Hampaiden huono kunto, paradontiitti ahdistaa. Menetänköhän hampaani :/
Minun on ollut tosi vaikeaa huolehtia itsestäni.
Joskus on kausia kun pesen hampaat huolella, käytän hyvää suuvettä ja muutaman kerran päivässä.
Sitten on taas niitä huonoja kausia kun en vain pysty huolehtimaan itsestäni kunnolla. Sitä vain vajoaa merkityksettömyyteen.
Minulla on todettu paradontiitti. Todella paha ientulehdus.
Edelleen joka ikinen kerta kun pesen hampaani, verta vuotaa aivan hirveästi. Alahampaat alkavat näyttämään jo siltä, että ikenet ovat vetäytyneet pois päin aika paljonkin. Ylähampaat ovat ok.
Tämä stressaa. Olen vielä nuori.
Voinko enää parantaa tätä? Miten kauan hampaat pysyvät suussani?
Miten teillä on edennyt tuo?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikapesu kirjoitti:
Sähköhammasharja kulutti hampaat, seurauksena sama sairaus.
Olen miettinyt samaa. Olen käyttänyt vasta vuoden s-harjaa, ja huomannut, että nyt minulla on sitten suussa hampaita, joita vihloo aivan vietävästi kylmä ja kuuma. Aiemmin ei ollut näitä. Olen omin pikku kätösin onnistunut pilaamaan kiilteet, ja hammasväen myötävaikutuksella. Kaikki suosittelivat sähköhammasharjaa. Oikeasti, varokaa. Mekaaninen kulutus -> kiillevaurio. Ja se on ihan sama, kuluttaako pintaa sähköhammasharja vai joku muu. Kulutus on kulutusta, vaikka kuluttavalla välineellä olisi hyveellinen maine, kuten nyt s-harjalla.
Kyllä sähköhammasharjallakin tuhoa saa aikaan, jos jyystää ja painaa harjalla liian kovaa. Ja harjaatko liian pian ruokailun jälkeen? Syömisen jälkeen pitäisi odotella tunti, että kiille on ehtinyt toipua happohyökkäyksestä ja vasta sitten harjata.
Oon varmaa ite tehny nää virheet koska mulla on iha kauheet kiillevauriot 😭😭😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikapesu kirjoitti:
Sähköhammasharja kulutti hampaat, seurauksena sama sairaus.
Olen miettinyt samaa. Olen käyttänyt vasta vuoden s-harjaa, ja huomannut, että nyt minulla on sitten suussa hampaita, joita vihloo aivan vietävästi kylmä ja kuuma. Aiemmin ei ollut näitä. Olen omin pikku kätösin onnistunut pilaamaan kiilteet, ja hammasväen myötävaikutuksella. Kaikki suosittelivat sähköhammasharjaa. Oikeasti, varokaa. Mekaaninen kulutus -> kiillevaurio. Ja se on ihan sama, kuluttaako pintaa sähköhammasharja vai joku muu. Kulutus on kulutusta, vaikka kuluttavalla välineellä olisi hyveellinen maine, kuten nyt s-harjalla.
Kyllä sähköhammasharjallakin tuhoa saa aikaan, jos jyystää ja painaa harjalla liian kovaa. Ja harjaatko liian pian ruokailun jälkeen? Syömisen jälkeen pitäisi odotella tunti, että kiille on ehtinyt toipua happohyökkäyksestä ja vasta sitten harjata.
Olen varonut tietoisesti painamasta liian kovaa, miten uskomattoman hellästi pitäisi painaa, ettei tuo hierova liike kuluttaisi? Lisäksi olen pitänyt erityistä huolta siitä, etten ikinä suoraan ruuan jälkeen pese. Moni ohje puhuu muuten puolesta tunnista, ja sitä olen pitänyt: eli vähintää puoli tuntia ruuan jälkeen taukoa ennen pesua. Sähköhammasharja on vaarallinen vehje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varonut tietoisesti painamasta liian kovaa, miten uskomattoman hellästi pitäisi painaa, ettei tuo hierova liike kuluttaisi? Lisäksi olen pitänyt erityistä huolta siitä, etten ikinä suoraan ruuan jälkeen pese. Moni ohje puhuu muuten puolesta tunnista, ja sitä olen pitänyt: eli vähintää puoli tuntia ruuan jälkeen taukoa ennen pesua. Sähköhammasharja on vaarallinen vehje.
Luin, että sähköhammasharja pitää vain asettaa hampaalle ja pitää siinä, ei yhtään tehdä hankaavaa liikettä niin kuin tavallisella harjalla, vaan antaa sen harjan pyörivän liikkeen tehdä työ. Mä en pysty enää muulla kuin sähköharjalla pesemään, kun ikenet ovat vetäytyneet ja tavallisella harjalla hankaaminen vihloo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
suun terveys lähtee ruokavaliosta. Tuo kaikki muu on vuotavan laivan paikkaamista milloin milläkin paikalla. Mitä syöt, ap? siellä se syy piilee. Kenelläkään ei ole "taipumusta" parodontiittiin, se on ihan ruokavaliosta lähtöisin.
Kerro ruokasi, niin me kerromme, miten saat ruokavaliosi hammasystävälliseksi
Kyllä vain toisilla tulee parodontiitti helpommin kuin toisille. Tietysti jos työkseen syö palasokeria ja juo sokerilimuja päälle, varmasti hampaissa ja ienrajoissa muhii bakteereita.
Ihan tavallisella ruokavaliolla, mitä nyt yleensä ihmiset syö, ei ole kuitenkaan merkitystä.
Kai yksityinen hammaslääkärini olisi jo tiedustellut mitä ihmettä syön kun minulla oli usein ollut parodontiitti.
Nyt kun käytän päivittäiseen hammashoitooni kotona n. kuusi-seitsemän minuuttia yhteensä, hammasmätää eli parodontiittia ei ole ollut muutamaan vuoteen.
Mutta jos pinnaan hammashoidostani yhtään, tietyt samat kohdat ikenistä alkavat vuotaa. Joskus pystyn pysäyttämään sen lankaamalla useammin ja purskuttelemalla Paroexia.
Noin rajuun parodontiittiin voi saada nuorena yksityislääkäriltä ANTIBIOOTTIKUURIN.
Julkinen hammashoito Suomessa tähtää siihen että köyhältä viedään hampaatkin suusta.
Onko sinulle arvokkaampi säilyttää hampaasi suussa vai 300e?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin, että sähköhammasharja pitää vain asettaa hampaalle ja pitää siinä, ei yhtään tehdä hankaavaa liikettä niin kuin tavallisella harjalla, vaan antaa sen harjan pyörivän liikkeen tehdä työ. Mä en pysty enää muulla kuin sähköharjalla pesemään, kun ikenet ovat vetäytyneet ja tavallisella harjalla hankaaminen vihloo liikaa.
Hammashygienisti neuvoi kirjaimellisesti kädestä pitäen miten sähköhammasharjalla harjataan: kynäote varresta (moottoripäästä) ja hammasharjaa liu´utetaan hampaiden yli hitaasti, niin että harjaspää kulkee samalla myös ikenien yli. Ei tarvitse painaa rystyset valkoisina vaan...mitenkä sen nyt selittäisi...napakahkosti.
Sähköhammasharja ei ole sen vaarallisempi kuin tavallinenkaan harja, hampaiden kuluminen johtuu siitä miten kovaa mitäkin harjaa painaa. Kaikessa perusteellinen perheenjäseneni huolehti aikoinaan hampaistaan niin, että kulutti kiilteet etuhampaistaan jynssäämällä tavallisella harjalla.
Ap, mene yksityiselle. Salaa kehittyy märkäpesäke vailla mitään oireita. Sitten on jo myöhäistä ja hammas veks. Uuden hampaan hommaamiseen menee aikaa kun uutta luun muodostumista odotellaan ja implanttiahan ei halvalla saa.
Vierailija kirjoitti:
Noin rajuun parodontiittiin voi saada nuorena yksityislääkäriltä ANTIBIOOTTIKUURIN.
Julkinen hammashoito Suomessa tähtää siihen että köyhältä viedään hampaatkin suusta.
Näin on.
Ihmettelen noita pitkiä jonoja kunnalliseen hammashoitoon.
Itsellenikin yksityisen puolen hammaslääkäri on kallista hupia, mutta yritän säästää joka päivä vähän että pääsen hammaslääkärilleni kaksi kertaa vuodessa. Kertakäynti on n. 110 euroa. Sisältää hammaskiven puhdistuksen ja pintapuudutteen ja tarkastuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on.
Ihmettelen noita pitkiä jonoja kunnalliseen hammashoitoon.
Itsellenikin yksityisen puolen hammaslääkäri on kallista hupia, mutta yritän säästää joka päivä vähän että pääsen hammaslääkärilleni kaksi kertaa vuodessa. Kertakäynti on n. 110 euroa. Sisältää hammaskiven puhdistuksen ja pintapuudutteen ja tarkastuksen.
Samoin, olen pienituloinen lähihoitaja. Mutta en ole niin hullu että luottaisin Suomen julkiseen hammashoitoon. He veivät suustani jo yhden hampaan.
Minua ärsyttää, kun aina suositellaan hammasväliharjoja. Ne ovat vähän kuin joku uskonto nykyään, sopivat kaikille ja tekevät onnelliseksi. Ne nyt vaan eivät sovi, jos on ahtaat hammasvälit, ei edes se xs-koko! Hammaslankakin hiutuu minulla kapeimmissa väleissä ja sen joutuu joskus vetämään hampaiden välistä vetämällä langan päästä, kun ei muuten tule.
Itsellä myös oli huom oli paradontiitti.. kävin hammaslääkärissä joka kolmas kuukausi että sai hammaskivet putsattua - lääkäri kyllä totesi, että pitäisi lähteä ihan spesialistille kun on niin pahana.. pari hammastakin poistettiin kun alkoivat siihen malliin heilua.. mutta sitten luin jostain, että ne hammasväliharjat ovat hyviä - huomattavasti parempi systeemi kuin lankaaminen.. ja vielä käyttö niin, että ensiksi harjaa hampaita - sitten hammasväliharjalla ja sen jälkeen vielä kerran hammasharjalla päälle - itse käytän vielä suuvettä. Kaki viikkoa tätä säännöllisesti niin suu alkaa olla kunnossa.. ja oli.. nyt on hammaslääkärikäynnit puolittuneet ja joulukuun jälkeen varmaan joutuu käymään ihan normisti kerran vuoteen.