Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herkut ovat todella halpoja. Saisivat olla kalliimpia

Vierailija
10.11.2022 |

Joku suklaatryffelirasia oli alle neljä euroa, sipsipussin saa jopa eurolla ja niin edelleen.
Jos olisi kalliimpaa, ihmiset ostaisivat vähemmän.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen samaa mieltä ap:n kanssa. Ikinä ei saisi suola/sokeri/rasvapommi tai prosessoitu ruoka olla peruselintarvikkeita kalliimpaa.

Oletko katsonut hengenvaarallisesti lihava -sarjaa? Siinä näkyy tulos, mikä on seurausta Yhdysvalloissa vuosikymmeniä jatkuneesta elintarvikkeiden epäterveestä hinnoittelupolitiikasta ja sokerin ja rasvan suosimisesta etenkin köyhien ja alemman keskiluokan ruokavaliossa.

Olen, ja siksi kirjoitin, mitä kirjoitin. Tässä lihavuusepidemia-asiassa Suomi todella on "pikku-Amerikka". Itse olen aikuisiällä lihonut, ihan sen perusteella, mitä ihan itse olen suuhuni pistänyt, epäterveellisellä tavaralla. Siksi koen olevani "kokemusasiantuntija". En edes ole köyhä enkä kipeä, vaan ns. fiksu ja korkeakoulutettu ihminen, mutta kroonistunut stressi aiheutti pahan kierteen, josta oli vaikeaa päästä irti ja ylimääräisistä kiloista vielä vaikeampi. Itse kannan tästä vastuun, enkä ole tähän mennessä rasittanut julkista (tai muutakaan) terveydenhuoltoa ylipainollani, mutta olen samaa mieltä mm. sisätautilääkäri, lihavuusasiantuntija Pertti Mustajoen kanssa, että yhteiskunnan pitää poliittisilla päätöksillä auttaa ihmisiä ennaltaehkäisemään sairastumistaan. Muutoin meillä ollaan 10 vuoden päästä tilanteessa, jossa katukuvassa näkyy yhä enemmän keski-ikäisiä tai varhaiseläkeikäisiä ihmisiä pyörätuoleissa ilman toista jalkaa, joka on jouduttu amputoimaan diabeteksen vuoksi. Se on kova hinta niistä euron sipsipusseista ja paljousalennuksella "saaduista" fazerinsinisistä. Jos suklaalevy maksaisi 10 euroa, se saisi monet miettimään ostopäätöstään. Voi olla, että tuo 8 euroa nykyisen hinnan päälle olisi hyvinkin se summa, jonka terveyden- eli sairaanhoito tulee suhteessa maksamaan sitten 30 vuoden kuluttua. 

Tämä on suunnattoman suuri yhteiskunnallinen kysymys. Ei vain yksilön heikkoutta koskeva kysymys, vaikka siitäkin on kyse, koska sillä tässä pelataan.

Sellaisen ihmisen, joka ei ole sortunut väsyneenä, univajeisena tai kovassa stressitilassa ostamaan suklaata/karkkia/sipsiä/einespitsaa, ei ole pakko osallistua tähän keskusteluun. Hän voi myhäillä hiljaa tyytyväisenä siihen, että on onnistunut olemaan parempi ihminen kuin esim. tämän kirjoittaja. Onnittelen, vilpittömästi. Ja suosittelen miettimään asiaan yhteiskunnallista ratkaisua, koska asian ratkaiseminen yksilöä korkeammalla tasolla hyödyttäisi myös terveellistä ja stressitöntä suomalaista nettoveronmaksajaa.

Vierailija
22/23 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konstiga definitioner på "herkku". Ta bort chokladen från chokladtryffeln, varefter du har en "herkku" och ja, priset hindrar verkligen överförtäring av den bland normalt bemedlat folk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konstiga definitioner på "herkku". Ta bort chokladen från chokladtryffeln, varefter du har en "herkku" och ja, priset hindrar verkligen överförtäring av den bland normalt bemedlat folk.

Hur mår du? Jag mår illa. I need more tortilla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan