Neuvokaa, minne tradenomi voisi hakea jatko-opintoihin?
Taustalla liiketalouden tradenomin tutkinto. Matematiikassa olen surkea. Olen ajatellut hakea yhteiskuntatieteiden ja filosofian tutkintokoulutukseen, koska se vaikutti esittelyn perusteella kiinnostavalta. Onkohan tradenomin tutkinnosta tässä mitään hyötyä? Ammattikorkeakoulun suorittanuthan voi hakea yliopistoon, mutta pitäisikö minun mennä väyläopintojen kautta? Vai pitääkö minun ensin opiskella kandidaatiksi ja sitten maisteriopintoihin?
Kommentit (12)
Juu
Itse luin DI:n paperit koneistajapohjalta
Luin matemattikan ja fysiikan kurssikirjat ja pääsin sisään
Aika matala taso hakijoissa sitten
Kauppatieteen puolella pääset suoraan maisterivaiheeseen, eli tuo tradenomin tutkinto katsotaan kandiksi. Kaikilla muilla aloilla pitää aloittaa ns. alusta eli tehdä ensin kandi, sitten maisteri. Eli jos yhteiskuntatieteitä haluat opiskella, on aloitettava alusta. Joko hakemalla suoraan yhteishaussa tai sitten suoritat avoimen kautta 90 opintopistettä ja haet väylän kautta sisään.
Toinen vaihtoehto on tehdä YAMK-tutkinto, siihen pitää olla 2 vuotta työkokemusta ennen tutkintoon hakemista. Myös olemassa oleva työpaikka olisi hyvä, koska YAMK-tutkinnossa tehdään kurssien tehtäviä tosi paljon omaan organisaatioon, eli on vaikea keksiä miten minkäkin tehtävän tekee, jos ei ole työpaikkaa, jolle tehdä erilaisia kehittämissuunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Juu
Itse luin DI:n paperit koneistajapohjalta
Luin matemattikan ja fysiikan kurssikirjat ja pääsin sisään
Aika matala taso hakijoissa sitten
Ja mulla myös lukihäiriö kuten näkyy, että näin
Mitäs jos kokeilisit hakea uraneuvontaa jostain vähän asiantuntevammasta ja laadukkaammasta osoitteesta kuin Vauvafoorumi vai onko sinulla matemaattisten puutteiden ohella puutteita myös yhteiskunnan hahmottamisessa?
Samaa meinasin, olet jo tavallaan kandi, miks uudelleen kävisit!
kasvatustieteet, teologia...onhan noita.
kauppatieteen maisteri
ei kuulu matematiikka
"Mä pääsin rimaa hipoen ylioppilaaksi ja kauppakorkeaankin hain useampaan kertaan ennen kuin lykästi."
Hjallis
Kauppikseen suoraan maisteriksi vaan, ei nekään siellä matikkaa osaa ja kurssit helppoja kuin mitkä!
Voi hakea vapautusta kandidaatintutkinnosta (kuten minä) AMK-tutkinnon perusteella. Jouduin kuitenkin osan opinnoista tekemään, koska ala oli eri, että sain perustietoutta. Mutta koko kanditutkintoa ei tarvitse tehdä.
Sisäänpääsy nykyään on melko mielenkiintoista, kun on jo korkeakoulututkinto, eli ei kuulu ensikertalaiskiintiöön.
Matematiikkaa ei yhtään
Kauppatieteiden maisteriohjelma, 120 op
https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/opintotiedot/tutkinto-ohjelmat/uta-…
Kiitos kaikille vastauksista jo tässä vaiheessa : )
t. ap
Jotain sellaista haluaisin opiskella, jossa pärjää ilman matemaattista lahjakkuutta.
ap