Kumpi johtamistyyli työssä miellyttää sinua enemmän
Johtaja, joka osallistua ja haluaa ryhmässä luodun päätöksen?
Vai johtaja, joka kuuntelee ja osallistuu keskusteluun, mutta tekee päätökset itsenäisesti?
Jos itse olet johtaja tai esihenkilö, niin kumpi olet? Tai oletko jotain ihan muuta?
Kommentit (7)
Tietyt päätökset pidätän itselläni. Joissakin kysytään ryhmän mielipide, muttei se ole automaatio, että sen mukaan mennään, jollei mitään fiksua saada aikaiseksi.
Kysyn mielipidettä, mutta koska vastuu on minulla, päätös on aina loppujen lopuksi minun, en voi sälyttää sitä ryhmälle. Usein kuitenkin luodaan konsensus jonka mukaan mennään.
Olin aikoinaan tuota jälkimmäistä ja nykyisin toivon samaa omalta pomoltani. Hommat ei etene mihinkään, jos ruotsalaiseen tyyliin aletaan diskuteeraamaan. Etenkin kun tiimissämme on yksi viittä vaille eläkeläinen, joka tuntuu olevan joka asiasta eri mieltä kuin muut.
Paras johtaja on sellainen, joka ymmärtää asemansa. Eli että hän johtaa eikä ole mikään neuvotteluringin puheenjohtaja.
Ei oikeastaan kumpikaan, kun hyvä johtaja osaa soveltaa tilanteen mukaan. Isoissa päätöksissä esimiehen pitää aina tehdä päätös, siitä vastuusta esimiehelle maksetaan, mutta toki omia asiantuntijoitaan voi ja kannattaa kuulla.
Hyvä johtaja käyttää molempia tapoja tilanteesta riippuen.