Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hampaiden huono kunto, paradontiitti ahdistaa. Menetänköhän hampaani :/

Vierailija
04.11.2022 |

Minun on ollut tosi vaikeaa huolehtia itsestäni.
Joskus on kausia kun pesen hampaat huolella, käytän hyvää suuvettä ja muutaman kerran päivässä.

Sitten on taas niitä huonoja kausia kun en vain pysty huolehtimaan itsestäni kunnolla. Sitä vain vajoaa merkityksettömyyteen.
Minulla on todettu paradontiitti. Todella paha ientulehdus.
Edelleen joka ikinen kerta kun pesen hampaani, verta vuotaa aivan hirveästi. Alahampaat alkavat näyttämään jo siltä, että ikenet ovat vetäytyneet pois päin aika paljonkin. Ylähampaat ovat ok.

Tämä stressaa. Olen vielä nuori.
Voinko enää parantaa tätä? Miten kauan hampaat pysyvät suussani?
Miten teillä on edennyt tuo?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja käytän hammaslankaa nykyään. Ennen en käyttänyt ollenkaan.

Ap

Vierailija
2/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjaatko jollain katuharjalla? Sekin saa ikenet vetäytymään. Pehmeå harja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hammaslääkäriin. Parodontiitista kärsii lähes 30% suomalaisista. Säännöllinen suuhygienistilla käynti ennaltaehkäisee ienten vetäytymistä ja tulehtumista. Käytä sähköhammasharjaa kahdesti päivässä ja hammaslankaa päivittäin. Ei oikein muu auta, luonnollisesti jos et hoida hampaitasi "huonojen kausien" aikana, suu kärsii.

Vierailija
4/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta myös niitä hammasväliharjoja vaikka pienimmässä koossa. Älä säikähdä, ikenet vuotaa alussa aivan sairaasti verta. Auttaa ientulehduksen kun ikeniin pääsee erilailla happea harjatessa.

T. Hammasongelmainen jonka kaikki hampaat paikattu mutta viime tarkastukses vain yksi reikä

Vierailija
5/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta myös niitä hammasväliharjoja vaikka pienimmässä koossa. Älä säikähdä, ikenet vuotaa alussa aivan sairaasti verta. Auttaa ientulehduksen kun ikeniin pääsee erilailla happea harjatessa.

T. Hammasongelmainen jonka kaikki hampaat paikattu mutta viime tarkastukses vain yksi reikä

Juu ostan. Yritän nyt oikeasti parhaani tässä asiassa.

Tämä on niin pelottavaa, en tiedä miksi. Onhan hampaat aika tärkeä osa meitä.

Minulla on hampaissa sellainen ongelma, että välit ovat todella ahtaat paikoin. Hammaslääkärikin sanoi, että on aika vaikea päästä väleihin.

Ehkä se on yksi syy huonon hygienian vuoksi ollut miksi tämä on kehittynyt aika nopeasti.

Kiitos sinulle.

Ap

Vierailija
6/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lisäksi Parodontax-hammastahnaa, se on paras tahna iensairauksien hoitoon. Maksaa ehkä hiukan enemmän kuin perustahna, mutta tilanteessasi tulee kyllä tarpeeseen. Jatka harjailua ja hammaslangan käyttöä.  Tsemppiä!

Vierailija
7/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lisäksi Parodontax-hammastahnaa, se on paras tahna iensairauksien hoitoon. Maksaa ehkä hiukan enemmän kuin perustahna, mutta tilanteessasi tulee kyllä tarpeeseen. Jatka harjailua ja hammaslangan käyttöä.  Tsemppiä!

Käytössä on ja lisäksi minulla on myös samaa sarjaa suuvettä.

Mietin kun tänään pesin pitkän aikaa hampaita. Alkoi ahdistamaan niin paljon. Lisäksi vedin tietenkin langalla välejä. Nyt sitten alahampaiden välissä tuntuu olevan jotain, ehkä hammaskiveä irtosi hampaiden väliin kenties? Nyt en saa millään sitä pois vaikka kuinka harjalla ja langalla yritin. Ei se ollut tuossa tänään ennen kuin aloin pesemään.

Ap

Vierailija
8/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene suuhygienistille hammaskiven poistoon.

Vierailija
9/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene suuhygienistille hammaskiven poistoon.

Olen menossa. Ajan sain vasta tammikuulle.

Ap

Vierailija
10/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri osaa vastata tuohon kysymykseesi.

Vierailija
11/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellani on taipumusta parodontiittiin.

Yritän hoitaa hampaitani kotona niinhyvin kuin mahdollista: Lankaan lankaimella hampaiden molemmat "sivut", käytän  myös hyvin ohuita silikonisia hammasväliharjoja.

Pesen hampaat sähköhammasharjalla siten että harjaspää kulkee osittain ikenien päällä. Oudon makuinen Parodontax-hammasrahna käytössä.

Käyn yksityisellä hammaslääkärillä kaksi kertaa vuodessa ja sieltä olen saanut nuo yllä olevat neuvot.

Jos yhtään luistan noista kotitehtävistäni, joku kohta ikenistä alkaa vuotaa.

Minulle on jouduttu tekemään myös ns. flap-leikkaus ikeneen. 

Hammaslääkäri sanoi, että joillakin ihmisillä nyt vain on taipumus parodontiittiin vaikka kuinka huolehtisivat hampaistaan. Toiset taas pesaisevat hampaansa silloin kuin muistavat ja hampaat ja ikenet ovat terveet. 

Reikiä minulla ei ole ollut 40-vuoteen, hammaskiveä pitää poistaa kaksi kertaa vuodessa.

En tupakoi, en juo sokerisia juomia.

Hyvä ap, tiedän, että tämä kaikki kuullostaa työläältä ja kalliiltakin, mutta onpahan omat hampaat suussa.

Älä anna sinäkään periksi.

Vierailija
12/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että olet menossa hygienistille tammikuussa. Hän neuvoo, että kannattaako sinun vastaisuudessa käydä kerran vai kaksi kertaa vuodessa putsaamassa hampaat. Uuden rutiinin aloittaminen on vaikeaa, mutta takaan sen, että hampaiden säännöllinen putsaaminen tuo myös iloa. Ja nykyään käyn mielelläni hygienistille, koska tiedän että he tietävät parhaiten kuinka suuni saa puhtaaksi ja hammaskivettömäksi.

Ahtaisiin hammasväleihin käytän lankainta. Se liukuu helpoiten hampaiden väliin. Käytän myös hammastikkuja sellaisissa väleissä, joissa on aikaisemmin esiintynyt tulehdusta ja verenvuotoa. Sähköhammasharjassa käytän pehmeintä mahdollista päätä.

Olen itsekin masennukseen taipuvainen, mutta yritän itse pitää sitä aamu-iltarytmiä hammaspesua. Pitää yllä edes jonkinlaista hyvää fiilistä myös silloin, kun mieli on muuten apea.

Vierailija
13/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

suun terveys lähtee ruokavaliosta. Tuo kaikki muu on vuotavan laivan paikkaamista milloin milläkin paikalla. Mitä syöt, ap? siellä se syy piilee. Kenelläkään ei ole "taipumusta" parodontiittiin, se on ihan ruokavaliosta lähtöisin.

Kerro ruokasi, niin me kerromme, miten saat ruokavaliosi hammasystävälliseksi

Vierailija
14/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä hammaskiveä saisi olla poistattelemassa puolen vuoden välein. Ei siinä kauaakaan mene koskaan hammaslääkärin jälkeen kun on taas hampaat muurautuneet vaikka miten yrittää huolehtia. Kumma ettei ole keksitty mitään sellaista ainetta joka pehmittäisi ja poistaisi plakit ja hammaskivet.

Vierailija
15/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhammasharja kulutti hampaat, seurauksena sama sairaus.

Vierailija
16/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanlaisia kausia, jolloin vaikea huolehtia itsestäni, ja pelkään kanssa hampaideni puolesta. Ei ole parodontiittia todettu, mutta hampaita on paikattu todella paljon, ja yhden juurihoidetun menetinkin, kun se halkesi. Hävettää valtavasti ja lamaannuttaa entisestään tämä hampaiden huono kunto, vaikka voisi kuvitella, että se viimeistään antaisi potkun huolehtia paremmin.

En osaa neuvoa, mutta sympatiani <3

Vierailija
17/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellani on taipumusta parodontiittiin.

Yritän hoitaa hampaitani kotona niinhyvin kuin mahdollista: Lankaan lankaimella hampaiden molemmat "sivut", käytän  myös hyvin ohuita silikonisia hammasväliharjoja.

Pesen hampaat sähköhammasharjalla siten että harjaspää kulkee osittain ikenien päällä. Oudon makuinen Parodontax-hammasrahna käytössä.

Käyn yksityisellä hammaslääkärillä kaksi kertaa vuodessa ja sieltä olen saanut nuo yllä olevat neuvot.

Jos yhtään luistan noista kotitehtävistäni, joku kohta ikenistä alkaa vuotaa.

Minulle on jouduttu tekemään myös ns. flap-leikkaus ikeneen. 

Hammaslääkäri sanoi, että joillakin ihmisillä nyt vain on taipumus parodontiittiin vaikka kuinka huolehtisivat hampaistaan. Toiset taas pesaisevat hampaansa silloin kuin muistavat ja hampaat ja ikenet ovat terveet. 

Reikiä minulla ei ole ollut 40-vuoteen, hammaskiveä pitää poistaa kaksi kertaa vuodessa.

En tupakoi, en juo sokerisia juomia.

Hyvä ap, tiedän, että tämä kaikki kuullostaa työläältä ja kalliiltakin, mutta onpahan omat hampaat suussa.

Älä anna sinäkään periksi.

No tämä! Mulla aina vuotaa jostain, tai ei edes kauheasti vuoda, mutta punottaa ikenet vaikka harjaan ja lankaan kunnolla ja käytän nyt tota parondotax -hammastahnaa. Jos jäisi jonain päivänä vähän huonommin harjaamatta ja lankaamatta nii heti ois helvetti irti. En tajua miten voi olla niin herkkä ientulehdukselle.. ja ihan kunnolla pitää joka kerta renkata ne hammas- ja ienvälit :D

Vierailija
18/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikapesu kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Olen käyttänyt vasta vuoden s-harjaa, ja huomannut, että nyt minulla on sitten suussa hampaita, joita vihloo aivan vietävästi kylmä ja kuuma. Aiemmin ei ollut näitä. Olen omin pikku kätösin onnistunut pilaamaan kiilteet, ja hammasväen myötävaikutuksella. Kaikki suosittelivat sähköhammasharjaa. Oikeasti, varokaa. Mekaaninen kulutus -> kiillevaurio. Ja se on ihan sama, kuluttaako pintaa sähköhammasharja vai joku muu. Kulutus on kulutusta, vaikka kuluttavalla välineellä olisi hyveellinen maine, kuten nyt s-harjalla.

Vierailija
19/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikapesu kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Olen käyttänyt vasta vuoden s-harjaa, ja huomannut, että nyt minulla on sitten suussa hampaita, joita vihloo aivan vietävästi kylmä ja kuuma. Aiemmin ei ollut näitä. Olen omin pikku kätösin onnistunut pilaamaan kiilteet, ja hammasväen myötävaikutuksella. Kaikki suosittelivat sähköhammasharjaa. Oikeasti, varokaa. Mekaaninen kulutus -> kiillevaurio. Ja se on ihan sama, kuluttaako pintaa sähköhammasharja vai joku muu. Kulutus on kulutusta, vaikka kuluttavalla välineellä olisi hyveellinen maine, kuten nyt s-harjalla.

Kuinka usein vaihdatte sähköhammasharjan harjat? Pihinä saattaa käydä mielessä käyttää vähän pitempään, kun ei nekään ilmaisia ole. Luin jostain, että harjoissa on uutena joka harjaksen päät jotenkin pyöristetty ja ne kuluu teräviksi käytössä. Lopulta se on sitten kai sama kun jollain teräsharjalla harjaisi hampaita.

Vierailija
20/31 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikapesu kirjoitti:

Kyllä sähköhammasharjallakin tuhoa saa aikaan, jos jyystää ja painaa harjalla liian kovaa. Ja harjaatko liian pian ruokailun jälkeen? Syömisen jälkeen pitäisi odotella tunti, että kiille on ehtinyt toipua happohyökkäyksestä ja vasta sitten harjata.