Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

~Joulutonttujen MAANANTAI~~

06.11.2006 |

Huomenta!! En ole aikoihin nukkunut niin hyvin kuin viime yönä: klo23-7 heräämättä!!! Sain eilen pitää sylissä 4vk ikäisetä poikaa ja ihmettelin että kuinka ´niin pientä enää osaa edes hoitaa? Esikoinen on vasta 2v ja olen jo nyt unohtanut kuinka noin pientä pidetään edes sylissä. :)

Olo on edelleen TUKALA, vauvan pää tuntuu jalkojen välissä pallona. Voitte kuvitella miltä kävely näyttää..?? Öisin alkaa aina tuo vauvan mahdoton möyrintä alaspäin. Liikeet ovat selvästi vähentyneet. Päivittäin liikkuu sen tarvittavan määrän mutta potkuja ei enää tule, ainoastaan vain tuota möyrimistä ja pyörimistä. Tuntuu että alapäässä olevan paineen takia sieltä tippuisi lattialle pikku ipana jos hiemankin tuuppaisin. :D Ehkei silti nyt sentään.. Olen 100% varma että vaikka lääkärin mukaan synnyttäisinkin jo pian niin AIVAN VARMASTI meikäläinen kärvistelee yliaikaa, olen siitä lähes varma!

RauPotar: Teimme sitten viikonloppuna molemmat oharit. ;D Ehkä ihan hyvä (kuitenkin) että vauvat saivat viikonlopunkin verran yliaikaa vatsassa kasvamiseen vielä.. Mitä jos yritettäisiin seuraavia treffejä ensi viikonloppuna?? ;)

Sanoin joku päivä miehelleni että olisi vielä ihanaa päästä esim elokuviin ennen vauvan syntymää kun taas jumittuu tänne kotiin toisen lapsen synnyttyä niin tänään mieheni ilmoitti että vie mut kunnon ravintolaan syömään!!! Miehellä on tänään vapaapäivä ja syömisen ajaksi viemme esikoisen mummolle hoitoon. Kiva päivä tulossa! :)

Edelleen makeanälkä jatkuu ja mielessä pyörii päivittäin ne herkulliset sarpin sammakkoleivokset.. ;)

Iloista alkavaa viikkoa kaikille!!

viuhti rv 35+4

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loskaista huomenta täältä Turusta.

Viikonloppu meni nettipimennossa, kummitytön ristiäisissä, neito sai nimen Henna. Ihan on nimensä näköinen.

Esikoisemme oli todella rauhallinen koko toimituksen ajan istui sohvalla ja kuunteli pappia :)

Mä olin varmaa, että pyörii koko ajan äitin ja isin jaloissa tai haluaa päästä syliin kun kerran vauvakin on sylissä.

Kummityttö nukkui koko toimituksen ajan, eikä edes päänkastelu harmittanut.

Oma napa: Koko viikonlopun ollut supistuksia ja muutenkin todella tukala olo, selkä särkee ja alapäässä on jatkuva painontunne, tuntuu kuin joku pyrkisi ulos jo nyt kun vauva välillä oikein kunnolla venyttelee ja möyrii.

Laskeutunut kaveri on jo kunnolla, koska itellä on selvästi helpompi hengittää ja masun yläosassa on n. 5cm tyhjää tilaa. Sf-mitta oli kyllä siltin viime viikolla neuvolassa hurja, kun kaveri oli ihan vinossa ja vaikeasti mitattavissa ;)

Ristiäiset: Meillä on ristiäiset tulossa, heti joulun välipäivinä, koska tuleva sylikummi opiskelee ja lähtee suorittamaan opintojaan Englantiin 29.12.06, että toivotaan vauvan saapuvan ajoissa maailmaan. Kotona pidetään ja kutsutaan vain lähimmät omaiset eli molempien vanhemmat ja sisarukset.

Kummit eivät ole ihan vielä varmoja, mutta aika hyvä aavistus jo on.

Nimivaihtoehtoja on 3 etunimelle, toiset nimet on päätetty jo.

Mitä kaikkea te olette ajatelleet ristiäisissä tarjota? Kakkua ja kahvia vai oikein ruokaa?

Vauvantavarat: Kaikki on nyt käyty läpi ja eroteltu tytön ja pojan vaatteet. Pojan vaatteet odottavat pesuun pääsyä ja siitä sitten kaappiin. Kun vaan joku aloittaisi sen....

Sairaalakassia ei ole vielä pakattu. Tarttis varmaan sekin aloittaa?

Sitten kun joku saa viikonlopun pinossa sen listan tänne niin saan ehkä jotain aikaiseksi.

Kaukalo meiltä vielä puuttuu, sekä korviketta pitää varmuudeksi hommata pari purkkia ja tietty vaippoja, ehkä kaikkea muuta löytyy kotoa, kun vaan tietää mistä etsiä *hih*

Niisku

rv 36-37

Vierailija
2/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes! Nyt alan laskee jo työpäiviä. elikkäs olis tän päivän jälkeen vielä 5pv töitä, jipii :) Tosin saas nähä miten iskee sitten tekemisenpuute himassa, kun alkaa mammaloma. Melkein parin päivän aikana olen saanut muuttokuormatkin purettua, joten kovin kauaksi aikaa ei ole tavaroitten järjestelemistäkään tiedossa.

Plah unohdin ottaa eväät mukaan töihin, joten tänään ollaan ilman murkinaa. Ei taida löytyä muutakuin korppuja työpaikan kahviosta. Joten rouskutellaan niitä sitten teen/kahvin kanssa tänään. (tosin ei tee varmaan pahaa, syödä joku päivä kevyemmin, kun on tullut herkuteltua välistä)

Viuhti_04: sama juttu, tuntuu epämukavalta ku alapäässä hirvee paine. Ei jaksa monentunnin kauppareissuja tehdä tai sen jälkeen tuntee seisoneensa kyllä! (tuntuu, että on mustelmilla haarojen väli, kun mukelo painanut siiihen) Rupeen oleen jo aikas kypsä etureppuuni, mutta tässä se olis sitkuteltava vielä enskuun loppuun asti. (jos neiti meinaa laskettuun aikaan maailmaan tulla) Nyt tuntuu siltä, että sais ennen joulukarkeloita neiti jo tulla..hirveetä ähkimistä ja puhkimista koko aika: olo siis :))

Eilenkin vetäsin kolmen tunnin tirsat, mieletöntä, miten voi ihmistä nukuttaa näin! Kuinkas muiden nukkuminen, otatteko päikkyjä, jos vapaapäivä?

Tirppis ja mugelo 32+5 (jos pysyn taas kärryillä ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olo on ollut viikkoja jo sen verran hankala että en ole kirjoitellut juurikaan tänne, lueskellut kylläkin. Perjantaisessa neuvolassa terkkarin valitukset sen kuin vaan jatkuivat.. painoa ei tullut taaskaan minulle ja sf-käyräkin putosi viisi senttiä, vaikka sama tyyppi on mitannut kaikki kerrat. Nyt sitten odottelen uutta neuvolalääkärikäyntiä ja varmaan sen jälkeen vielä polille käymään, tonttu on ollut pää alaspäin kaikki kerrat ja laskenutkin jo viimeistä edellisellä kerralla, joten sekään ei selitä mitan rajua laskemista. mistäs tuollainen sitten voisi johtua kun asentokaan ei ole muuttunut, ja minäkin olen syönyt kunnolla. liikkeet muuttui kanssa aika vaimeiksi, paitsi to-pe yönä möyryntä kävi sen mukaisesti että ulos tullaan jo. kiva lukea että muillakin on samaa möyrintää joten normaalia kai se sitten on. edellisissä raskauksissa en muista tuota vaihetta. mulla myös vatsan yläosassa tuo viitisen senttiä tyhjää tilaa, ollut jo noin kuukauden verran, vaikka sf mitta ollut tuon 33-35 aikaisemmin.

paineet oli hiukan nousseet, mutta ei vaikutusta, normaalit yhä. hb oli 134 luokkaa pari viikkoa sitten ja nyt ei enää mitattu sitten. rautaa en ole syönyt ollenkaan. pitäisköhän aloittaa, sektiossa rautavarat tunnetusti laskee enemmän.

näin viime yönä unen että olin käymässä tuolla polilla ja synnytys päätettiin käynnistää saman tien. ja alakautta, vaikka vauva oli iso.. omituista... alkaa siis synnytysjututkin pyöriä jo mielessä.

joku ihmetteli hankalaa huonoa oloaan tässä viikonlopun pinossa. minulla ollut ihan samaa koko loppuraskauden ajan. heikko olo ja jos seisoo vähääkään paikallaan tai istuu montaa minuuttia kerrallaan, mustenee silmissä ja tärisee ja heikottaa. mulla on matala verensokeri ja myös paineet yleensä, joten se selittää osan. olo helpottuu kun menee makuulleen, eli veri virtaa taas päähän. on muuten tosi hankala käydä esim. kaupassa.... pitää koko ajan liikkua vähän ja kassajonossa on tuskaa. terkka ei ottanut kantaa, kuten ei asiallisesti mihinkään muuhunkaan. olisi kiva kun ei tarttis enää sitä ihmistä nähdä, mutta tässä on kaiketi enää kaksi käyntiä ennen leikkausta kun mulla on polille yksi ja lääkäriin toinen. ja sitten se leikkaus toivottavasti 37 viikolla. jaa joo ja kotiintulo tarkastus vielä.

sairaalakassissa on vauvan vaatteet ja haalari on kaukalossa odottamassa, omat jutut puuttuu kassista yhä. omat siteet ajattelin ottaa mukaan kun viimeksi sektion jälkeen ei ollut kuin olematonta vuotoa ja ne isot vaipat tuntui kamalilta silloin ja hankas haavaakin. ihan vaan oman mukavuuden kannalta. jos ei tuu siellä käytettyä niin säästyypä kotiin.

vauvan tavaroista sen verran että tuossa lipastossa on ne mitä äitiyspakkauksesta tuli, rasvoja en ole kenelläkään käyttänyt, sitä saa mies hakea lähikaupasta jos tarvetta on. vaippoja on äitiyspakkauksen verran ja yksi paketti newborn kokoa päälle. olisko siinä jotain 28 vaippaa, niillä pääsee alkuun ja yhä lähikauppa auttaa... ja kestoja mulla on kanssa, mutta jos vauva on kovin pieni, hän hukkuu niihin alkuun ja siksi alkuun kertavaipat.

itselle on siteitä ja liivinsuojia, niin kerta kuin kesto. ja se mitä ei ole, on sitä 4 henkeä hakemaan... jotain iloa isosta perheestä jossa kolme teiniä!!! ja mies se neljäs.

vaatteita on muutama 50 senttinen, kohtuupaljon 56 senttisiä ja eniten 62 senttisiä. muita ei sitten olekaan. sinisiä suurin osa, mitä nyt neidin jäljiltä on laatikollinen vaaleanpunaista jos nyt kolme ultraa on erehtynyt sukupuolesta. en usko ennen kuin näen...

jos jaksan lähden käymään kirpputorilla tänään, katson jos löytyy jotain kivaa vielä. yleensä jotain tarttuu mukaan. alkuun kun en varmaankaan jaksa pestä pyykkiä joka käänteessä. äidistäkään ei ole apua kuin korkeintaan joulun ajaksi, joten on hankittava enemmän alkuun, noiden pesujen vuoksi. laitetaan sitten kiertoon taas vähän käytettyinä.

joululahjoista: jotain olen hankkinut, yksi lapsista vaihtaa koko ajan kantaansa mitä haluaa, ja se mitä ainakin halusi, ei ole enää tarjolla jos ei käytettynä löydy jostain. kyse sims pleikkapelin lisäosista.... tuntuu siltä että lahjat jää vähiin tänä vuonna, no siltä aina tuntuu tässä vaiheessa vuotta. itse en sen enempiä hanki kuin yksi isompi kullekin ja klassiset namut päälle, mutta mene ja tiedä, riippuu siitä mitä vauva päättää, tuleeko ulos ajoissa vai pääsenkö sairaalasta jouluaattona kotiin :-) Mitäs hankitte miehellenne joululahjaksi? itsellä ideat ihan hukassa. keväällämennään kaksin (kolmin) etelään viikoksi, mutta ei se oikein ole joululahja. jotain pientä ainakin, mutta ei mitään klassista ja mieheni inhoaa krääsää kuten minäkin.

nyt laittamaan aamupalaa itselle ja taaperolle, johan tässä tovi menikin. Ja vettä sataa...:-(

Vierailija
4/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin listat:

VAUVA:

-Pumpulipuikkoja

-Septidiniä (navanpuhdistukseen)

-Vanulappuja

-Vauvaöljyä

-Bepanthenvoidetta (käy äidin nänneihinkin)

-Sinkkivoidetta

-Pikkuniistäjä

-Suolaliuostippoja

-Cuplaton tippoja (mahdollisia masuvaivoja vastaan)

-Kosteuspyyhkeitä, hajuttomia sellaisia

-Vaippoja ainakin 3 pakettia

-Tuttipulloja ja äidinmaidonvastiketta

-Tutteja (tästä voi sitten olla vapaasti eri mieltä)

-Villasukat jalkojen lämmikkeeksi

-Tumput/puuvillasukat käsien lämmikkeeksi

ÄITI

-Liivinsuojia

-Yösiteita ja tavallisia siteitä

-Särkylääkkeitä (jälkisupistukset, tikit, repeämät..)

Sitten tuo linkki:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8755926&p=&mpage=1&tmode=…

Ehdottaisin, että lista päivitettäisiin vaikka aina yhden päivän jälkeen. Tuskin sitä täytyy kovin monta kertaa täydentää, koska meitä on niin monta täällä. Monesta huonomuistisesta ja raskausdementian vaivaaman naisen muistilokeroista saadaan varmasti yksi hyvä lista. :-)Kun esitätte lisäyksiä, tehkää se ranskalaisin viivoin tuolla yllä mainitulla tavalla, niin listan päivittäjän on helppo tehdä lisäykset. Minä voin ottaa vaikka ensimmäiset päivitykset hoitaakseni. Laitan huomenna täydennetyn listan tämän päivän ketjun perusteella. :-)

Omat kuulumiset sun muut kirjoittelen myöhemmin. Taidanpa tehdä myös gallupia kohta...

Vierailija
5/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenia taas alkavaan uuteen viikkoon. Elän jännittäviä päiviä, Ennustaja-Elli ja MadameMamma ennustivat meidän vauvelin syntyvän 7. tai 8.11. Saa nyt nähdä, taitaa olla ihan huuhaata koko homma, mutta ompahan yksi välietappi sitten taas saavutettu :)

Hermot ainakin tuntuu olevan ihan pinnassa, eilinen päivä meni itkiessä koko päivä, aluksi otettiin isännän kanssa aamulla yhteen ja selviteltiin loppupäivä sitten asioita. Minusta vain tuntui että en saa osakseni hellyyttä enkä minkäänlaista huomiota, mies sanoi minun rakentavan ympärilleni suojamuurin jonka läpi on vaikea tulla kun työnnän hänet pois. Pitää varmasti paikkansa koska minusta on tuntunut että mies ei ole yhtään kiinnostunut vauvasta,ei halua koskea masua eikä minua pitkällä tikullakaan, olen sitten vetäytynyt itseeni ja tavallaan ottanut oman reviirini omakseni. Oli ihana selvitellä asioita ja illalla nukahtaa oman kullan kainaloon pitkästä aikaa...... (taas alkaa itkettämään..... )

Lapset käyvät hermoille, varsinkin 9-vuotias jääräpää joka inttää vastaan joka asiassa. 6-vuotias tyttö taas on koko ajan huolissaan minusta, ikävöi jo valmiiksi sairaalassaoloaikaa. Nuorempi ei halua jättää minua hetkeksikään yksin, kävellessä huolehtii että kävelen tien laidassa etten jää auton alle, ja eilen kun sytytin kynttilää niin koko ajan pelkäsi että poltan sormeni - hassu lapsukainen :)

Jouluruokailusta : graavilohta, laatikkoja, rosollia, salaattia+valkosipulikastiketta, tulista sinappia, punaviiniä ja saunan päälle jääkylmä iso olut - nam ! Voi sitä autuasta oloa synnytyksen jälkeen kun järkyttävä närästys on vain painajaismainen muisto :)

Jaaha - mutta nyt aamulenkille :)

MrsCruiser 36++

Vierailija
6/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Mitä JOULURUOKIA on teidän joulupöydässänne?

2) Mitä mahdollisia aiempia kokemuksia + ajatuksia tässä raskaudessa teillä on IMETYKSESTÄ ja vastikkeiden käytöstä?

3) Aiotteko " opettaa" vauvaa käyttämään TUTTIA?

Jep, eiköhän siinä ole tarpeeksi pähkinöitä purtavaksi. :-)

Iituli

Vierailija
7/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruokailu tulikin käsiteltyä jo etukäteen :)

IMETYKSESTÄ ja vastikkeiden käytöstä : imetän ja lypsän maitoa pakkaseen jotta saan pikkuisen liikkumavapautta itsekin. Vastikkeet otetaan varmaan käyttöön joskus 4-8 kk iässä riippuen siitä miten maitoa riitää, ennen on ainakin riittänyt tosi hyvin. Imetys on sitä paitsi kaikista paras laihdutuskuuri joten lypsän maitoa ainakin alkuvaiheessa jotta saan puntarin neulan entiseen asentoon :) Maitoa minulla tulee yleensä aivan kauheasti, varastoon jää 100-300 ml / päivä, en varmaan kuitenkaan luovuta maitoa. Esikoiselta myin maitoa suoraan puolitutulle rouvalle joka sairastui leukemiaan raskausaikana ja ei pystynyt sädehoitojen takia imettämään. Surullista kyllä tämä nuori rouva (30 v.) kuoli raskaan sairauden väsyttämänä vuoden sisällä vauvan syntymästä :(

TUTTI : otetaan käyttöön mutta vierotetaan ennen 2 vuoden ikää, aika näyttää sitten miten tärkeäksi tutti muodostuu.

Mutta NYT sitten lenkille ja tietokone kiinni :)

MrsCruiser

Vierailija
8/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuli sitten mieleeni listaa lukiessani, että vielä olisi hankittavaa..vaippoja pitäisi ostaa ja äidinmaidonkorviketta varalle. Plus itselleni ne imetysliivit. Mistäs muute tietää, että tulee ostettua oikean kokoiset? Mulla ei ole mitään hajua, minkäkokoiset niiden tulee olla :) Itseni tuntien ostan kyllä ihan väärän kokoiset :))

Vierailija
9/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en sitten jaksanut pinoutua viikonloppuna..laiskuus iski :)

sain vietyä la kirpparille ylinmääräiset vaatteet, katsotaan kuinka kauppa käy.kantokopan hinnan verran voittoa voisi tulla.

miulla laittamatta vielä sairaalakassi ja vauvan vaatteita ei ole vielä pesty. hih..minulla on aikaa vielä 2vk niinku sovittiin että synnytän sitten :S

alkaako muita tympäsemään tämä odottelu? itse katselen kelloa ja lasken tunteja koska mies tulee töistä, toki ei hänestä mitään apua ole..henkistä korkeintaan! taidan varastaa mieheltä auton huomenna tai keskiviikkona ja lähteä iskänpäivä ostoksille.

omassa navassa ei mitään ihmeitä.pientä supistelua ja ongelmia kävelyn kanssa :)

GALLUBIT:

1: kinkkua, suolalohta,riisipuuroa,perinteiset laatikot, rosollia, jotain paistia/käristys, juustotarjotin..nyt en jatka kun kuola valuu :)

2.esikoista imetin n.4kk jonka jälkeen siirryttiin nan-korvikkeeseen.

aikani yritin..join jopa kotikaljaa mutta ei mikään auttanut. kakkosta imetän jos maitoa tulee mutta jos ei niin hyvillä mielin siirryn korvikkeeseen. terve ja hyvinvoiva 4v poitsu kasvanu esikoisesta vaikka ei rintamaitoa enempää saanut.

3.esikoiselle tyrkytettiin jo sairaalassa mutta tutti lensi kaaressa n.metrin ilmalennon, eli ei oppinut poika tutille. kakkoselle ollaan ostettu tutteja varastoon mutta katsotaan kuinka käy.

nyt tulee kaffivieras joten palaillaan illalla :)

voimia kaikille!!

erkkierika rv 36tasan..jeeeee

Vierailija
10/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomentapäivää.

No ei sitten ilmeisesti jakautumisia tapahtunut viikonlopun aikana. Kuulosti kyllä nuo jutut aivan valmiilta tapauksilta jo perjantaina...

Sairaalakassin pakkaamisesta ei ole vielä tietoakaan ja pikkuvaatteidenkin pesu on edelleen kesken. Nooh, ehtiihän sitä vielä, kai.

Gallupit:

Jouluruuista: Kinkku, poronpaisti, lanttu- ja porkkanalaatikot, rosolli, italiansalaatti, graavilohi, joulukalja ja puikulapotut. Kaikki itse värkättyinä (paitsi kinkku on kyllä valmis ja potut tulevat jonkun muun kellarista tai kaupasta). Äiti on opettanut tuohon systeemiin. Heidän kotonaan on myös itse paistettu kinkku ja silliä, mutta kun meistä ei kukaan siitä perusta, niin jää laittamatta. Äiti tekee myös maksalaatikkoa itse. Jälkiruokaa ei heti ruuan päälle ole, koska se on aina jäänyt syömättä, kun kenellekään ei enää mahdu. Kahvia ja nisua syödään sitten myöhemmin. Pitäisi siis alkaa tehdä noita laatikkoja ja leipomuksia, jotta ne olisivat valmiina...

Imetys: esikoinen on siis ollut pikkukeskonen, jota en kummemmin imettänyt. Lypsykoneen, l. rintapumpun kanssa tuli seurusteltua useampi kuukausi. Maitoa tuli vähän, mutta sen verran, mitä poika tarvitsi lisämaidoksi ravitolisien mukana. Saa siis nähdä, miten nyt käy. Jostain syystä olen kuitenkin aika luottavainen... Juttelin muuten ystäväni kanssa, jolla on 10-v poika ja 5 kk tyttö. Poika on aikanaan kasvanut ' pelkällä' tuttelilla ja nyt imetys tytön kanssa onnistuu ihen hyvin. Nauroi äiti itse, että nyt tuntuu, ettei tytölle SAA antaa korviketta, kun ei sitä ole annettu tähänkään saakka. Niin se ajatusmaailma muuttuu.

Tutti: Kyllä meinaan tarjota tuttia. Esikoisella oli ja jätettiin pois 2 -vuotiaana. Olihan se rankka kaksiviikkoinen, mutta silti se tutti oli helpottanut elämää sitä ennen kaksi vuotta. Eikä meillä ollut ongelmia esim. korvien kanssa. Jos olisi ollut, tilanne olisi ollut ehkä toinen.

Matalapainetta maanantaissa.

Syynä on Erittäin huonosti nukutut yöt vkonlopun aikana ja pukemissota aamulla pojan kanssa. Poika täyttää siis neljä ja aamuiset pukemiset ei todellakaan tapahdu ilman sanomisia. Tuli sitten annettua ' arestia' lastenohjelmista illalle ja huomisaamulle. Poika on pph:llä, jolla on kaksi alle kaksivuotiasta meidän epelin lisäksi. Poika ottaa mallia ihan kympillä noista tyttösistä ja leikkii vauvaa, lässyttää, konttailee ja muutenkin hakee huomiota. Aamulla siiten ilmoitin, että jos olet noin vauva, niin sitten kohdellaan vauvana. Vauvathan eivät osaa itse pukea, eivätkä katso lastenohjelmia telkkarista. Huoh. saa nähdä mitä siitä seuraa. Äiti kun on tottunut tekemään ruuan rauhassa pontson ja pikku kakkosen aikana. Taisi siis kolahtaa taas omaan nilkkaan.

Valitan vielä hetken. Onneksi kaikilla muillakin tuntuu olevan ongelmia tuon nukkumisen kanssa. Minulle meni la-su yö aivan harakoille. Kierrokset niin korkealla ja vauva möyri koko ajan niin, ettei unesta tietoakaan. Ajattelin, että nyt se kyllä kaivautuu sieltä vaikka mahan läpi ulkomaailmaan. Luin kirjaa monta tuntia yöllä ja katselin kelloa vielä kuuden aikaan aamulla. Yöunia silloin siis noin kolme tuntia. Viime yönä jälleen sama juttu, mutta sain unen jo puoli kahdelta ja nukkumaan mentiin jo yhdeltätoista. Vaihda paikkaa omassa sängyssä, peitto tai tyyny ei koskaan ole hyvin, on kuuma tai kylmä, vaihda nukkumaan sohvalle, sen tyynyt ei ole niin mukavia kuin sängyssä.... Hohoi.

Soitin sitten nyt aamulla neuvolaan. On ollut nimittäin terkan kanssa juttua tuosta ongelmasta ja hän kertoi, että nukahtamislääkkeet saisi. Viimeksi sanoin neuvolassa, että en vielä tarvitse ja yritän selvitä ilman. Mulla on kerran olleet ne lääkkeet, kun esikoinen oli syntymänsä jälkeen sairaalassa jajo se, että tiesi lääkkeiden olevan kotona laatikossa auttoi iltaisin saamaan unen. Psykologinen vaikutus siis auttoi niin paljon, että lääkettä ei tarvinnut sitten ottaakaan. Jospa nytkin kävisi niin. En oikein uskalla ottaa päikkäreitä, kun sitten ei tiedä, että tuleeko se uni illalla ollenkaan... Ärrrsyttävää...

Kiitos, jos jaksoitte lukea

Vierailija
11/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitteli siis Veikkoko? ja 34+ (kauhea möyrintä juuri nyt, veikkoko? masusta lähettää sitten teille kaikille ja vauvoille terkut oikein voimallisesti)

Vierailija
12/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin vauva tuntuu työntävän itseään alaspäin niin että tuntuu epämiellyttävältä. Ja potkut vähentyneet,yrittää jotenkin kääntyillä ahtaassa tilassa.

Imetysliivejä on onneksi monta paria kaaapissa valmiina.Itse olen ostanut kahta kokoa,numeroa suuremmat itselle ainakin ensiks kun tuntuu olevan niin täynnä maitoa,ainakin kolmessa raskaudessa näin on ollut. sitten kun on tasaantunut niin sitten oman kokoiset käy.tai riippuu aika paljon merkistäkin.

Niin täytyykin tosiaan ostaa noita liivinsuojia,meinasin ihan unohtaa,ja muutenkin vauvalle vaippoja ym.en ole vielä mitään ostanut. Sänkyä eikä vaunujakaan ole. tai onhan tuossa ä-p laatikko mutta se on vielä täynnä vauvavaatteita.

Tuttia ei ole käyttänyt kukaan meiän lapsista aluksi,myöhemmin n.puolen vuoden iässä kahdelle on joutunut ottaan nukkumaan mennessä mutta hyvin nopeasti niistä on luovuttu.

Jouluruokia tekee jo kovasti mieli, ainakin valmiissa pöydässä varmasti tulee käytä,vanhempien, mutta kotiin ainakin erilaisia laatikoita,pieni kinkku,salaatteja,luumukiisseliä+kermavaahtoa ja muuta mahdollista mitä mieli sitten tekee.

35+5

Vierailija
13/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumista maanantaita! Lunta on satanut koko aamun mutta taitaa ruveta pikkuhiljaa muuttumaan rännäksi :(.

Lauantaina oltiin siis ristiäisissä ja olipa kiva taas pitää sylissä pientä vauvaa (tai olihan vauvalla kokoa jo yli viisi kiloa). Ristiäisissä oli myös ruokatarjoilu ja nyt vähän alettiin miettiä, jos itsekin tarjottaisiin sitten ruoka vieraille. Ennen ollaan tarjottu edellisissä ristiäisissä voileipäkakkua sekä pöydän täydeltä erilaisia makeita herkkuja. Jos tarjois ruuan, niin kahvipöytään riittäisi varmaan täytekakku ja piparit. No, tätä ehtii sitten miettimään myöhemmin.

Mä oon myös nähnyt jo useamman synnytys unen. Kaikki ihan ihmeellisiä. Kerran jo synnytin saunanlauteilta noustuani ja sieltä vaan tipahteli kaikkea lihamöhkäleitä vaikka kuinka paljon (YÖK) ja tuli sieltä kyllä vauvakin. Karsee uni. Viimeyönä näin sitten hassua unta, että kun piti ponnistaa, niin mies ponnistikin sen vauvan itseltään (en tiedä kyllä mistä) ulos. Minä olin sitten vaan ihmeissäni, että näinkö se pitikin mennä. :))) Kyllä unet on tosiaan muuttuneet ihan oudoiksi!!

Muutenkin olen alkanut jännään, että jos yöllä meneekin vedet tai jotain. Mun kohdalla kuitenkin ihan turhan aikainen pelko, koska varmasti mennään laskettuun aikaan (6.12.) ellei jopa yli (kuopuksesta meni kolme päivää yli).

Oliko se Natuli, kun kirjoitti tuosta paikallaan seisomisesta. Mulla on sama ongelma, että alkaa tehdä tosi heikkoa, jos joutuu seisomaan hiukan aikaa paikallaan. Eilen oltiin jouluostoksilla ja ihan oli pakko etsiä välillä istumapaikka. Nyt on kuitenkin kaikille neljälle kummilapselle joululahjat hankittu. Enää isovanhemmat ja omat muksut eli vielä on pakko jouluruuhkiin mennä. Isovanhemmille on aina vähän vaikea keksiä lahjaa, koska heillä on jo kaikkea. Mitä te muut annatte isovanhemmille lahjaksi? Ideoita otetaan vastaan kiitollisina.

Sitten gallupit:

JOULURUOKIA: Meidän joulupöydästä löytyy ihan perinteiset jouluherkut. Graavilohta, savustettua siikaa, lihapullia, kinkkua, perunoita, laatikkoja(maksa, porkkana ja lanttu), rosollia, salaattia, pikkelssejä ja juustotarjotin sekä kotitekoinen kalja. Tässä tärkeimmät.

IMETYS JA VASTIKKEET + TUTTI: Ensimmäisen lapsen kanssa maitoa ei vaan yksinkertaisesti tullut (vaikka sain jotain lääkettäkin edistämään maidontuotantoa) Imetys oli täysin ohi parissa kuukaudessa. Ehkä yritin vähän liikaakin eli stressikin varmaan vaikutti. Tuttia vauva sai imeä heti sairaalassa ja kotona myös (ihana äänenvaimennin).

Toisella kertaa vauva ei huolinut tuttia eikä tuttipulloa. Olin kyllä ihan poikki muutaman kuukauden päästä, kun olin vauvalle sekä pullo että tutti. Maitoa tuli aluksi riittävästi, mutta sitten vauva alkoi syödä läpi yön jatkuvasti (siis vartin-puolen tunnin välein tississä kiinni) eli maitoa ei tullut tarpeeksi ja vauva huusi nälkäänsä. Päivisin minua huippasi, kun en tajunnut millainen univaje mulle oli kertynyt jatkuvasta valvomisesta. Vauva oli 5kk, kun sain hänet oppimaan imemään tuttia ja pulloa pikkuhiljaa. Tuntui, kun elämä olisi kirkastunut, sillä mieskin saattoi joskus herätä antamaan pulloa vauvalle. Meillä puhkesi allergiat samaan aikaan, kun lopettelin imetyksen (vauva 6kk). Vauva oli herkistynyt monelle ruoka-aineelle rintamaidon kautta.

Meillä esikoinen, joka ei juuri rintamaitoa saanut, on ollut aina terveempi ja allergioita ei ole ollut ja kuopus, joka siis sai rintamaitoa puoli vuotta, sai myös allergiat ja niistäkin johtuen on sairastellut aina herkemmin.

Näistä kokemuksista viisastuneena en ota imetyksestä nyt stressiä, jos maitoa tulee imetän niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Yritän myös tuona aikana välttää tiettyjä ruoka-aineita. Toivon, että tämä lapsi huolisi rinnan lisäksi myös tutin ja pullon (tarvittaessa). Kakkosen kanssa harmitti, kun lypsettykin maito meni hukkaan. Meille hankitaan vastiketta varoiksi kaappiin ja tuttikin on jo ostettu. Mielestäni tutti on parempi vaihtoehto kuin peukalo, josta vierottaminen voikin olla hankalaa. Meillä on aina päästy tutista ihan hyvin eroon. Näin siis meillä. :)

Mukavaa viikon alkua kaikille tähtösille.

Tuuti 35+5

Vierailija
14/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikaterkut neuvolasta. Kaikki arvot hyvät ja painoa tullu vaan 500g/vk vaikka mähkitty on! Ja lupa ulkoiluun ja normaaliin elämään tuli. Jee!!! Käytiin äsken porukalla kaupassa ja oli ihana päästä valitsemaan ruokia 3 kuukauden " kauppakiellon" jälkeen.

Huomisessa kulkee Vammalan synnytysten raja (itse asiassa enää siis 11 tuntia, että voin mennä Vammalaan synnyttämään) joten hyvältä näyttää senkin puolesta.

Mukavia galluppeja oli taas keksitty, tulen niihin vastailemaan myöhemmin. Nyt kahville ja pullalle!

t. päivikki 35+6

Vierailija
15/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli MUTTER-MOMMYA saa kiittää tuosta tarvikelistasta. Mietin itse, mitä kaikkea sitä tarvitsisikaan ja m-m laati tuon listan. Minulla taas tuli mieleeni, että sitä voisi täydentää, jos muillakin tulee jotain mieleen.

Sitten (omat) gallup-vastaukseni:

1) Jouluruokiin kuuluvat ihan perinteiset kinkku, laatikot (ei peruna-), perunat, miehelle graavilohi (ei maistu minulle kuten ei myöskään mitkään sillit), italiansalaatti ja rosolli (itse tehtyinä). Muuta ei laho pääni tällä hetkellä muista.

2)-3) Imetys, tuttipullot ja tutit. Esikoista imetin osittain 8 kk:n ikään asti. Muuten hän käytti vastiketta. Koska esikoinen syntyi ennen aikojaan ja vauva-aikakin oli myrskyisää, olin kiitollinen joka maitotipasta, joka itsellä irtosi. Imettämään pääsin vasta, kun lapsi oli 10 päivän ikäinen. Siihen nähden oli ihme, että maitoa tuli edes jonkin verran. Nyt ole suunnitellut koko imetystä. Turhapa sitä on suunnitella, koska ei tiedä, miten tällä kertaa käy.

Tuttiakin tarjottiin pojalle, vaan ei ymmärtänyt lainkaan sitä. Tälle yritetään kyllä tarjota, mutta saa nähdä, miten käy.

VIUHTI. Oikein mukavia treffejä miehesi kanssa!

TIRPPANA. Tsemppiä vain viimeisiin työpäiviin. Ihailtavaa, että joku on vielä töissä... Kyselit IMETYSLIIVEISTÄ. En millään muista, milloin itse ostin viime kerralla ne liivit. (Tästä on kohta neljä vuotta...) Kaipa ostin ainakin yhdet etukäteen. Koska maitoa ei tullut paljon eivätkä rinnat juuri kasvaneet imetyksen alettua, etukäteen ostetutkin sopivat. En myöskään tarvinnut yöllä liivejä tuon em. syyn takia. Oli muuten ihana nukkua ilman rintsikoita. Pelkkä ajatuskin nukkumisesta rintsikoissa ahdistaa, mutta toisaalta toivon, että vauva pärjäisi pelkällä rintamaidolla. Kaikkeen tottuu!

RISTIÄISTARJOILUT. Meidän vauvamme ristiäisissä tarjotaan varmasti lämmin ruoka. Lisäksi on perinteinen kahvitarjoilu.

NUKKUMINEN. En nyt halua liikaa kiertää puukkoa toisten haavoissa, mutta itse nukun onneksi hyvin. Kop kop kop. Viime yönä havahduin kerran, mutta onneksi nukahdin heti uudelleen. Yleensä nukun kyllä yöni putkeen. Joskus saatan havahtua johonkin, mutta harvemmin. Vessassa en joudu käymään kuin silloin, jos esikoinen herättää enkä heti saa unen päästä kiinni. Kurjaa on kuulla teistä, joilla yöunet ovat surkeat! Eipä se taida lohduttaa, että kohta ne ovat surkeat kaikilla - ainakin jonkin aikaa. Tiedän itse, että kun yösyötöt alkavat, valvon enkä osaa nukahtaa heti eli unikonkurssi on taas luvassa.

PALLO HAAROISSA. Hauska ilmaisu muuten, vaikka mahtaa olla ikävä tuntemus. Onkohan tuo tunne merkki siitä, että vauva on jo kiinnittynyt? Minun vauvani on hyvin alhaalla, pää tuntuu jo sisätutkimuksen tekijälle, mutta tuollaista paineen tunnetta ei ole.

Täällä Espoossa satelee edelleen LUNTA. En tiedä, milloin lienee sade on alkanut, mutta maisema on ihanan luminen! Ihan kuin postikortissa. Toivon hartaasti, että lunta on joulunakin. Lapin tyttönä tuntuisi oudolta viettää musta joulu.

Ylihuomenna lähden hakemaan ystävältäni lainaan tyttövauvan vaatteita. Odotan ihan innolla, millaisia vaatteita saamme. Kun saan ne, pesen kaikki vaatteet ja lajittelen ne valmiiksi. Aion myös heittää omista vanhoista varastoistani pois sellaiset, joita tiedän, että en käytä.

Tästä tuli mieleeni vielä HOITOLIPASTO/-TASO. Me asumme kolmiossa eikä lastenhuoneeseen mahdu hoitolipastoa. Luultavasti käytämme pinnasängyn päälle asetettavaa kovaa hoitotasoa vaipan vaihdossa. Kylppärissä voi käyttää ehkä sellaista pehmeää versiota.

Mutta nyt loppuu tämä novelli. Hyvää alkavaa viikkoa!

Olen ihan varma, että tällä viikolla syntyy yksi jouluntähtönen! :-)

Iituli rv 34+5

Vierailija
16/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuipa hurjaksi tuo ajokeli tässä aamun aikana. Käväsin kauppakeskus Jumbossa ja aikasen hurjaa oli tuo liikenteessä seikkailu, vaikka en itse ajanutkaan. Oli muuten ihana rauhallista shoppailla aamulla, kun ei ollut ruuhkia liikkeissä ja sai rauhassa katsella kaikkea kivaa. Tuli kyllä jo jouluinen fiilis, kun katseli niitä ihania jouluhömpötyksiä:)

Siispä galluppikyselyihin:

1.Joulupöydän tarjonta vaikutti aika samalta kun monella muulla. Eli Kinkku, laatikot, graavilohi, kylmäsavulohi, mätivaahto, sinappisilakat, rosolli, salaatteja, keitetyt perunat, lihapullat ym.

2. Esikoista imetin kaikkiaan reilut 6kk, lisäksi sai vastiketta muistaakseni 3kk.lähtien. Nyt ajattelin imettää niin pitkään, kun vaan mahdollista ja onnistuu...

3. Esikoiselle opetettiin tutin käyttö vasta 5kk.iässä ja kauhean taistelun jälkeen siitä päästin eroon 2v:na. Nyt olen kahden vaiheilla, että tarjotako tuttia vaan heti, vai vasta vähän myöhemmin. Täytyy katsoa tilannetta sitten kun vaavi on syntynyt. Siitä olen kuitenkin varma, että tutti lähtee pois jo 1v.

Joku pohti nukkumista, (olikohan se Tirppana? ) ja täytyy kyllä todeta, että unta riittäisi vaikka kuinka. Olisi niin ihana vaan nukkua päikkärit ja aamulla muutenkin pitkään. Sama oli kyllä esikoista odottaessa ja silloin nukuin vuorokaudessa aivan uskomattomia aikoja. Nytkin nukuttaisi aivan vietävästi, mutta täytyy yrittää sinnitellä ja mennä sitten ajoissa nukkumaan.

MrsCruiserin lapsen tavoin täälläkin on eskarilainen, joka ihanasti huolehtii äidistään. Eräänä päivänä ajoi pois saunanlauteilta, jotta vauvalle ei tulisi liian kuuma. Lisäksi saattaa huomautella, että ei saa nostaa mitään painavaa tai hyppiä, kun on vauva masussa. Ihanan tuntuista, kun niin pieni yrittää kaikin tavoin huolehtia:)

Pohdiskelin tässä juuri tänä aamuna hassuja uniani. Eli täältä löytyy Tuuti73 tavoin yksi unien näkijä. Lähes joka yö näen aivan ihmeellisiä unia, joilla ei ole päätä ei häntää. Vielä en ole nähnyt kuitenkaan mitään synnytykseen tai vauvaan liittyviä unia, mutta ehkäpä niitäkin vielä tulee.

Nyt pitäisi varmaan ryhdistäytyä ja mennä laittamaan ruokaa. Olen jo monta päivää ajatellut leipoakin, mutta ajattelun asteelle se on jäänyt. Pitäisi vielä pestä ja lajitella vauvan vaatteitakin...

Voikaa hyvin:)

T:Vattu (34+4)

Vierailija
17/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vettä sataa ja lumi sulaa kohisten pois :((

Viuhti: ensi viikonloppuna uusi yritys synnärille :) oispa kivaa, isänpäivänä vauva maailmaan *haaveilee* Tai sitten toinen päivämäärä ois 15.11. jolloin tuleva isukki täyttää 34v *suunnittelee* Ja pah, yliaikaiseksi mennään kuitennii :o

Unista: näin viime yönä semmosta että mulla kun on ensi torstaina poli aamusella niin lääkäri teki sisätutkimuksen ja vahingossa puhkasi kalvot: lapsivesi lensi kaarena ukkoparan naamalle :))) no, siitä sitten suoraan saliin ja tää lekuri (hieman itseään siistittyä) tuli mukaan ja halusi olla siinä koko synnytyksen ajan kun hänen vuokseen siinä sitten oltiin.. poika syntyi ilman kipua, ilman lääkkeitä yhdellä ponnistuksella ja mun mies sai tapella lääkäriltä omaa vauvaa syliinsä :)) Että semmosta!!

Gallupit:

1) noitten muitten jo kertomien lisäksi karjalanpiirakat ja -paisti NAM!!

2-3) imetän joa maitoa tulee: esikoisesta 3kk ja tytölle lypsin samaten 3kk josta sitten lahjoitin Tyks:n keskolan muille vauvoille kun omani söi kokonaista 2ml kerrallaan. Tutin annan jos huolii ja molemmilta vanhemmilta lapsilta poistatin hiirulapsille jo 1,5kk:n iässä :))

Nukkuminen on täälläkin nyt muodostunut ongelmaksi kun sormet puutuu ja paisuu joka asennossa: ei tarvi olla puristuksissa kun näin jo tapahtuu, makuuasento riittää :o

Nuita vauvelin tavaroita ajattelin tälle viikkoo paikalleen laittaa - - jos jaksan ;) On vaan niin veto pois...

Voikaahan paksusti... RauPotar ja toukka 35+2

Vierailija
18/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin Gallupit:

1) kinkku, laatikot (ei peruna), graavilohi (nam), sinappisilakat, homejuustot, karjalanpaisti ja tietty aatto-aamuksi ohra-tai riisiuunipuuro.

2) olen täysimettänyt kaikkia lapsia 6kk, jonka jälkeen aloitettu ruokien maistelu. Haaveena on sama tämän nyytin kanssa. Toki aika näyttää tuleeko maitoa, ei passaa liian tarkkaan suunnitella.

3) Taisi olla tuttiasia; yhdelläkään aiemmista lapsista en ole saanut tuttia onnistumaan. Aion kyllä taasen yrittää. Kateellisena kun olen katsonut rauhallisia tuttivauvoja, jotka eivät ole käyttäneet äitiä hupituttina. Mutta onhan toki tälläkin asialla puolensa, ei ole tarvinnut vierottaa tutista.

Muuten on kaikki suht ok. Edelleen vähän matalapainetta kotirintamalla isännän kanssa, mutta jospa se siitä. Supistelee päivittäin ja vauva napottaa istullaan. Aika hankala olo, kun pää on ihan kylikaaressa kiinni. Vasemmalla kyljellä nukkuminen hankalampaa kuin oikealla, mistäkähän johtuu?

Torstaina olis sitten lääkäri, kuulee miten tästä eteenpäin. Kuulin kyllä, että kääntämistä ei enää suositella. Ei kuulema ainakaan papereihin asti pääse jos on yritetty. Eli täytyy sitten ilmeisesti puhua sektiosta jos ei käänny itsekseen. Jännällä odotellaan lisätietoa tämän asian suhteen.

Heini, vieläkö olet yhtenä kappaleena?

Jouluodotus 33+4

Vierailija
19/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Mitä JOULURUOKIA on teidän joulupöydässänne?

Riisipuuro, kinkku, laatikot: peruna, porkkana, maksa ja lanttu, rosolli, herneitä, suolakurkkuja, perunoita, lipeäkalaa, valkokastiketta, joulutorttuja, pipareita, mandariineja, glögiä, suklaata, tummaa ja vaaleaa leipää, punkkua, limpparia, graavilohta, silli, italiansalaatti.

Siinä ne tärkeimmät.

Mä itse en tarttis muuta kuin puuroa, kinkkua ja lipeäkalaa NAM!!!

2) Mitä mahdollisia aiempia kokemuksia + ajatuksia tässä raskaudessa teillä on IMETYKSESTÄ ja vastikkeiden käytöstä?

Esikoista imetin 2vkoa vajaan vuoden, siirryttiin siis tissistä suoraan lehmään. Korvikkeita ja pulloja ostin valmiiksi jos imetys ei olisi onnistunut, mutta neiti ei niitä huolinut koskaan. Nyt kelpaa pullosta jo vesi tai iltamaito, tosin sekin alkaa olla loppumassa, 4 iltaan ei ole maistunut, vaikka sitä aina itse pyytää. Hyvä niin.

Nyt aion imettää myös mahdollisimman kauan, mikäli vain mahdollista ja vauvalle kelpaa tissi sekä maitoa tulee riittävästi.

Maitoa en lypsänyt, enkä luovuttanut.

3) Aiotteko " opettaa" vauvaa käyttämään TUTTIA?

Vauvalle on ostettuna jo 4 tuttia. Saa sen jos niin haluaa, esikoiselle alkoi tutti kelvata n. 2kk ikäisenä. Sitä ennen oli äitin tissi tuttina. Huvitutiksi mun tissejä ei ole tarkoitettu, joten kyllä tutti vauvalle ¿opetetaan¿ jos siltä tuntuu, mä mikään huvitutti ole.

Niisku

36-37

Vierailija
20/26 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tutit luovutettiin hiirulapsille kun ihmistaimet olivat 1v 5kk eikä suinkaan 1,5kk :))) Uppista!!

Selkeesti kone tekee virheitä, en suinkaan minä :))

Olen jo ihan tylsistynyt odottamiseen... tulis vauva ja antais jotain " pakollista" tekemistä päivän mittaan :)) Olen yrittänyt ajatella joka päivälle teeman " parasta päivässä" niin jaksan olla positiivinen :))

Tänään esimerkiksi lasten halaukset ja vanhan ystävän (josta en ole kuullut moneen kuukauteen) puhelinsoitto ja tunnin juoruaminen hänen kanssaan :))

Palaillaan taas...