Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asentohuimaus - miten nukutte tämän kanssa?

Hulda Huimaus
06.11.2022 |

Minulla on asentohuimaus, joka heittää karuselliin kylkeä kääntäessä sängyssä. Tavallisesti kun käännyn oikealle kyljelle.

Sain fyssarilta ohjeeksi hengitellä rauhassa ja pysyä huimausta aiheuttavassa asennossa niin kauan että huimaus lakkaa. Sain myös pään kääntelyyn liittyviä ohjeita (epley), mutta niitä en pysty kaikilta osin tekemään. Tasapainoharjoituksia teen myös.

Ongelma on, että nukkumisesta ei tule mitään. Käytännössä en pysty nukkumaan kuin toisella kyljellä. Ymmärrän, että välttely ei auta, mutta käytännön ohjeita tähän ei saanut lääkäriltä eikä fyssarilta. Aloittaako nukkuminen huonolta kyljeltä? Tarviiko yöllä yrittää epleytä vai riittääkö jos hengittelee ja odottaa huimauksen päättymisen ja koittaa aamulla tehdä epleyt? Vai mitä helvettiä? En jaksa uskoa että nukkuminen normalisoituisi enää koskaan.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi Epleyn liike hyvin nopeasti.

Mikset ap pysty tekemään sitä? Tk:ssa kyllä autetaan jos et yksin pysty.

Vierailija
22/32 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran kesähelteillä asentohuimausta. Se on vaaraton mutta epämukava tila: maailma pyörii ja väpättää, vaikka makaisi paikallaan tai pitäisi silmät kiinni ja kävelyä ei uskalla edes yrittää. En ollut ennen kokenut moista ja säikähdin tietysti aika lailla. Naapuri vei minut päivystykseen, minut haettiin autolta pyörätuolilla ja kärrättiin odotustilan läpi hoitohuoneeseen. Tutkimus ja hoito alkoivat heti.

Se oli aivan ihmeellistä! Minusta ja muutamasta muusta potilaasta piti huolta nimetty hoitaja, joka oli koko ajan lähellä. Lääkäri kävi tekemässä tutkimuksia muutaman kerran ja oli uskomattoman ystävällinen. Kaikki kertoivat minulle, että vaikka maailmani pyörii, olen todellisuudessa turvassa. Minut tuettiin tyynyillä ja peiteltiin. Itkin vain helpotuksesta.

Kun tilanne tasaantui ja pääsin lähtemään, kerroin lääkärille, miten hyvin minusta oli pidetty huolta, ja hän myhäili, että niin meillä on täällä tapana.

https://yle.fi/a/74-20007848

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menierin tauti ja huimauskohtauksen pituus ollut pisimmillään 16h, tuon aikana voi vain maata yhdessä asennossa paikallaan.

Huimaus on niin suurta ja voimakasta, että huoneen seinät ja ikkuna/t vain pyörii ja pyörii ja pyörii, kovaa vauhtia.

Menierin tauti ja hyvänlaatuinen asentohuimaus ovat kaksi eri asiaa!

Vierailija
24/32 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KALLISTELLEN PÄÄTÄ puolelta toiselle kunnes lakkaa. 

Samat sanat! Sitä voi tehdä ennaltaehkäisevästi, olen tehnyt ihan tuolilla istuen, käännän päätä alas olkapäälle, rinaat myöten toiselle olalle jne.

Vierailija
25/32 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat sanat! Sitä voi tehdä ennaltaehkäisevästi, olen tehnyt ihan tuolilla istuen, käännän päätä alas olkapäälle, rinaat myöten toiselle olalle jne.

https://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/dlk/dlk00224.pdf

En ole roikottanut päätäni reunan yli  :D

Vierailija
26/32 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/dlk/dlk00224.pdf

En ole roikottanut päätäni reunan yli  :D

Laita tyyny yläselän alle niin että pää roikkuu siitä alas.

Vierailija
27/32 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa niitä liikesarjoja. Riippuu siitä kumpaan suuntaan pyörittää, että mikä sarja tehdään. Itsellä ollut muutaman kerran asentohuimausta ja se on kyllä kamalaa, mutta se pyöriminen auttaa. Esim. niin, että nouset istumaan, siitä katse johonkin kiintopisteeseen, kaadut nopeasti sängylle siten, että pää jää esim tyynyn yli vähän "roikkumaan", sitten minuutti selällään, toisella kyljellä, mahallaan, toisella kyljellä, selällään ja noustaan nopeasti taas istumaan. Samaa kun toistaa muutamaan kertaan, niin alkaa jossain vaiheessa helpottaa.

Vierailija
28/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Kannattaa katsoa kuva siitä, millaisilta nämä kolme käytävää näyttävät korvassa, ja mihin suuntaan menevät. Yksi pystyssä, yksi välissä 45 astetta ja kolmas 90 asteessa. Tunnustele mikä niistä oireilee. Jos kohtaus tulee kun laittaa päänsä taaksepäin, kannattaa esim sängyssä roikottaa päätään taaksepäin, ja sitten kohtauksen loputtua jatkaa liikerataa kokonaan ympäri. Eli teet hitaan "kuperkeikan" koko matkan taaksepäin, jolloin sakka menee koko matkan paikoilleen. On toiminut itsellä.

Vierailija
29/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menierin tauti ja huimauskohtauksen pituus ollut pisimmillään 16h, tuon aikana voi vain maata yhdessä asennossa paikallaan.

Huimaus on niin suurta ja voimakasta, että huoneen seinät ja ikkuna/t vain pyörii ja pyörii ja pyörii, kovaa vauhtia.

Täällä toinen Meniere potilas: juuri noin se menee ja tinnitus huutaa samalla😳

Vierailija
30/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin itse youtube sta hyvän ohjeen etsiä heti katseella (joka siis pyörittää silmiä hurjasti) kiinteä kohde ja pitää katse siinä. Kohtaus menee näin nopeasti ohi, mutta liikkeitä on hyvä tehdä 4x päivässä. 

Vierailija
31/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni asentohuimaus ohi ihan itsestään. Ensimmäisellä kerralla kävelin seiniä pitkin kolme-neljä päivää ja työterveys ei koskaan osannut diagnosoida asentohuimaukseksi, poskiontelot punkteerattiin mutta ei se huimaus siitä johtunut. Muutama vuosi tuon jälkeen tuli takaisin siten, että sängyssä kääntyily aiheutti tosi ikävää huimausta. Tätä kesti muutaman kuukauden ja ilman mitään hoitoja loppui itsestään. Taitaa olla osittain perinnölistä koska tyttärellä sama juttu ja loppui myös ihan itsestään myös hänellä. Kyllä tästä vaivasta voi myös päästä eroon.

Vierailija
32/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulda Huimaus kirjoitti:

Niin, ongelma mulla on oikealle kyljelle kääntyessä.

Manööverit ei kaikilta osin onnistu liikerajoitteiden vuoksi.

Jos huimaus tulee yöllä, onko järkevämpi nousta hetkeksi sängystä kun ensin saa huimauksen pysähtymään?

Ja siis - nukutteko ylipäätään yhdessä asennossa yönne?

- ap

Mulla myös asentohuimaus. Nukahdan aina hyvin selälläni ja siitä käännyn vasemmalle kyljelle. Oikealla kyljellä en voi nukkua ja olen siihen tottunut jo. Tyyny pitää olla pirun hyvä ja niska aina tuettu. Just ostin uuden tyynyn 80 e. Yöllä jos herää esim. veskiin pitäisi mennä, täytyy istua muutama sekunti sängyn laidalla ja vasta sitten nousta kävelemään. Muuten saattaisi vaikka kaatua, monille sattuu kun hyökkäävät vauhdilla veskiin. Setäni jolla sama vaiva kaatui seinän ja veskinpytyn kapeaan väliin eikä päässyt sieltä yksin ylös. Ei ole kiva vaiva mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee ihan hyvin. Tuskin poistuu koskaan.