Saako hautajaisiin osallistua ilman virallista kutsua?
Kyseessä on tyttäreni ex-miehen äidin hautajaiset. Mies oli aikoinaan hyvin lähellä perhettämme mutta vain tyttäreni sai virallisen kutsun ilman avec-mainintaa. Haluaisin kuitenkin muistaa ja osoittaa kunnioitukseni perhettä kohtaan, miten toimisitte?
Kommentit (121)
Saa siunaustilaisuuteen mutta muistotilaisuuteen ei.
Elokuvissa saa mennä takapenkille
Kirkkoonhan saa mennä kuka vaan, mutta muistotilaisuuteen ei mennä ilman kutsua. Lähetä adressi.
Tätä varten on adressit.
Hautajaisiin (oletan, että tarkoitat siunaustilaisuutta kirkossa/kappelissa) saa toki mennä kuka vain, mutta aika epähienoahan tuollainen olisi.
Edesmennyt yksinäinen tätini pujahti muutaman kerran tuntemattomien ihmisten siunaus-ja kahvitilaisuuksiin. Ei kärähtänyt kertaakaan.
Voit mennä myöhemmin yksin haudalle viemään kukan.
Se on kunnioittavaa sekä vainajaa että omaisia kohtaan.
Oletko koskaan ollut hautajaisissa? Minä olen ja ne on tosi tylsät ja ankeat. Varmaan ankeimmat juhlat mitä tiedän. Kannattaa olla vain onnellinen, jos välttyy kutsulta.
Kuka kehtaa mennä hautajaisiin kuokkimaan???!!!
Lähetä adressi
ja kuten sanottua voinet osallistua kirkossa siunaamistilaisuuteen. muistotilaisuus on vähän erikseen, mutta voi olla että kun menet kirkkoon ja tapaat tuttuja sinut pyydetään samalla myös muistotilaisuuteen.
kaunista, että haluat osoittaa kunnioitusta osallistumalla
on muuten ollut arvostettu anoppi aloittajalla kun hän haluaa osallistua. ymmärrän hyvin, ja se on aika harvinaista kun ainakin täällä puhutaan niin paljon huonoista anoppi miniä väleistä
Vierailija kirjoitti:
on muuten ollut arvostettu anoppi aloittajalla kun hän haluaa osallistua. ymmärrän hyvin, ja se on aika harvinaista kun ainakin täällä puhutaan niin paljon huonoista anoppi miniä väleistä
Ei anoppivaan ap.n tyttären ex-anoppi.
Kysyisin tyttären kantaa asiaan
En saanut aloituksesta mielikuvaa, että läheisillä olisi jotain syytä loukkaantua paikalle menosta. Siis nimenomaan sinne siunaustilaisuuteen. Voihan joku vaikka ilahtua huomatessaan, että läheinen on ollut merkityksellinen jollekin sellaisellekin, joka ei ole kutsuttaessa tullut mieleen.
Itse välttelen tilaisuuksia, mutta se on vain omaa pienuuttani. Laittaisin siis adressin.
Aloittajaa kuitenkin kehottaisin kysymään, sillä se selviää. Laittaa vaikka tyttären asialle, ettei tule oloa, että toivottaisivat tervetulleeksi vain kohteliaisuuttaan.
Lähetä adressi. Ei nykyään ole soveliasta mennä edes kirkkoon, ellei jossain ole julkisesti ilmoitettu aikaa ja kutsua.
Voisit saman tien asettua makuulle sinne arkkuun
Voithan soittaa ja varovaisesti kysyä omaisilta, että haluaisit kunnioittaa vainajaa osallistumalla siunaukseen?
Ainakin viimeksi kun olin hautajaisissa pandemian aikana, niin ulkopuoliset tulivat kirkkoon ja osa sinne kirkkomaallekin siunaamaan. Me omaiset ja muu kutsuväki jatkettiin sitten sinne itse muistotilaisuuteen sisälle.
Eli siis kirkkoon + haudalle voit mennä käymään, mutta ruokailu ym on vain niille kutsutuille.
Ihmisiä olis noissakin hautajaisissa tullut hyvin paljon sinne, mut kaikki eivät olisi mitenkään mahtuneet ja muutenkin oli ajateltava vanhuksia siinä porukassa. Olis ollut aika ikävää jos poikaansa sureva pappa ois saanut tartunnan sieltä.
Mä voisin mennä tuulettamaan ex-anopin hautajaisiin.
Kappeliin saa mennä kuka vaan. Sen jälkeiseen muistotilaisuuteen sen sijaan mennään kutsuttuna.
No et todellakaan ole kutsuttu