Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puheviat / miksi ei korjata?

Vierailija
09.11.2022 |

Olen yllättyneenä seurannut, että lapsillä/nuorilla on aika tavalla mm. R ja L ongelmaa. Vanhempia ei tunnu kiinnostavan tippaakaan ja homma jää korjaamatta, kun lapset/nuoret katsovat vanhemmistaan esimerkkiä.

Vanhemmat, miksi teitä ei kiinnosta?

Aikuiset, miksi ette korjaa itse omaa puhettanne?

Ja ei se muuten häiritse itseäni, mutta nyt on kohdalle osunut muutama teini, jonka puheesta ei kerta kaikkiaan meinaa saada selvää. Menee tovi miettiessä, että mikä kirjain korvaa minkäkin. Rohkeasti puhuvat ja läheiset ovat varmaan tottuneet asiaan, kuitenkin tulevaisuutta ajatellen olisi hyvä varmasti puhetta selkeyttää.

Itsellä kokemus vuosia sitten lääkäristä, joka puhui hyvin erikoisesti. Oikein hävetti arpoa, mitä sanoi ja yrittää sitten vastata siihen. Esim. kovassa kuumeessa en olisi varmasti tajunnut mitään ja olisin ehkä kuollut nolostukseen.

Oletteko koskaan laskenut, monta vaikkapa r-vikaista löydätte tuttavapiiristä? Mitä ikäluokkaa he edustavat? Eikö enää saa puheterapiaa vai eikö kiinnosta? Puheterapeutteja paikalla?

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapiaan ei pääse ja jos pääsee, kunnallisella puolella ne terapeutit on opiskelijoita, joiden terapia on tehotonta.

Eli jos ei ole rahaa, ei pääse.

Vierailija
2/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo puuttuuvain yksi äänne, terapiaan ei pääse. Ellet ole erityinen, heille kyllä terapia järjestyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puheterapiaan ei pääse ja jos pääsee, kunnallisella puolella ne terapeutit on opiskelijoita, joiden terapia on tehotonta.

Pystyykö itse ohjeiden mukaan treenaamaan, jos niitä saa/löytää? Luulisi onnistuvan, jos aktiiviset vanhemmat tai ikää riittävästi. Heti tulee kaksi yläkoululaista mieleen, joiden olisi kyllä hyvä tulevaisuuden kannalta korjata puhettaan.

Ajatelkaapa, jos jokainen kirjoittaisi täällä samoin, kuin puhuisi? Puhetta moni ei niin ajattele.

Vierailija
4/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsena, kun puheterapiaa minulle piti kuraattori (2000-luvun alku).

Ei tullut tuloksia ja nyt on r-vika. Eipähän tuolle mitään voi. Nuorempana hävetti ja vitutti, mutta vanhempana asian kanssa suht ok, jos toisella on ongelma niin ei tarvitse keskustella kanssani. 

Vierailija
5/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovan taistelun jälkeen päästiin tutkimuksiin ja terapiaan. Kouluiässä sekin loppui. Puheen katsotaan olevan riittävä, jos se jokseenkin selkeä. Ja kova työ ja treeni on tehty sen eteen, että enimmät viat saataisiin pois.

Vierailija
6/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsien sairauksia tai puhevikoja ei Suomessa hoideta. Lähetteitä ei kirjoiteta. Neuvola-aikoja (lakisääteiset, ikäkausitarkastukset) on todella vaikea saada ja hammashoitoon ei pääse.

Vierailija
7/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne puheviat pitää ottaa niin vakavasti? Yksittäisten äänteiden osaamattomuus ei haittaa yhtään mitään, on lähinnä persoonallista. Ja sitten taas, jos puhe on todella epäselvää, ei sitä todennäköisesti puheterapiallakaan ei korjata. Voi olla, että nuo sinun tapaamasi epäselvästi puhuvat käyvät jo puheterapiassa ja heidän puheensa voi olla selkeytynyt aiemmasta jo paljon. Mutta ei kaikkea vaan korjata voi eikä tarvitsekaan.

Vierailija
8/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikoinaan R- ja S-viat. Kävin muutaman kerran puheopettajalla ja se oli sit siinä. Osaan vieläkin tehdä ne "vialliset"äänteet, jos haluan kiusata jotakuta.. :-D Tästä siis lähes 50 v aikaa

Vierailija
9/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko stadilaisten narisevaa puhetapaa korjata puheterapeutilla? OMG DAA!

Vierailija
10/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suunnalla yritettiin tällaista ryhmää lapsille luokkien mukaan. Olisi ollut lapsilla vertaistuki ja aikuiset tsempanneet myös toisiaan.

Ryhmiin oli tarkoitus saada heittämällä 10-20 lasta. Pariin ilmoittautui yksi, osaan ei yhtään. Vanhempia ei kiinnostanut.

Nämä ketkä ilmoittautuivat ja olivat aktiivisia, saivat lopulta yksityisesti apua ongelmaan - ja siitäpä kieltäytyneet vanhemmat tulistuivat. Eivät nähtävästi ymmärtäneet, että kotona se työ edelleen pääosin tehtiin.

Vierailija
11/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö itse ohjeiden mukaan treenaamaan, jos niitä saa/löytää? Luulisi onnistuvan, jos aktiiviset vanhemmat tai ikää riittävästi. Heti tulee kaksi yläkoululaista mieleen, joiden olisi kyllä hyvä tulevaisuuden kannalta korjata puhettaan.

Ajatelkaapa, jos jokainen kirjoittaisi täällä samoin, kuin puhuisi? Puhetta moni ei niin ajattele.

Pystyy mutta kai sinä tajuat, että niillä puheterapeuteilla on koulutus, jota vanhemmilla ei ole.

Minä VAADIN päästä sinne kunnalliselle terapeutille, juoksin siellä ja treenasin saamillani ohjeilla ja sen lisäksi etsiin yksityisen ja juoksin siellä ja maksoin koko lystin.

Kaikki eivät tähän pysty.

Vierailija
12/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puheterapiaa saa vain alle kouluikäiset. Koulussa asian hoitaa erityisopettaja. Hänellä ei ole aikaa, tietenkään. Kotona voi treenata, jos on ohjeet. Mutta todennäkäisesti ko. nuoret ovat jo treenanneet enemmän kuin arvaatkaat. Uskallus kommunikointiin on tärkeintä.

Vierailija
13/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lapsena, kun puheterapiaa minulle piti kuraattori (2000-luvun alku).

Ei tullut tuloksia ja nyt on r-vika. Eipähän tuolle mitään voi. Nuorempana hävetti ja vitutti, mutta vanhempana asian kanssa suht ok, jos toisella on ongelma niin ei tarvitse keskustella kanssani. 

Muistithan harjoitella päivittäin kotona muutaman kerran, etkä vain siellä kuraattorin luona? Opittu vika kun muuttuu vain aktiivisella treenillä.

Vierailija
14/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin sinne puheterapiaan on hankala päästä ja toisekseen pitää olla motivaatiota opetella. Varsinainen työ tehdään kotona, harjoitusten toistot toisensa jälkeen. Puheterapeutilla saadaan vain ne eväät siihen, mitä pitää kotona harjoitella.

Erityisillä on usein suurempiakin ongelmia puheessa kuin yksi tai kaksi äännettä. Toisekseen he ovat systeemissä jo valmiiksi sisällä, aika monelle tehdään vuosittain monialainen tutkimus (neurologi, psykologi, puheterapeutti, toimintaterapeutti ja fysioterapeutti), missä tutkitaan kehitys kaikilta aloilta ja jos jonkin tarve löytyy, sinne on suora reitti. Voi miettiä, onko puhumattoman tärkeämpi päästä puheterapiaan oppiakseen puhumaan kuin jonkin R-vikaisen.

Vierailija
15/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovan taistelun jälkeen päästiin tutkimuksiin ja terapiaan. Kouluiässä sekin loppui. Puheen katsotaan olevan riittävä, jos se jokseenkin selkeä. Ja kova työ ja treeni on tehty sen eteen, että enimmät viat saataisiin pois.

Onko jokin syy, että itse ei pysty jatkamaan? Jos saisi ohjeita esim. 3kk välein?

Vierailija
16/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ala-asteella 2000-luvun alussa lievä R-vika ja koulussa laitettiin puheterapeutille. En enää muista oliko kyseessä joku virallinen terapeutti vai mikä, mutta kuitenkin hän kävi aina silloin tällöin koululla ja me muutamat puhevikaiset kävimme sitten siellä. Ilmeisesti opettaja oli huomannut puhevian ja ohjannut terapeutille. Kyllä se minulla ainakin toimi ja R-vika lähti kokonaan pois.

Vierailija
17/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli ala-asteella 2000-luvun alussa lievä R-vika ja koulussa laitettiin puheterapeutille. En enää muista oliko kyseessä joku virallinen terapeutti vai mikä, mutta kuitenkin hän kävi aina silloin tällöin koululla ja me muutamat puhevikaiset kävimme sitten siellä. Ilmeisesti opettaja oli huomannut puhevian ja ohjannut terapeutille. Kyllä se minulla ainakin toimi ja R-vika lähti kokonaan pois.

MITÄÄn tällaista ei enää ole.

Vierailija
18/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ne pitäisi korjata? Miksi et osaa tai halua hyväksyä ihmisiå erilaisina omina itseinään?

Eikö tämä yhteidkutna todellakaan vieläkään pääse sellaiselle tasolle, että voitaisiin sopia yksilön oikeudesta olla oma itsensä? Että jokainen saa näyttää siltä miltä näyttää, puhua niin kuin puhuu, liikkua niin kuin pystyy, oppia sillä tyylillä kuin oppii ja se olisi ihan ok?

Vierailija
19/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ne pitäisi korjata? Miksi et osaa tai halua hyväksyä ihmisiå erilaisina omina itseinään?

Eikö tämä yhteidkutna todellakaan vieläkään pääse sellaiselle tasolle, että voitaisiin sopia yksilön oikeudesta olla oma itsensä? Että jokainen saa näyttää siltä miltä näyttää, puhua niin kuin puhuu, liikkua niin kuin pystyy, oppia sillä tyylillä kuin oppii ja se olisi ihan ok?

Puheviat vaikuttavat itsetuntoon ja vaikeuttavat vieraiden kielten puhumista.

Vierailija
20/109 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö yhtään yli 60v, jolla on r-vika? T. Halonen, muita ei itsellä tule mieleen.

60-, -70, -80 ja 90-luvuilta muutamia tiedän.

2000 jälkeen syntyneissä tosi paljon. Joka luokassa vähintään yksi.