Jos olisit tässä tilanteessa, jättäisitkö miehen?
Kuvittele itsesi tähän tilanteeseen:
Avoliitossa, 2 lasta. Omakotitalo miehen nimissä. Takana 7 yhteistä vuotta.
Miehen työpaikalle tulee uusi nainen (mies on työpaikan ainut mies), jonka kanssa mies ystävystyy. Mies puhuu naisesta, ei mitään erikoista, mutta kuitenkin mainitsee päivittäin. Puheesta on havaittavissa merkkejä ihastuksesta. Välillä mies (ei mikään järjen jättiläinen) esittää unohtaneensa naisen nimen ja testaa muistatko sinä sen.
Firman virkistysmatka. Mies ei soita kahden päivän aikana kertaakaan, ei edes toivottaakseen lapsille hyvää yötä. Yleensä soittaa työpäivän aikanakin, mutta nyt ei ehdi edes viestiä lähettämään. Sinulla on pahoja aavistuksia, mutta tiedät olevasi mustasukkainen luonne joten laitat kaiken sen piikkiin.
Mies palaa kotiin ja kertoo yleisiä juttuja reissusta. Oli syönyt työporukan kanssa, istunut aulabaarissa ja mennyt sitten nukkumaan. Jokin vaivaa sinua, mutta et osaa kohdistaa ajatuksia siihen, mikä se jokin on.
Puhut epäilyksistäsi miehelle. Kysyt suoraan, valehteleeko hän. Mies kieltää kaiken. Kuulet olevasi vainoharhainenkin.
Kuukautta myöhemmin, kun epäilyksesi eivät ota talttuakseen, mies murtuu. Hän kertoo yöpyneensä tämän naisen kanssa samassa hotellihuoneessa. Kertoo paljon illasta, yksityiskohtaisesti, mutta väittää unohtaneensa joitakin asioita. Väittää, että nainen nukkui parivuoteessa ja hän sohvalla.
Tämän " murtumisen" jälkeen asiasta ei saisi enää puhua, mies ärsyyntyy ja ihmettelee jankkaamista sillä mitään ei tapahtunut.
Sinä et pääse asiasta yli. Tahdot puhua, tahdot selvittää, tahdot riidellä asiat halki. Tahdot että asia käsitellään kunnolla. Kun mies kieltäytyy puhumasta, alat pyörittelemään asioita itseksesi.
Selvität hotellista huoneen kalustuksen. Tosiaan, huoneessa on parivuode ja sohva. Mutta jokaisen huoneen saa muutettua joko parivuoteelliseksi tai kahdeksi erilliseksi vuoteeksi. Miksi miehelle ja naiselle tilattiin firman piikkiin parivuode, kun samalla hinnalla olisi saanut molemmille omat?
Välillä ajattelet olevasi vainoharhainen sekopää ja kiusaat turhasta miestä ja itseäsi. Mutta välillä, aika useinkin, tunne valtaa sinut. Sinä tiedät olevasi oikeassa. Et voi sitä mitenkään todistaa, mutta tiedät että mies valehtelee.
Nyt, kuvittele itsesi tähän tilanteeseen. Älä mieti sitä, uskotko miehen pettäneen. Älä spekuloi, vaan ota huomioon pelkästään kertomani faktat. Minä en siihen tunnu pystyvän, kaipaan ulkopuolisen mielipidettä. Onko tässä riittävästi perusteita erota pettämisen takia?
(Pahoittelen järjettömän pitkää selostusta, jäsentelen ajatuksiani kirjoittaessani ja tämä toimii samalla terapiana. Ihanaa jos joku jaksaa lukea ja kommentoida!)
Kommentit (54)
yllätys, se että on 100 prosenttisesti mahdollista, että että mies ja nainen eivät rakastelleet. Muuta kaikkea erotiikkaa on väreillyt ilmassa kyllä täysin palkein....
Paremminkin kipittäisin nopsasti vihille, että saisin ainakin puolet talosta jos/kun mies seuraavan kerran on uskoton.
Olen aivan varma että lhes kaikissa liitoissa tulee jossakin vaiheessa ihastumisia puolin tai toisin. Epätietoisuus on kalvavaa ja koko perhe kärsii. Odottaminen on vaikeaa mutta älä hätäile eron kanssa; kuulostaa siltä että teillä on kuitenkin paljon minkä vuoksi jatkaa ja mieskin haluaa olla perheessä, muuten olisi jo mennyt...
Yrittäkää selvittää asia rauhallisesti. Ihastumiselleen mies ei voi mitään, mutta sille mitä tekee hän voi. Jos molemmilla on halua jatkaa yhdessä, tehkää kaikkenne että se onnistuisi. Onnea ja voimia!
myöskään varata yhteistä huonetta, elleivät nämä sitä itse toivo. Se on siis ollut tarkoituksellista. Sitähän me emme tiedä, mitä siellä huoneessa tapahtui. Kysy mieheltäsi, onko hän valmis riskeeraamaan suhteenne ja perheensä tuon naisen vuoksi. Kysy itseltäsi, rakastatko miestäsi vielä. Parisuhde voi jatkua onnellisenakin uskottomuuden jälkeen, mutta vain, jos molemmat sitä haluavat ja ovat valmiita sen eteen työskentelemään.
mieti mikä olisi pahinta mitä voi tapahtua? minkä kanssa et voi elää?
valehetlun (=pelon ja häpeän) vai sen jos miehesi on joskus humalapäissään uittanut munaansa jossain muualla kuin sinussa?
Missä teidän suhteenne muuten on?
" pakota" hänet keskusteluun. Mielestäni voi sanoa ihan suoraan, että olet tosissasi harkinnut suhteen päättämistä, jos hän sinua on pettänyt. Vaadi saada tietää mitä siellä tapahtui, jos se sinua rassaa. Ja jos mies ei suostu puhumaan sano vaihtoehtojen olevan joko ero tai parisuhdeterapia (ei tämä ole uhkailua, se on realismia. Ei kenenkään tarvitse elää omasta mielestään ahdistavassa/epäluotettavassa tms. suhteessa).
Tee ratkaisuja ja päätöksiä ajan kanssa määrätietoisesti. Jos haluat asian selvittää, selvitä se. Lopputulos voi olla myös hyvin kipeä. Nyt vaan rohkeasti tekemään ensiksi ne omat päätökset, mitä oikeasti suhteestanne ja sen luottamuksesta haluat.
Alkuasetelma (ettei mies ole älykkö) on nii kaukana arkitodellisuudestani, että on lähes mahdoton samastua tilanteeseesi, mutta jos nyt oikein pinnistän, niin totuus on, yllätys
yllätys, se että on 100 prosenttisesti mahdollista, että että mies ja nainen eivät rakastelleet. Muuta kaikkea erotiikkaa on väreillyt ilmassa kyllä täysin palkein....
Ap:han nimenomaan pyysi mielipiteen faktoihin perustuen, ei spekulaatioita siitä mitä on/ei ole voinut tapahtua.
Jos minun mieheni valehtelisi minulle tuollaisesta, tahtoisin erota. Varsinkin jos mies ei suostu asiasta keskustelemaan. Minusta pettäminen on luottamuksen pettämistä, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä yhdynnän kanssa. Kokisin, että minua on petetty.
Siis sitä että jättäisinkö minä tuossa tilanteessa vai onko tuossa tarpeeksi syitä jättää pettämisen takia?
Itse voisin antaa pettämisen anteeksi, jos olisi hyvät syyt. Tuossa sinun tilanteessasi ja noilla tiedoilla en jättäisi (omaa miestäni, sinun miehestäsi en tiedä, jos hän ei muutenkaan ole kovin fiksu).
Luottamus on taas eri asia... Jos luottamus olisi mennyt tuon takia, enkä voisi jatkaa suhdetta ilman sitä, niin sitten tulisi ero.
niin takuulla otan eron. Ei ole mitään selitystä sille että toista pettää, ei humala, ei v.....tutus, eikä mikään asia maailmassa. Tiedän itse että vaikka aina ei ole ruusuilla tanssimista elämä ja välillä tuntuu että mikä könsikäs siihen tulikin hankittua niin silti en koskaan ole harkinnut meneväni toisen kainaloon. Mieheni tietää kantani ja toivottavasti on sen myös sisäistänyt! Tiedän myös ettei mieheni koskaan voisi antaa minulle anteeksi pettämistä, kengän kuva persuksiin tulisi minullekin!
Joka rakastaa ja LUOTTAA mieheensä. Minun puolestani saisi yöpuä vaikka 10 naisen kanssa samassa huoneessa. Tosin ainut asia mistä en pitäisi ja mistä mieheni saisi kuulla on SALAILU, miksi ei heti asiaa kertonut. Tosin syykin mulla helposti mielessä. EI halunnut pahoittaa minun mieltä. -5-
kyllä se niin menee että petetty on. Homma toimii niin, että miehesi halusi helpottaa omaa oloaan ja kertoi jotain. Jätti pahimmat kertomatta. KOSKA jos asia olisi ollut noin yksinkertainen mitä hän selitti, niin hän olisi kertonut sen heti. Mutta koska huomasi sinun epäilevän ja halusi itselleen helpotusta, niin kertoi kaunistellun totuuden. Näin olen itsekkin aikoinaan tehnyt. Kun petin vaimoani ja asia vaivasi minua ja häntä, niin oli pakko tunnustaa. Lievensin vain tarinaa...olimme vain suudelleet. vaikkaoikeasti meillä oli pitkä suhde. Minä siis sain mielenrauhan, vaimoni sai mielenrauhan ja kaikki on tyytyväisiä.
Jos omaisuus on jonkun nimissä, se on hänen nimissään myös avioliitossa ja erossa. Vain jos omaisuus on sovittu erikseen yhteiseksi/ ei ole tehty sopiksia vain toisen nimissä, niin silloin sitä jaetaan erossa. Pitäkää siis huoli, että avioliitossa talokaupat yms. omaisuusasiat aina molempien nimissä, ettei toinen jää pennittömäksi eron tullessa tai ettei tällä pennittömäksi jättämisellä voi kumppaniaan kiristää.
Mielestäni voit " vaatia" että puhuttu miehesi kanssa asiasta.. Jos se sinua kaivertaa siitä voi syntyä eron aiheet..
Mies on nukkunut samassa huoneessa naispuolisen työkaverin kanssa. Hän ei kertonut sinulle siitä etukäteen vaikka tiesi asiasta.
-> Jos tämä kämppis on sellainen henkilö kenen kanssa ei mielellään nukkuisi ja hänellä olisi puhdas omatunto, niin hän tietenkin kertoisi tästä erikoisesta huonejärjestelystä sinulle etukäteen.
Tämä naiskämppis ja muut työkaverit ovat olleet mukana salaamassa tätä asiaa.
-> Tuskinpa valjastetaan koko firma mukaan salailuun jos ei ole salailuun tarvetta. Kumpaa mies todennäköisemmin salaa vaimoltaan koko firman avustuksella; 1. Että pakotetaan jakamaan huone naiskollegaan kanssa, vai 2. Että siellä huoneessa on tapahtunut jotain (josta muutkin kolleegat ilmeisesti tietävät)?
No 2, tietenkin. Ja mitä siellä on tapahtunut? Sitä et varmuudella koskaan saa tietää, voi olla että ovat vain pitäneet kädestä ja kertoneet toisilleen iltasatuja tai sitten ovat paneskelleet koko yön. Sillä ei oikeasti ole väliä, väliä on sillä että siellä on tapahtunut jotain sen naisen kanssa josta mies ei halua puhua.
Älä tee asiasta turhan vaikeaa, jos juttu haisee pahalle niin silloin se yleensä myös on paha.
T. Mies jota on petetty, ja joka myös itse on pettänyt.
koskee molempia puolisoita! Perhettä pitää molempien ajatella. Tuskin mies mietti kovinkaan paljon tekojensa vaikutusta lastensa elämään?
Lapsille ei tee hyvää elää valehtelun ja salailun ilmapiirissä.
ei varmaan nyt mutta jos ap ottaa eron niin sit varmasti on. Miten joku valopää sanoi et jaetaan lapset ja muut? ei lapsia voi jakaa, toinen menettää vanhemman asemansa ja yleensä se on mies, kyllä siitä tulis kaunaiseksi.
TUNTEET on jätetty noista vastauksista pois, käsitelty vain faktoja ja JUURI SE selventää asiat. Naiset sotkevat juuri tunteet peliin ja sekoittavat faktat ja tunteet.
t:nainen
kun kertoo osan totuudesta. Kokonaisen tarinan keksiminen on vaikeaa, ei välttämättä pysy faktoissa. Mutta juuri tuohon tyyliin " me vaan nukuttiiin samassa huoneessa" tai " me vaan suudeltiin" . Tämä ei nyt tarkoita, etteikö ap:n mies voisi puhua totta.
Se, joka ehdotti pikaista avioliittoa.
Itse alkaisin rakentelemaan omaa elämääni toisaalle.