Yleinen vai eläkeläisen asumistuki?
Jos on pariskunta joista toinen on eläkkeellä ja toinen ei niin kumpaa asumistukea haetaan?
Kommentit (9)
Eli siis kumpaa haetaan? Tuo lakiteksti ei ihan avautunut.
Eläkkeensaajan - ilmeisesti tuo eläkeläinen sitä hakee eli on se pariskunnan "tulot romahduttava"?
Maksatte asumisenne itse niinkuin aikuisen ihmisen kuuluu. Jos rahat eivät riitä, muutatte pienempään tai vaatimattomampaan asuntoon tai toiselle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Maksatte asumisenne itse niinkuin aikuisen ihmisen kuuluu. Jos rahat eivät riitä, muutatte pienempään tai vaatimattomampaan asuntoon tai toiselle paikkakunnalle.
Idiootti.
Me saimme yleistä asumistukea kun mieheni oli vielä työttömänä ja itse työkyvyttömyyseläkkeellä.
Mulle sanottiin, että hae yleistä asumistukea jos perheessä on sellaisia, (lapset, puoliso) joka ei voi saada eläkkeensaajan asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Pienimmät eläkkeet on Suomessa niin matalalla tasolla, etteivät riitä elämiseen. Suomi on saanut tästä moitteita Euroopan neuvostolta ja joutui seurantaankin, mutta on yrittänyt selitellä matalia eläkkeitä tällä asumistukisysteemillä jne. Eläkeläisille kyllä kelpaisi että takuueläkkeen tasoa nostettaisiin asumistuen määrällä; silloin erillisen asumistukijärjestelmän voisi lakkauttaa, eikä näistä asioista tarvisi enää kenenkään purnata.
Soita ja kysy Kelalta? Saat oikean vastauksen heti.
Tai hae molempia ja katso millaisen päätöksen tekevät.
Tämän lain mukaista asumistukea ei myönnetä:
...
2) kahden henkilön avio- tai avopuolisoista muodostuvalle ruokakunnalle, johon kuuluvalla on oikeus eläkkeensaajan asumistuesta annetun lain (571/2007) 8 §:n perusteella eläkkeensaajan asumistukeen;
3) ruokakunnalle, jonka ainoalla tai kaikilla jäsenillä on oikeus 2 kohdassa tarkoitettuun eläkkeensaajan asumistukeen.