~Joulutonttujen MAANANTAI~~
 Huomenta!! En ole aikoihin nukkunut niin hyvin kuin viime yönä: klo23-7 heräämättä!!! Sain eilen pitää sylissä 4vk ikäisetä poikaa ja ihmettelin että kuinka ´niin pientä enää osaa edes hoitaa? Esikoinen on vasta 2v ja olen jo nyt unohtanut kuinka noin pientä pidetään edes sylissä. :)
 Olo on edelleen TUKALA, vauvan pää tuntuu jalkojen välissä pallona. Voitte kuvitella miltä kävely näyttää..?? Öisin alkaa aina tuo vauvan mahdoton möyrintä alaspäin. Liikeet ovat selvästi vähentyneet. Päivittäin liikkuu sen tarvittavan määrän mutta potkuja ei enää tule, ainoastaan vain tuota möyrimistä ja pyörimistä. Tuntuu että alapäässä olevan paineen takia sieltä tippuisi lattialle pikku ipana jos hiemankin tuuppaisin. :D Ehkei silti nyt sentään.. Olen 100% varma että vaikka lääkärin mukaan synnyttäisinkin jo pian niin AIVAN VARMASTI meikäläinen kärvistelee yliaikaa, olen siitä lähes varma!
 RauPotar: Teimme sitten viikonloppuna molemmat oharit. ;D Ehkä ihan hyvä (kuitenkin) että vauvat saivat viikonlopunkin verran yliaikaa vatsassa kasvamiseen vielä.. Mitä jos yritettäisiin seuraavia treffejä ensi viikonloppuna?? ;)
 Sanoin joku päivä miehelleni että olisi vielä ihanaa päästä esim elokuviin ennen vauvan syntymää kun taas jumittuu tänne kotiin toisen lapsen synnyttyä niin tänään mieheni ilmoitti että vie mut kunnon ravintolaan syömään!!! Miehellä on tänään vapaapäivä ja syömisen ajaksi viemme esikoisen mummolle hoitoon.  Kiva päivä tulossa! :)
 Edelleen makeanälkä jatkuu ja mielessä pyörii päivittäin ne herkulliset sarpin sammakkoleivokset.. ;)
 Iloista alkavaa viikkoa kaikille!!
 viuhti rv 35+4
Kommentit (26)
Oli niin mukava viikonloppu ystäväperheen kyläilyineen, että vieläkin laulattaa :) Eilen vähän ekstremeurheiltiin ja tarvottiin hangessa ½ km autolta laavulle paistamaan makkaraa, siis homma oli ainakin näillä raskausviikoilla aika äärimmäistä! Varsinkin kun vauva on selkeästi laskeutumassa/kiinnittymässä. Välillä tuntuu ihan siltä, kuin pieni pää kairaisi itseään lantioon :o Päätin kyllä jo hidastaa tahtia, ei siis enää metsäretkiä...
Ja sitten päivänpolttaviin gallup-kysymyksiin:
 1) Mitä JOULURUOKIA on teidän joulupöydässänne?
 Olemme aika " perinteettömiä" , mutta itselleni tärkeimmät jouluherkut ovat erilaiset kalaruoat (ehdottomasti graavikaloja ja mätiä, njam :9) sienisalaatti, laatikoista porkkanalaatikko ja varmaankin paistetaan pienet kalkkuna- ja kinkkurullat perunoiden kanssa syötäväksi. Juustoja, home- ynnä muita, pähkinöitä ja hedelmiä. Punaviiniä ja jouluolutta. Ja SUKLAATA, SUKLAATA ja SUKLAATA! Ilman vähintään yhtä Aladdin-rasiaa ja tryffeleitä joulu ei tunnut joululta ;P (Auh, tässähän tulee nälkäiseksi... Varsinkin kun ajattelee noita nyt " kiellettyjä"  ruokia ja juomia... *kuolaa*)
2) Mitä mahdollisia aiempia kokemuksia + ajatuksia tässä raskaudessa teillä on IMETYKSESTÄ ja vastikkeiden käytöstä?
Esikoinen oli aluksi osittaisimetyksellä (kun typeryyksissäni ja epävarmana luulin, ettei oma maito riitä, vaikka sitä tuli todella hyvin) ja sitten allergisoituikin mm. lehmänmaidolle. Kaiken kaikkiaan metin häntä 2v4kk. Nyt aion luottaa siihen, että imetys onnistuu ja pyrin mahdollisimman pitkään täysimetykseen ja sen jälkeen pitkään imetykseen kiinteän ruoan ohella. Vastikkeita vastaan minulla ei ole mitään, mutta yritämme selvitä ilman. Jos tulee jokin mutka imetykseen, niin sitten turvaudumme niihin. Aion alusta saakka myös pumpata maitoa ja totuttaa vauvan myös pulloon, että tarvitessa esim. isä voisi syöttää vauvan.
3) Aiotteko " opettaa" vauvaa käyttämään TUTTIA?
Esikoiselle yritettiin pitkään ja tuloksetta, nyt ei taideta edes yrittää (kun tutista suositellaan kuitenkin luovuttavaksi melko varhain, jopa puolivuotiaana). Onhan sillä hyvätkin puolensa rauhoittajana ja äänenvaimentimena, mutta ihan tarpeeksi saa kuulla myös tutin huonoista puolista ja vieroittamisen vaikeudesta. Lähtökohtaisesti yksikään vauva ei tuttia
tarvitse
.
Lista on tosi hyvä idea, katsotaan tulisiko itselleni jotain mieleen...
VAUVA:
-Vanulappujen asemesta (tai lisäksi) huomasimme hirveän käteviksi apteekissa myytävät harsolaput (Mesoft tms), niistä ei irtoa nukkaa esim. vauvan silmiä pyyhittäessä
ÄITI:
 -Rintapumppu
 -Rintakumit
 -Lansinoh-voide rinnanpäille, ei tarvitse pyyhkiä imettäessä pois kuten Bepanthen
 -Rinnanlämmittimet, joko sellainen rinnan ympäri -malli tai villaiset suojukset liiveihin. Talvella rintatulehduksen riski on suurempi.
 -Maidonkerääjä! Useimmilla toinen rinta alkaa myös imettäessä herua ja näitä " ylimäärämaitoja"  voi pitkin päivää keräillä pulloon tai pakastettavaksi esim. pieniin Minigrip-pusseihin
Ja sitten oli vielä kyselyä RISTIÄISTARJOILUISTA. Meillä kyseeseen tulee kylläkin nimiäiset ;), mutta samasta juhlastahan on kyse. Esikoisen juhla oli helteisenä kesäpäivänä ja tarjolla oli kuohumalja, mansikoita ja valkosuklaamoussea, pikkusuolaisia coktailpaloja (piirakoita, erilaisia täytteitä, pieniä lihapullia), kantarellikeittoa, tuoresalaattia ja kirsikkatomaatteja plus kakkukahvit. Nyt juhla osuu kylmimpään ja pimeimpään talveen, joten menu voisi olla vähän toisenlainen. Kenties enemmän suolaisia piirakoita ja jokin keitto, hedelmä-, pähkinä- ja juustotarjotin plus ne kakkukahvit. Tai sitten voisi tehdä etukäteen blinejä ja lämmittää ne uunissa. Ja kuohumaljat, toki :). Tästä ollaan montaa mieltä, mutta mielestäni lapsenkin juhlaan sopii (aikuisille) onnittelumalja, onhan kyseessä suuri juhla.
Tässäpä näitä.
Tinuri ja Itu rv 34+2
 Ihan ekaksi, niin kauan kun muistan, TINURILLE tuosta Bepanthen voiteesta.. Mä olen saanut aina laitoksella ymmärtää, että Bepanthenia EI tarvitse pyyhkiä pois nänneiltä ennen imetystä! Enkä ole koskaan pyyhkinytkään. Kolme lasta olen imettänyt Bepanthenit nännyköissä... joten toivottavasti ei ole ollut haitaksi ;)  (tosin se selittäisi kyllä aiiiika paljon kun noita lapsia ja niitten touhuja katselee.. Hmmm.. aiheuttaakohan Bepanthen suun kautta otettuna ylivilkkautta?)
 No ei kait.. Mutta siis ihan synnäriltä olen kuullut, että juuri Bepanthenia ei tarvitse pyyhkiä pois, kuten ei Lansinohiakaan.
 Sitten lisäys vielä listaan niille, jotka eivät ottaneet pakkausta..
 Vauvalle
 -Kynsisakset
 -vauvan hiusharja
 - D-vitamiini tippoja (aloitetaan 2 viikon iässä, jotkut kunnat tarjoaa neuvolasta ekan pullon)
 GALLUP
 JOULURUUAT:
 Laatikoita, kinkkua, perunoita, kananmunia, rosollia, kalaa (muutamaa sorttia), kalkkunaa.. Tietysti joulutorttuja, pipareita, glögiä, ja paljon suklaata!
 IMETYS JA KORVIKKEET
 Mulla onneksi on aina tullut maitoa hyvin ja olen imettänyt lapsiani pitkään. Joka kerta olen kuitenkin varannut kaappiin muutaman purkin korviketta ja omat pullot vauvalle. Niin teen nytkin. En ota stressiä imetyksestä, onnistuu jos onnistuu ja jos ei niin sitten käytetään korviketta. Kolmesti on imetys jo onnistunut hyvin, mutta eihän se tarkoita että nyt menisis kaiki yhtä hyvin. Varaudun siis Tuttelilla ja Nannilla pahimpaan.. jos ei tarvita itse niitä niin lahjoitan ne sitten jollekin tutulle vauvalle.
 TUTTI
 Esikoinen söi tuttia pari vuotta, muut eivät ole koskaan tutista innostuneet.
 Nytkin on vauvalle parit tutit ostettu valmiiksi.. tarjotaan ja otetaan käyttöön jos näyttää siltä että vauva tarvitsee/tykkää.
 En siis jaksa etukäteen stressata niin imetyksistä kuin pulloista tai tuteistakaan.. varaudutaan kaikkeen ja eletään tilanteen mukaan =)
 OMAA NAPAA
 Tänään on supistanut useaan otteeseen.. välillä niin kovasti, että vatsa vetäytyy täysin pinkeeksi ja vauvan peppu ja vartalo näkyy selkeästi, tai siis vauvan sijainti masussa näkyy selkeästi... Ja menkkakipua on tuntunut aina ennen ja jälkeen supistuksen..
 Tuntuu samalta kuin viimeksikin muutamaa päivää ennen synnytystä. Ihan pelottaa =/
 -mm- ja PikkuPoju rv 33+5

Kuulumiset täältäkin suunnalta ennen nukkumaan menoa.Tänään oli neuvola.Kaikki ok,paitsi Hb oli 110 (viimeksi 5vk sitten 130).Rautaa alan popsia.Onkin väsyttänyt niin kamalasti.painoa onneksi tullut vain 250g/vk,tähän mennessä 7kg.Vauva on aivan laskeutunut ja aivan inhottava vihlonta tuntuu kun heiluttaa päätään.Välillä tuntuu että se tulee väkisinkin ulos,tänään on taas supistellutkin enempi ja napakasti.Maha roikkuu niin alhaalla,sf-mitta ollut  sama 3viikkoa.Levätä pitäisi enemmän,mutta se ei niin helppoa kahden pienen lapsen kanssa.Mies pitkää päivää töissä.Ja onneksi verenpaineet ja pissa ok,eli tälläkertaa ei ainakaan vielä näytä toksemia uhkaavan.Ihanaa!
 Välillä pelottaa jotenkin tosi paljon että vauva syntyy jo kohta.On niin tuoreena muistissa esikoisen keskosaika sairaalassa kun hän syntyi rv 34.En haluaisi ikinä uudelleen sitä kokea!Mutta toivottavasti tässä vielä monta viikkoa menisi,mutta se kyllä passais  että vauva syntyis esim.rv 38.No,siihenpä ei ite voi vaikuttaa :)
 Onko täällä muuteen muita joilla ultrassa siirtyi LA myöhemmäksi?Minulla ois menkkojen mukaan LA 15.12,mutta ultran mukaan 27.12.Usein oon kuullut että jos näin on muuttunut myöhäsemmäksi niin vauva kuitenkin on syntynyt lähempänä tuota menkkojen mukaista aikaa.
 Ja sitten gallup-vastauksia:
 1.JOULURUUAT:perinteiset kinkku,laatikot,riisipuuro+soppa.Luumurahka,tortut,piparit ja suklaa.
 2.IMETYS:
 Esikoista imetin kaikenkaikkiaan 11kk,mutta täysimetystä 3kk jolloin piti keskosuuden vuoksi alkaa antaa kiinteää ruokaakin.Korvikkeita ei saanut koskaan.Olin tosi tyytyväinen että imetys onnistui,koska oli pitkään sairaalassa.Lypsin paljon silloin ja luovutinkin maitoa.
 Kuopusta täysimetin 6kk,jolloin siirryttiin vähitellen kiinteisiin.Imetyksen lopetin 1v1kk,kun tämä raskaus oli viikolla 14.Korvikkeita ei saanut.Eikä pulloa ikinä huolinutkaan.
 Tulevaa vauvaa olisi mukava täysimettää myös 6kk asti,mutta sen näkee sitten miten kaikki menee.Ainakin aikasemmin maitoa on tullut hyvin.
 3.TUTTI:
 Esikoisella oli tutti käytössä oikeastaan vain yö tuttina,joka jäi pois  2,5v.Kuopus ei koskaan hyväksynytkään tuttia.Tulevalle vauvalle en usko että kovin hanakasti tarjoankaan.Vaikka onhan siinä hyvätkin puolet,mutta myös huonot.
 Nyt nukkuun...Hyvät voinnit kaikille!
 Jotto 32+5 (oispa jo enempi,kateellisena kun tuntuu että kaikilla jo rv 35 pintaan :)
 höh viimeviikolla sain neuvolassa juhlia kun painoa oli tullut sallitut 500g/vk mutta nyt...
 MÄ SYÖN KOHTA SEINÄTKIN TÄSTÄ TALOSTA :(
 pitäisi olla raskaana oleville joku samanmoinen kun koirille:
 luuta jyrsimään...ei mieluiten possun nahasta ;)
 mitähän sitä selittää neuvolatätille torstaina kun ei mahdu neuvolan ovista sisään? soitan puhelimella: tuu päästään sisään täältä lastauslaiturilta?
 pientä mustaahuumoria,mutta eihän tässä tilassa voi enään muuta kun painoa tullut 20kg :o kateellisena seurailen teidän toisten juttuja kun paino laskenut raskauden aikana.
 UNET: mä saan unesta kiinni joskus 01.00 aikoihin..miehellä meinaa hiukkasen palaa hermo :S
 olenko minä oikeasti ainut mamma suomessa jolla meinaa seinät kaatua päälle, vaikka esikoinen kotona? saikulle jouduin joskus 28.9 ja suoraan mammalomalle 28.10 apuja, sais vauveli jo tulla.
 hyvää " yötä"  kaikille :) lähden katsastaan jääkaapin
 pikaisesti gallupit:
 1. ) Mitä JOULURUOKIA on teidän joulupöydässänne?
 kinkkua, perunalaatikkoa, rosollia, kastiketta, Graavilohta (must!), mätiä lisukkineen, kotikaljaa, punaviiniä, vihreitä kuulia, suklaata, sillejä, tänä jouluna maksamakkaraa, olutta, juustoja, pipareita yms. Mandariinejä, glögiä. Ainakin noita. Vanhemmillani lisäksi lipeäkalaa ja muita laatikoita.
 2) Mitä mahdollisia aiempia kokemuksia + ajatuksia tässä raskaudessa teillä on IMETYKSESTÄ ja vastikkeiden käytöstä?
 Kerron pitkän kaavan mukaan, koska tästäkin voi olla jollekin muulle ensikertalaiselle hyötyä....
 Esikoista imetin 9 kk. Pelkkää rintamaitoa ekat 5,5kk ennen kuin aloitimme makuannokset kiinteistä ruoista, imetystä jatkoin 9 kk ikään saakka kiinteiden ohella. Sillon poika oli itse valmis luopumaan (äitikin oli kyllä), alkoi kääntyillä rinnalla ja siiryimme tutteliin, vuoden iässä tavismaitoon. Pumppasin maitoa myös pakastimeen, että pääsin joskus itse ulos tuulettumaan tai jumpalle ja isi syötti pojan tuttipullosta. Kelpasi onneksi.
 Vaikka imetin noin pitkään, helppoa se ei ollut. Alku oli hankalaa, koska poika oli ekan viikon teholla, jossa sai nenämahaletkulla maitoa suoraan ensimmäiset päivät. Mä pumppasin sairaalan pumpulla tuijotten pojan valokuvaa hiki päässä osastolla jotta maito alkaisi herumaan. Vasta noin 5pv vanhana poika sai tuttipullosta äidinmaitoa (aluksi sairaalan omista varastoista), ja noin viikon vanhana pääsin kokeilemaan imetystä kunnolla. PIkkuhiljaa homma alkoi sujua, mutta kyllä rintakumeja ja rasvoja alussa tarvittiin. Ja tietoa. Luin sairaalassa imetystukilistan kotisivuilta tulostettua tietoa ja sain valtavasti itseluottamusta ja sellaista tietoa mitä en muualta ollut saanut.
 Mutta kunnon hankaluudet alkoivatkin vasta sitten  kun päästiin kotiin, imetys SATTUI ihan älyttömästi! Maito nousi kotiinpäästyämme kunnolla ja rinnat olivat kuin dollypartonilla.... Vauvan imuote oli oikea, eli kyseessä ei olleet kipeät veriset rinnanpäät tai väärä ote, vaan ihmeellinen raastava syvältä sisältä, jostain kainaloiden takaa kaukaa tuleva repivä kipu, joka oli mukana joka imetyskerralla ekan 2 kk!! Itkin, purin tyynyt etten olisi huutanut, puristin rystyset valkoisena tyynyä tai mitä milloinkin ja joka kerta päätin, että nyt tämä loppuu. Sitten vauvan parasta ajatellen päätin koittaa kerran vielä. Ja kerran vielä. Ja kerran. En voinut ymmärtää miten joku voi sanoa imetystä kauniiksi ja ihanaksi helläksi tapahtumaksi, jopa eroottiseksi kokemukseksi....  Noin 2 kk helvetillisen kipuilun jälkeen kipu pikkuhiljaa hellitti, ja siksi jatkoin siis 9 kk lopulta. Viimeiset kuukaudet olivat ehkä sitä mistä lehdissä puhutaan, miellyttävää ja ihanaa, pystyin imettämään kahviloissa yms. mutat alku oli todella kaukana siitä.
 TÄSSÄ RASKAUDESSA, en tiedä, taitaa olla parempi etten suunnittele liikaa. Toivon tietysti että pystyisin taas imettämään ainakin sen 6kk, mutta saa nähdä jos tuo kipu tulee taas jaksanko olla yhtä sinnikäs. En lupaa mitään.
 Ajatuksena vielä, musta jokainen äiti itse tietää parhaiten imettääkö vaiko ei, tuleeko maitoa vaiko ei, antaako korviketta vaiko ei, ja kaikki ratkaisut ovat yhtä arvokkaita. Toki tiedon vähyyden vuoksi kenenkään ei pidä luovuttaa, tosi hyvää tietoa on saatavilla (esim. nuo imetystulilistan sivut), mutta muuten musta imetys on niin henkilökohtainen ja jokaisen oma asia että äideille pitäisi antaa vähän armoa. En onneksi ole täällä palstalla huomannut suvaitsemattomuutta (paitsi ehkä tuolla älyvapaa-osastolla;)), mutta siihen joutuu ikävä kyllä törmäämään liian usein muualla ihmisten parissa, etenkin vanhemmat naiset osaavat olla tosi tunkeilevia ja kaikkitietäviä. Mulla monta ystävää jotka eivät imettäneet erilaisista syistä, ja se musta perheen/äidin täysin oma asia, johon muilla ei pitäisi olla nokan koputtamista.  Jokainen tekee tyylillään.
 3) Aiotteko " opettaa"  vauvaa käyttämään TUTTIA?
 Kyllä. Helpottaa elämää kun saa tulpan suuhun joskus, yöuniinkin saattaa auttaa. Esikoiselta jäi tois helposti pois 1v 5kk iässä, jätettiin kerrasta pois ja meni kyllä tois helposti, ei osannut vielä kysellä perään edes.
 oma ( . ) Selkää särkee, alapäätä vihloo, supistelee, ja kaveri yrittää tosissaan tulla mun oikean kyljen läpi maailmaan.... Viime öinä saldo noin 2 vessareissua yössä. Ke pääsen lääkäriin kuulemaan mitä vauvalle oikeastaan kuuluu, kivaa.
 nyt selkä sanoo sopimuksen irti, pakko mennä makuulle. Hyv yötä rakkaat, kauniita unia.
 äitikuu rv 35+ jotain
Aluksi gallupvastaukset:
- en tiedä, laitammeko omia jouluruokia lainkaan, koska jouluna luullaksemme olemme sairaalassa tai juuri kotiutuneet. Vanhempani asuvat samalla paikkakunnalla ja perinteisesti on vietetty joulua aikalailla heillä ja tehty yhdessä ruuat. Siellä tiedossa perinteiset kinkut, laatikot, rosollit ja miehelle keitettyjä papuja. Ja erityisesti nyt sitten minulle graavilohta, ulkolaisia juustoja ja viskipaukku :)
- tuttia emme aio käyttää ellei sitten syö sormiaan kovasti
Monella tuntuu vauva olevan jo laskeutunut. Minulla ei kyllä tunnu yhtään sille. Itse asiassa olo on paljon helpompi ja " pienempi" kuin moneen viikkoon. Välillä ihan voi unohtaa mahan olemassaolon, kun olo on niin helppo. Liitoskivutkin on jääneet jonnekin mystisesti, samoin supistuksiakin on ollut tosi vähän ja selkäkivutkin on lähes kadonneet. Vointi on muutenkin (kerrankin tässä raskaudessa...) erittäin hyvä. Taidan alkaa valmistautua henkisesti yliaikaisuuteen... Tai sitten tämä on se tyyni myrskyn edellä ja ensi yönä mennään. Kuka tietää :)
Justiinaa 35+0