Montako peliä shakkia olet pelannut elämäsi aikana?
Pidätkö itseäsi hyvänä pelaajana?
Entä ajatteletko shakin olen älykköjen laji?
Kommentit (28)
Ja älykkyyslaji on suhteellista. Jos pelaat aasia (korttipeli) ja vastustaja laskee kortteja, mutta sinä et, niin onko hän älykkäämpi?
Ehkä 6. Viisi olen hävinnyt, mutta kerran voitin nuorena matemaattisesti hyvin lahjakkaan silloisen poikaystäväni :D. Häntä hävetti aivan jumalattomasti ja hän kielsikin, että en saa kertoa isälleni. Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Otsikko: en osaa tarkkaan sanoa, mutta on kai sitä joskus junnuna tullut ainakin kymmeniä shakkimatseja pelattua.
1) En
2) En
Sen verran tarkennan, tuota kakkoskysymyksen vastausta, että vaikka peli itsessään onkin sellainen, jota voi pelata kuka tavis tahansa, niin pärjätäkseen siinä mestaritasolle asti toki pitää olla erittäin älykäs.
Ehkä 100-1000. En ole erityisen hyvä, ihan keskinkertainen. Taktiikoita ja avauksia opettelemalla tulisi varmaan ihan hyväksi, mutta en jaksa vaan ihan fiilispohjalla pelaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä ajatteletko shakin olen älykköjen laji?
Ihan yhtä älytön kysymys kuin että ajatteletko, että murtomaahiihto on huippuhiihtäjien laji.
Tietenkin olympialaisissa kymppisakkiin hiihtävät on huippuhiihtäjiä, mutta ihan yhtälailla hiihto on myös järvenjäällä hiihtävien sunnuntaihiihtäjien laji.
Shakkia voi pelata ihan kuka tahansa, kunhan opettelee vaan säännöt ja aloittelijallekin se on ihan mielekäs laji, jos vastassa on suurinpiirtein saman tasoinen pelaaja.
Päivänselvää on sen sijaan se, että huippupelaajat ovat älyllisesti todella lahjakkaita.
Joitain kymmeniä. En ole hyvä. En pidä älykkyyden osoituksena, jos on hyvä shakissa. Osoittaa korkeintaan avaruudellisen hahmottamisen tajua ja sitä että on treenannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asustan täällä ulkomailla. Shakki on näköjään kovin suosittua täällä. Telkkarista tuli jotkut kisat, kaikki ostui ja tapitti joka siirtoa. Tuntuivat ymmärtävänkin. Itse en pelistä tajunnut mitään, mutta rupes kiinnostamaan.
Lisään vielä nimen Magnus Carlsen, ehkä ap tai joku arvaa missä asun?😁
Norja.
ap
Tuhansia pelejä. Virallisia kilpapelejä joitain kymmeniä. Olen keskitasoinen kilpapelaaja. Kaverit ja perheenjäsenet voitan. Treenaan tavoitteellisesti ja pyrin parantamaan pelitasoani.