Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhön liittyvä tilanne, miten toimisit?

Vierailija
06.11.2022 |

Eli tilanne tämä:

Olin töissä yrityksessä, joka kamppailee elonjäämisestä. Pari vuotta sitten olin tosi uupunut ja erilaisten käänteiden kautta jäin opintovapaalle. Työtehtävässäni on tällä hetkellä jo toinen sijaistaja, ensimmäisen luovuttaessa ekan vuoden jälkeen. Tämä nykyinen sijainen ei suoriudu töistään ollenkaan. Työnjälki on huonoa ja paljon tulee sellaisia virheitä missä yritys menettää rahaa. Olen välillä ollut auttelemassa ja sitä kautta selvillä aika hyvin tilanteesta. Tämä uusi työntekijä on kuitenkin pomon lemmikki ja saanut etuoikeutetun aseman. Tiedän että pomokin tietoinen jossain määrin virheellisestä työstä, mutta kaikkea ei tiedä. Mitä tekisit tilanteessani? Korjaisitko taustalla virheet ja antaisit asian olla vai nostaisitko kissan pöydälle ja kertoisit tilanteesta pomolle, joka puolustaa lemmikkiään henkeen ja vereen? Työntekijän virheet on yleisesti tiedossa muulla johdolla, mutta niihin ei ole puututtu.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin opintovapaalla, koska sellainen on myönnetty. Opettelisin elämään niin, että jokainen kantaa vastuun vain omista toimistaan eli anna pomon selvittää ongelmat, ne eivät kuulu sinulle. Eikä opintovapaalaisena etenkään niiden selvittäminen!

Vierailija
2/6 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin opintovapaalla, koska sellainen on myönnetty. Opettelisin elämään niin, että jokainen kantaa vastuun vain omista toimistaan eli anna pomon selvittää ongelmat, ne eivät kuulu sinulle. Eikä opintovapaalaisena etenkään niiden selvittäminen!

Hyvä kommentti. Ei tätä ongelmaa olisikaan jos pystyisin tuohon.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko siis myös itse työpaikkasi omistaja tai joku hyvin läheinen (kuten puolisosi) yrityksen omistaja? - Ellet tai ellei, niin kysymys kuuluu mikä intressi sinulla olisi puuttua sijaisena toimivan tekemisiin?

Sinkkumies

Vierailija
4/6 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetat nyt kaiken sekaantumisen, ja ilmoitat työpaikalle että et ole enää opintovapaan aikana käytettävissä ollenkaan. Sitten pidät siitä kiinni.

Tämä on oikeasti ainoa oikea keino, ja sun pitää nyt osana oppimiskokemusta oppia tämä omien rajojen puolustamisen taito.

Vierailija
5/6 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko siis myös itse työpaikkasi omistaja tai joku hyvin läheinen (kuten puolisosi) yrityksen omistaja? - Ellet tai ellei, niin kysymys kuuluu mikä intressi sinulla olisi puuttua sijaisena toimivan tekemisiin?

Sinkkumies

En ole mitenkään erityisen läheinen. Olen kyllä ystävystynyt yrittäjän kanssa vuosina kun olin töissä yrityksessä. Olen luonteeltani lojaali ja minua myös ärsyttää kun työtä ei hoideta kunnolla. Ehkä osittain myös tekisi mieli näpäyttää yrittäjää kun hän luulee rekrytoineensa jonkun tehotykin. Lisäksi työkaverit ovat ystäviäni, niin ehkä myös heidän puolesta puhuminen. Oon tätä miettinyt ja sahaan kahden vaiheilla, eli annanko olla vai kerronko suoraan tilanteesta ja saan siitä todennäköisesti paskaa niskaan. En ole palaamassa kyseiseen työhön että siinä mielessä ihan sama. Toisaalta, itse toivoisin kyllä avointa kommunikaatiota jos olisin yrittäjän roolissa. Sen Olen kuitenkin päättänyt että tämä viimeinen kerta kun olen siivoamassa sotkut siellä.

Ap

Vierailija
6/6 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun kannattaa koittaa oppia paitsi tuo jo mainittu omista asioista vastuun kantaminen ja toisten asioista toisille jättäminen, myös se yksinkertainen todiasia, että vaikka luulet näkeväsi kokonaisuuden entisellä työpaikallasi, et todennäköisesti oikeasti näe siitä kuin pieniä, valikoituneita palasia.

Toisin sanoen, sut kutsutaan apuun aina kun muutenkin olemassaolostaan taistelevassa yrityksessä on joku kriisi. Sä näet vain ne kriisitilanteet, et näe normaalia toimintaa, etkä sitä, mistä voitto tulee, silloin kun sitä tulee. Sä kuulet vain valitukset, et kehuja, etkä helpotuksen huokaisuja arjessa. Niiden lähde on sulle tuntematon etkä siis tiedä näiden sijaistesikaan hyvistä puolista ja ansioista juuri mitään. Et edes voi tietää, koska sulla ei ole siihen mitään keinoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän