Ateistit tms. käyttekö perheinenne joulukirkossa?
Kommentit (29)
olen ateisti - samoin kun jo omat vanhemmat, isovanhemmat ja iso-isovanhemmat.
Mutta olen käynyt joulukirkossa - tyttäreni lauloi kirkkokuorossa ja halusi vanhemmat mukaan. Tietysti kävin ja myös pääsisäiskirkossa ja perhejumalapalveluksissa, aina silloin kun tyttö lauloi kuorossa.
Miksi en kävisi?
Voin käydä ihan missä tahansa, istua hilja ja kuunnella - ehkä jopa ihan oikeasti kun turisti. Ehtoolisella en tietenkään osallistu, tyttö kävi hakemassa mieheni mukaan, pienemmät lapset jäivät minun kanssani istumaan.
Meilläkin juhlitaan joulu niin kun muutkin - ja meidän lapset osaavat kertoa, että jouluna juhlitaan monesta eri syistä, ja yksi niistä syistä on Jeesuksen syntymä.
Toki meillä tyttö on ainoa jonka sanoisin uskovaiseksi (häntä ei ole edes vielä kastettu - mutta kun tule rippi-ikään hän saa valittaa haluako hän kasteen).
Hei, tila on kaikille - kunhan on suvaitsevainen ja avoin!
Minusta kuuluu myös hyvien tapoihin, perehtyä " valtaväestön" kulttuurin ja juhliin, ja suomessa on valtiokirkko ja kirkkollinen elämä suuri osa arjesta, uskooko tai ei.
" Minusta kuuluu myös hyvien tapoihin, perehtyä " valtaväestön" kulttuurin ja juhliin, ja suomessa on valtiokirkko ja kirkkollinen elämä suuri osa arjesta, uskooko tai ei."
-On eri asia perhetyä tapoihin kuin osallistua niihin. Täysin eri asia.
Kauneimmissa joululauluissa käymme vuosittain ja lisäksi pari, kolme kertaa vuoden aikana kirkkokonsertissa lähinnä työn takia. Työskentelen yhteisössä, joka pitää esiintymisiä joskus myös kirjoissa ja olen käynyt niitä kuuntelemassa kun kerran muissakin esiintymisissä olen yleensä paikalla. Mutta esim messuissa tms emme käy. Häissä ja ristiäisissä kutsuttuina kyllä.
Miksi sun mielestä on paha asia osallistua? Tätähän tekee (ja sitä suositellaan tehtäväksi!) kaikki kulttuurintutkijatkin. Voi suhtautua kriittisesti, vaikkei tekisikään omasta mielipiteestään suurta manifestia.
Vierailija:
-On eri asia perhetyä tapoihin kuin osallistua niihin. Täysin eri asia.
tutustua eri asioihin...
Ja osallistuminen on minusta eri asia kun " istua" kirkonpenkissä joulukirkon aikana.
En voi puhua asioista enkä antaa niistä mielipiteitani jos en ole kunnolla tutustunut niihin - kirja yksin ei riitä.
t.
29
luin muuten raamatunkin nuorena, kävin (ulkomaalla) seurakunnan lukupiirissä löytäkseen vastauksen oman suvun ateismiin. tutustuin myös moniin muhin uskontoihin. Ja keksutelen nyt tytön kanssa uuden testamentin asioista. haluan, että lapsillani on mahdollisuus muodostaa oman mielipiteen!
En ymmärrä käsitystä läpikristitystä yhteiskunnasta. Ainakin minä olen elänyt koko ikäni suuressa kaupungissa, jossa uskontoja on moneen junaan. Ystäväpiirini muotoutuu lähinnä ei-kristityistä ja tapakristityistä. En edes tiedä suurimmanosan uskon filosofiaa (toisaalta eipä kukaan koskaan tunnu myöskään loukkantuvan, jos kristinuskolla vitsailee.) Olen aina ollut et-luokalla (luokalla ei yhtään kristittyä, paitsi yläasteella yksi tyttö liittyi kirkkoon, kun halusi niin kovin riparille. Me muut menimme Prometheus-leireille, jos halusimme jotain vastaavaa).
Välillä tuntuu jopa huvittavalta, että täällä palstailee ihmisiä, jotka luulevat kaikkien asuvan " samanlaisissa" olosuhteissa kanssaan. Uskovaisiin törmään lahinnä, kun he yrittävät tulla käännyttämään. Kirkossa käyn turistoimassa häissä ja hautajaisissa. Osaan jopa pari virttä, koska niitä on kuullut niin monesti.
Ja kyllä meillä juhlitaan Joulua lasten ja valon juhlana. Kirkossa ei käydä, mutta kai senkin voisi ottaa tällaiseksi kerran eläessään kokemukseksi. Meidän juhlista puuttuvat enkelit, Jeesukset ja seimet. Juhlaamme kuuluu hyvä ruoka, lämmin mieli, ihana seura ja toisten huomioiminen. Meillä on omat jouluperinteemme: joululaulut, mummolat, saunat ja luistelut.
mutta en mene sinne silloin kun siellä uskontoja harjoitetaan.. mitä minun tulsi tietää siinä menoista?
me ollaan siis uskonnoton perhe. ollaan miehen kanssa molemmat synnytty tapauskovaisiin perheisiin (sittemmin molempien vanhemmat eronneet kirkosta), itse olemme omasta tahdosta kumpikin jättäneet rippikoulut käymättä ja eronneet kirkosta heti täysikäisinä. lapsia ei toetenkään liitetä mihinkään seurakuntaan, kristittyyn tai muuhunkaan.
en toki kirkkoa pelkää, jos olisin esim. liikuntavammaisella ihmisellä avustajana niin voisin hyvinkin saattaa hänet joulukirkkoon ja istua kiltisti toimituksen ajan. olemme koko perhe menneet kutsuttuina vieraina esim. sukulaisten kirkkohäihin ja kastetilaisuuksiin, eikä siinä kai mitään.
mutta en mä tietenkään lähde jouluna kuokkimaan minkään seurakunnan (kristityn tai muun) tilaisuuksiin, on kai siinä muutakin hommaa. ja jos ulos haluaa niin mennään vaikka kävelylle katseleen ihmisten jouluvaloja.
paitsi, jos meidät on kutsuttu häihin, joissa pari vihkitään kirkossa tms. Hautajaisiin osallistumme olivat ne missä ikinä, niinikään.
En haluaisi, että lapset menisivät päiväkodin kanssa joulukirkkoon. Se on ongelmallista, koska en haluaisi eristääkään heitä muista lapsista. Mun mielestä on ikävää, että päivähoidossa osallistutaan uskontokasvatukseen millään muotoa. Mielestäni sen voisi jättää kodin tehtäväksi ja päätettäväksi.