Millaista on työskennellä kehitysvammaisten kanssa? Jännittää.
Olen lähihoitaja mutta ei ole kokemusta vammaispuolelta. En tiedä onko se aivan oma maailmansa, todennäköisesti.
Ajattelin hieman opiskella ennen töiden alkua tähän puoleen mutta jännittää silti, onko minusta työhön.
Millaista se on? Olisko jotain päivärutiineja, joista voisitte kertoa?
Kommentit (22)
Minä olin yhden kesän syvästi kehitysvammaisten autististen ryhmäkodissa. Se ei ollut minulle sopiva paikka, koska en saanut oikein minkäänlaista kontaktia heihin enkä osannut toimia juuri mitenkään muuten kuin tekemällä itse kaiken. En myöskään voinut lähteä heidän kanssaan minnekään, koska he saattoivat yllättäen saada raivokohtauksia ja käydä ulkopuolisten kimppuun. Muut työntekijät olivat todella taitavia ja pystyivät käymään asukkaiden kanssa myös yksikön ulkopuolella.
Työ on huippua. Siinä tajuaa, kuinka meitä onkin monenlaisia. Niin paljon heitä, joita ei ymmärretä yhteiskunnassa, jotka ei pysty saamaan ääntään kuuluviin.
Mutta se arjen ilo, toki myös tuska, se on niin läsnä. Parhain ala-kokeiluni lähihoitajana ehdottomasti! Toki on paljon hoivan tarvetta, minäkin olin töissä ympärivrk yksikössä. Mutta en vaihtaisi sitä kokemusta pois.
Kouluttauduin kuitenkin paremman palkan töihin, välillä yhä suren, voisinpa olla siellä yhä, mutta elättää myös perheeni enemmän kuin minimituloilla.