että on synnynnäinen, mutta myös tutkimuksia että vanhempien älylaitetiden käyttö lisää adhdtä. eli voiko lapsen huomionhaku ja käyttäytymisongelma ollakin tuote itseään eikä adhdtä, vaikka osa oireista on samanlaisia? onko vanhemmasta kiva saada diagnoosi niin vapautuu omasta toiminnastaan=
Vierailija kirjoitti:
Kokemukseni mukaan adhdt, ainakin miespuoliset, ovat huonokäytöksisiä. Yök.
Oma poikani on kyllä herrasmies.. olisko kasvattajalla joku rooli tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Lievimmin kehitysvammaisena en oikein ymmärrä, että kun pienenä poikana minulla 1980-luvulla oli MBD niin onko se sama kuin ADHD tai joku ADD? Sama asia, mutta vain eri kirjaimet. Kun MBD on vanhentunut ja pois käytöstä oleva diagnoosi mutta ei se pieni aivovaurio ole mennyt pois vaikka osaan keskittyä paremmin nykyään kuin lapsena jolloin olin oikutteleva ja levoton ylivilkas lapsi. Nykyään kuitenkin ajatukset laukkaa miten sattuu.
MBD = Minimal Brain Dysfunction eli lievä aivotoiminnan häiriö, joka ei katsonut lapsen lahjakkuusprofiilia, osalla osaaminen saattoi lähentyä kehitysvammatasoa.
Se oli tosiaan ADHD:n edeltäjä, vaikka oirekuva todella laajempi kuin mitä kuvitellaan: häiriöitä eri alueella, mm. hahmotus, motoriset taidot, kielelliset taidot tarkkaavaisuuden häiriön ja ylivilkkauden lisäksi. MBD:tä nykyisin vastaa enemmänkin F83 eli monimuotoinen kehityshäiriö.
Voit mahdollisesti olla ADHD, ja ne oireet voivat lieventyä aikuisiällä, mikä tekeekin diagnosoinnista vaikean jolloin ammattilaisetkin voivat ajatella, ettei ole mikään ADHD-tapaus. Ellei sinulla ole dokumenttia antaa todisteeksi lapsuudesta, mistä voisi olla apua aikuisen ADHD:n tutkimisessa.
Sillä sekunnilla, kun joku voi tienata sillä rahaa (ml. iltapäivälehtien, sis. HS, toimittajat). Eli ei tule tapahtumaan.
ADHD:t lisäksi ovat iloisia, kun heistä puhutaan ja hekin voivat "voimaantua" ja jatkaa huonoa käytöstään kirjainyhdistelmän varjolla. (Ja EI, KAIKKI ADHD:t eivät ole huonokäytöksisiä, sotkuisia, toisia kuuntelemattomia päällepuhujia, jotka vetoavat diagnoosiinsa kun eivät osaa käyttäytyä. Mutta OSA on, ja tuo osa pilaa hyvin käyttäytyvien ADHD-potilaiden maineen. Olen siitä hyvin pahoillani.)