Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako rekrytoija/ työnantaja soitella entiseen työpaikkaan?

Vierailija
07.11.2022 |

Tai onko se mahdollista/tavallista?
Mietin sellaista tilannetta, jos on esimerkiksi jäänyt masennuksen vuoksi sairauslomalle eikä ole palannut enää määräaikaisiin töihin, niin voiko tälläinen tieto jälkeenpäin levitä eteenpäin? Jos ei siis ole suosittelijoita entisestä työpaikasta niin soitellaanko niihin jos ei suosittelijoita ole?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa rekrytoijan hommiin ei kuulu salaetsivän työt.

Vierailija
22/29 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että esim. terveystietoja ei saa kysyä eikä niitä pidä antaa, mutta jos kyse on vain siitä, miten henkilö on hoitanut työnsä edellisessä työpaikassa, niin minusta se on ihan OK.

Kun aikoinani hain uutta työpaikkaa, niin työnantajani kertoi, että hakemastani paikasta oli otettu häneen yhteyttä ja kyselty, miten olin suoriutunut töistäni ym.  Hän kertoi, mitä oli vastannut, ja samat tiedot oli myös kirjattu työtodistukseen. Ei tullut mieleenikään, että olisin nostanut asiasta remmakan. 

Juuri sinun kaltaisten ääliöiden takia tarvitaan lakeja ja liittoja. Et varmaan nosta "remmakkaa" muidenkaan kokemiesi vääryyksien takia. Kiitos teidän kaikki muutkin sitten kärsivät.

V**ttu, palstalla on demari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että esim. terveystietoja ei saa kysyä eikä niitä pidä antaa, mutta jos kyse on vain siitä, miten henkilö on hoitanut työnsä edellisessä työpaikassa, niin minusta se on ihan OK.

Kun aikoinani hain uutta työpaikkaa, niin työnantajani kertoi, että hakemastani paikasta oli otettu häneen yhteyttä ja kyselty, miten olin suoriutunut töistäni ym.  Hän kertoi, mitä oli vastannut, ja samat tiedot oli myös kirjattu työtodistukseen. Ei tullut mieleenikään, että olisin nostanut asiasta remmakan. 

Mulla selkäsairaus vaikutti työkykyyn entisessä työpaikassa. En voinut tehdä tiettyjä työtehtäviä. Tai tein ne huonosti. Että mitenkä on kun terveystiedoista ei saa puhua?

Vierailija
24/29 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo oli tavallista joskus 80-90 -luvulla. Jopa suositeltiin. Olen itse vastannut tällaiseen soittoon ja kyseessä oli varasteleva henkilö. En muista toinko sen esiin vai en... eli hyvin saattaa olla, että annoin positiivisen palautteen, kun en halunnut ilkeillä.

Vierailija
25/29 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa paikoissa ei pyydetä työtodistuksia. En ymmärrä mitä todistaa, jos joku paikka vaatii suosittelijat ja sitten joku henkilö kertoo puhelimitse jotain. Entä jos on pyytänyt tuttuaan valehtelemaan tai suosittelija itse puhuu mitä sattuu? Mistä suosittelija voisi tietää tai muistaa, mitä tuttu on tehnyt töissä?

"Joo, oli raketti-insinööri. Kyllä oli meidän parhaita työntekijöitä."

Vierailija
26/29 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin luulisi, että tällaiset muinaisjäänteet olisivat jo käyneet harvinaisiksi.

Tiedoksi vain, että kaikki esimiehet eivät ole reiluja. Jotkut on vttupäisiä kiusaajia, jotka haluavat torpedoida lähtevien tai jo lähteneiden työntekijöiden urakehityksen, kun siihen tarjoillaan hyvä tilaisuus. Jotkut ovat kateellisia, kun eivät ole itse päässeet eteenpäin. Ja joillakin esimiehillä ei edes ole aavistustakaan, mitä työntekijä on töissä tehnyt. Kollegat tietävät sen monesti paremmin, samoin työmoraalin ja luonteen.

Vika ei aina ole siinä työnhakijassa, jos entinen pomo ei kehu. Siksi vain hakijan ilmoittamille suosittelijoille saa - ja kannattaa- soitella, jos jollekin soitella haluaa.

Pidän kyllä aika heikkona sellaista rekrytointia, ettei itse kyetä arvioimaan hakijan pätevyyttä ja sopivuutta, kun koeaikakin on keksitty.

Vierailija
27/29 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ei saa etsiä työnhakijasta mitään muuta tietoa kuin minkä hän itse on sisällyttänyt hakemukseensa ja ansioluetteloonsa. Ei edes googlettaa häntä. Eikä todellakaan soitella entisille työnantajille.

Kuulemma kaikki työnantajat eivät sääntöjä noudata, mutta jos esimerkiksi haastattelussa käy ilmi, että työnantaja tietää jotain, mitä hakemuksessa tai ansioluettelossa ei lukenut, niin kannattaa olla yhteydessä työsuojeluun. Sitten JOS on itse antanut linkin LinkedIn-profiiliin tai muualle someen, työnantaja saa käydä niihin tutustumassa. Ei muuten.

Linkki sääntöön? Ei taida löytyä?

Sait jo lainkohdan ja linkin, mutta haluan sanoa sinulle tämän: olet löllerölaiska paskanjauhaja, jolla yksi ainoa aivosolu etsii turhaan kumppania. Olen hyvin pahoillani, että sinäkin olet valitettavasti lisääntymiskykyinen (todennäköisesti, varmaksi en voi sanoa), etkä ole ainakaan vielä voittanut Darwin-palkintoa.

Vierailija
28/29 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ei saa etsiä työnhakijasta mitään muuta tietoa kuin minkä hän itse on sisällyttänyt hakemukseensa ja ansioluetteloonsa. Ei edes googlettaa häntä. Eikä todellakaan soitella entisille työnantajille.

Kuulemma kaikki työnantajat eivät sääntöjä noudata, mutta jos esimerkiksi haastattelussa käy ilmi, että työnantaja tietää jotain, mitä hakemuksessa tai ansioluettelossa ei lukenut, niin kannattaa olla yhteydessä työsuojeluun. Sitten JOS on itse antanut linkin LinkedIn-profiiliin tai muualle someen, työnantaja saa käydä niihin tutustumassa. Ei muuten.

Linkki sääntöön? Ei taida löytyä?

Kannattaa lukea muuta kuin vauvapalstaa, niin tietää jostain jotain

Vierailija
29/29 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran vuosia sitten työhaastattelussa ,koska ajattelin vaihtaa alaa.no työhaastattelija kysy että olenko facebookissa tai jossakin vastasin suoraan että en ole ja jos minulla on jollekin asiaa niin soitan tai lähetän tekstiviestin tai käväisen kylässä.