Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi. Oletko katunut? Itse mietin vakavissani pääsisinkö opiskelemaan.

Vierailija
10.11.2022 |

Olen pitkään ajatellut, että en jatkokouluttaudu mutta silti se on tuolla takaraivossa, että entä jos sittenkin.
Tässä katselen taas vapaa-ajallani eri toimenpidevideoita sairaanhoitajaopiskelijoille. En ole päässyt toistaiseksi tekemään juuri mitään erityisiä toimenpiteitä lähihoitajana.

Olen työssäni tunnollinen ja reipas tekijä. Ihmiset kiinnostavat minua, heidän kanssaan työskentely.
Haluan myös luoda turvallisuudentunnetta ja pyrkiä auttamaan.
Papereillani todennäköisesti pääsisin sairaanhoitajakoulutuksen pääsykokeisiin mutta en tiedä onko kielitaitoni riittävän hyvä tai matematiikka.. Olen kyllä oppivainen ihminen jos oikeasti jotain tahdon.

Te, jotka olette lähihoitajasta sairaanhoitajaksi opiskelleet, onko päätös ollut oikea mielestänne?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajalle riittää tavallinen päässälaskutaito.

Vierailija
2/13 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda mieluummin alaa. Joudut kuitenkin opiskelemaan 3 vuotta. Palkkaero ei ole hirveä, mutta vastuu vasn lisääntyy.

Terveisin sh, 25- vuotta alalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neljä tuttavaa, jotka ovat kouluttautuneet lähihoitajista sairaanhoitajiksi. 

Kaikista tyytyväisimpiä vaihdokseen heistä ovat olleet he, jotka ovat nykyään päässeet työskentelemään päivävuorossa. 

Ja heistä kukaan ei ole ollut mikään matematiikka- tai kielinero. Mutta ovat olleet motivoituneita opinnoissa. 

Vierailija
4/13 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saikkuhoitajista tykätään enemmän!

Vierailija
5/13 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka nousee hyvin vähän ja vastuu moninkertaistuu. En suosittele. T. Sh

Vierailija
6/13 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Palkka ei ole juurikaan korkeampi ja lähärit nakittaa sulle kaikki hommat.

Vierailija
7/13 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lähärit nakittaa sulle kaikki hommat.

Eikös se oo toisinpäin?

Vierailija
8/13 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja, mutta pohjalla ei ole lähihoitajan tutkintoa. Työparina kuitenkin on lähijoitaja, joten tiedän mitä työ on.

Moni näkyy sanovan, että ei kannata, kun palkka nousee vain vähän, ja vastuu on suurempi. Totta, mutta itselle monipuolisempi työnkuva on se juttu, joka pitää yllä työmotivaatiota.

Vierailija
9/13 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minua kiinnostaisi sairaanhoitajaksi opiskelu siksi, että pääsisin enemmän vielä syventymään alalle ja oppimaan sairauksista ja toimenpiteistä. Sitten jos kuviteellisesti olisin opiskellut sairaanhoitajaksi, niin minua kiinnostaisi vielä siitä mahdollisuudet eteenpäin, mikäli olisin onnistunut opinnoissani. 

Mahdollisuudet kasvavat myös muualle, mikäli korkeakouluttaudun. Se olisi väylä taas uusiin mahdollisuuksiin, mikäli en kokisi sairaanhoitajan työtä itselleni omaksi. 

Minulle on useita kertoja sanottu, että minun pitäisi lähteä opiskelemaan lisää. Moni näkee potentiaalia jopa minun olevan johtotöissä (en tiedä onko ollut vain kohteliaisuutta tms) mutta todella paljon tsemppiä olen saanut eri ihmisiltä. On tunne, että olen varmaan ihan hyvä lähihoitaja mutta ehkä olisi potentiaalia myös korkeakouluun enkä tiedä kadunko myöhemmin mikäli jämähdän tähän. 

Ristiriitainen tunne ja ymmärrän, että vastuu lisääntyy mutta palkka ei oikeastaan nouse kun muutamalla sadalla. Mielestäni lähihoitajan näkökulmasta sairaanhoitajien palkat saisi kyllä olla paremmat. 

Tämä on kyllä asia, jota täytyy tässä miettiä. Alaa en halua vaihtaa kuitenkaan, ainakaan toistaiseksi ei ole ollut sellaista tunnetta. Olen ollut työssä, joka on ollut paljon raskaampaa ja kuluttavampaa kuin tämä työ. Ainakin siltä on tuntunut toistaiseksi. 

Ap

Vierailija
10/13 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se oo toisinpäin?

Ei oo. Potilaat ovat mm joutuneet odottamaan tuntikausia tukkeutuneen katetrin kanssa kun lähärit eivät suostu vaihtamaan eikä vuorossa ole sairaanhoitajaa. Lisäksi Im-pistokset on jäänyt antamatta, vaikka lähäreillä on siihen luvat ja koulutus. Lääkäriä ei osata/uskalleta konsultoida ja sitten vuoroon tulevalla sh:lla onkin kiva selvitellä kun potilaan tila on huonontunut jo edellispäivänä ja kaikki vaan ovat katsoneet vierestä ja odottaneet sairaanhoitajaa. Lääkelistat on myös päin mäntyä, jos vuorosta on puuttunut sh.

Vierailija
11/13 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se oo toisinpäin?

Ei oo. Potilaat ovat mm joutuneet odottamaan tuntikausia tukkeutuneen katetrin kanssa kun lähärit eivät suostu vaihtamaan eikä vuorossa ole sairaanhoitajaa. Lisäksi Im-pistokset on jäänyt antamatta, vaikka lähäreillä on siihen luvat ja koulutus. Lääkäriä ei osata/uskalleta konsultoida ja sitten vuoroon tulevalla sh:lla onkin kiva selvitellä kun potilaan tila on huonontunut jo edellispäivänä ja kaikki vaan ovat katsoneet vierestä ja odottaneet sairaanhoitajaa. Lääkelistat on myös päin mäntyä, jos vuorosta on puuttunut sh.

Näin juuri. Omaisetkin turvautuu aina sairaanhoitajaan. Vastuu on erittäin raskasta. Suosittelen korkeakoulua muulta alalta. T. Se aikaisempi sh

Vierailija
12/13 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se oo toisinpäin?

Valitettavasti lähärikoulutuksessa olemme opiskelleet lähinnä kertakatetrointia. Toki mielelläni vaihtaisin kestokatetrin toisen lähärin kanssa mikäli saisin mutta kyllä yleinen ohjeistus on, että sairaanhoitaja tämän tekee. 

Lisäksi monissa paikoissa jostain syystä myös im - pistokset ovat yleensä sairaanhoitajille suunnattuja jostain syystä. En ole kertaakaan päässyt pistämään lihakseen paitsi koulussa, ei ole tullut sellaista tilannetta. Lääkelistoista en osaa sanoa, yleensä muutoksia on tehty lääkärikierrolla ja siinä ovat olleet osallisena sairaanhoitajat. Toki jos hoitosuunnitelmassa lukee, että lääkettä määrätään xx.xx. xxxx pv saakka ja lähihoitaja on töissä, niin olisi kyllä tärkeää päivittää lääkelista ajankohtaiseksi. 

Lisäksi itse olen soittanut useita kertoja lääkärille. Toki jos sairaanhoitaja paikalla niin kysynyt häneltä ensin. 

Virheitä sattuu ja puutteita toki on. 

Ap 

Vierailija
13/13 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up