Kannattaako kerrostaloasukin ottaa pörssisähkö?
Siis peskukoneet voi ajastaa. Kokkaamisia ei. Talossa kaukolämpö, lasku on kymppejä mutta ei satasia, nyt kuitenkin nousee yöi 40c/kwh niin voishan sitä säästellä ja samalla tasata kulutushuippuja.
Kysyin tätä äsken mutta viesti poistettiin.
Kommentit (7)
Tällä hetkellä kiinteähintaiset on niin kalliita, että taitaa olla tuo pörssisähkö paras vaihtoehto kenelle tahansa.
Ei sillä hirveästi ole merkitystä. Perus kerrostaloasukas ei niin valtavia määriä sähköä käytä. Tuskin sun elämässä on merkitystä maksaako sähkö vuodessä pari kymppiä enemmän vai vähemmän. Jos haluaa rahaa säästää niin löytyy parempiakin keinoja.
Kokkaamisissa voi siirtyä käyttämään mikroaaltouunia, crockpotia ja airfryeria.
Oma kulutukseni kerrostalokolmiossa on luokkaa 110-130 kWh/kk ja olen vastikään siirtynyt pörssisähköön. Tässä ajassa se on jo tullut huomattavasti halvemmaksi kuin sopimusten välisenä siirtymäaikana, jolloin Helen veloitti joku 38c/kWh sekä perusmaksun päälle.
On kyllä vaikea ennustaa. Mutta siis joo, noin se menee.
Pesukoneet syö paljon sähköä. Mutta jos talossa on viihde-elektroniikka päällä koko illan ja sitä ennen kokataan raskaasti, ei lasku tule valtavasti pienenmään. Lisäksi pakkaspäivistä voi tulla todellankalliita. Yksittäisen pakkaspäivän yli kyllä voi mennä säästelemällä mutta jos on 2 viikkoa 30-steen pakkanen niin jopa yösähkön hinta voi kiivetä aika korkealle.
Miten niin ruoanlaittoa ei voi ajastaa? Minä olen siirtynyt kokkaamaan pääosin öisin ja iltaisin halvan sähkön aikaan. Teen ruokia, jotka vaativat pidempää haudutusaikaa ja jotka voi jättää vaikka uuniin pidemmäksi aikaa. Samoin jos sähkön hinta on poikkeuksellisen halpa jonkun tunnin ajan, niin laitan kaikki hellat, uunit ja vedenkeittimet päälle joka tapauksessa siksi aikaa, vaikka mitään kokattavaa ei olisikaan ja kytken samalla lämmöt täysille. Sähkölämmitteisessä talossa tällä syntyy säästöjä, vaikka joku ajattelisi energiantuhlaukseksi, sillä samoja vastuksia ne uunit ja hellat lämmittävät kuin ne lämpöpatteritkin.
Vierailija kirjoitti:
Kokkaamisissa voi siirtyä käyttämään mikroaaltouunia, crockpotia ja airfryeria.
Oma kulutukseni kerrostalokolmiossa on luokkaa 110-130 kWh/kk ja olen vastikään siirtynyt pörssisähköön. Tässä ajassa se on jo tullut huomattavasti halvemmaksi kuin sopimusten välisenä siirtymäaikana, jolloin Helen veloitti joku 38c/kWh sekä perusmaksun päälle.
Koko perheen ruoat mikrouunissa kypsentämällä ei kuulosta hirveän taloudelliselta. Yhdelle ihmiselle sopii. Ei tosin ruokahifistelijöille.
Vaikka ei mitään ajastaisi, luultavasti pörssisähkö tulee pitkän päälle halvemmaksi. Sähköfirmalle pitää maksaa aika rasvaisesti, jotta se ottaisi hintaruskin itselleen. Asiakkaan taloudesta sähkölasku on aika pieni osa, joten hintariskille ei kannata ottaa superkallista vakuutusta, joka on leivottu sisään kiinteähintaiseen sopimukseen.