Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pomo pyysi minua ottamaan vastuun tekemästään mokasta

Vierailija
03.11.2022 |

Eli pomoni pyysi minua hoitamaan erään asian, joka olisi oikeastaan kuulunut hänen hoidettavakseen. Hän lähetti minulle viestillä tiivistelmän asiaan liittyvistä yksityiskohdista, mutten nähnyt mitään asiaan liittyviä dokumentteja tai sähköposteja.

Kun olin hoitanut homman, yhteistyökumppani kertoikin minulle, että hän oli sopinut asiat aivan toisella tavalla pomoni kanssa. Pahoittelin asiaa, lupasin olla pomooni yhteydessä, ja sanoin, että virhe korjataan niin pian kuin mahdollista.

Kun kerroin asiasta pomolle, hän sanoi minulle, että yhteistyökumppani on oikeassa, ja pyysi minua kertomaan, että kyse on minun tekemästäni virheestä. Lähetin pomolle kopion hänen lähettämästään viestistä, ja kerroin toimineeni sen mukaan.

Minusta on väärin, että pomo ns. heittää minut bussin alle, vaikka kyse oli hänen omasta toiminnastaan, ja pakottaa minut tahraamaan oman maineeni. En halua rikkoa välejä pomoon, mutten myöskään koe, että minun kuuluu kantaa vastuu toisten huolimattomuuksista. Mitä minun tulisi tässä tilanteessa tehdä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi syyllliset pitää nimetä viestissä yhteisyåtyökumppanille, eikö riitä, että pahoitellaan ja kerrotaan, miten asia hoituu.

Ei ketään kiinnosta teidän sisäiset syyllisten nimeämiset.

Vierailija
2/9 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei asiakkaalle kerrota, kenen moka oli, oli se sitten oma tai pomon tai kollegan. Se moka on asiakkaan suuntaan teidän yrityksen moka, ja loput selvitellään sisäisesti.

Mutta miten saataisiin AP:n esimies ymmärtämään tämä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni sen sijaan että syytettäisiin sinua tai pomoa, voisi syyttää jotakin kuvitteellista kolmatta osapuolta teidän työyhteisössä jota ei oikeasti ole olemassa, jos jotakuta pitää syyttää.

Vierailija
4/9 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita vastausehdotuksesi ja laita se esimiehellesi kommentoitavaksi ja kysy, onko hyvä näin.

Kertokoon hän sitten, jos haluaa sitä korjattavaksi, ja miten se tulisi korjata.

Vierailija
5/9 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole vastuusta keskusteltu ollenkaan, työnantaja vastaa oletusarvoisesti työntekijän virheestä, johtavassa asemassa voi olla toisin. 

Vierailija
6/9 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa työelämää, tähän selkäänpuukottajien taivaaseen. Tuohon muiden mokien vastuulle ottamiseen voi yrittää tottua ja eikä välitä asiasta, antaa mennä vain ohi. Tai sitten voi ruveta katsomaan uutta työpaikkaa. Mutta aika monessa samat ongelmat odottavat.

Vierailija
7/9 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa asiakkaalle että olet pahoillasi ja että olitte pomon kanssa voimakkaasti päihtyneitä tuona päivänä.

Vierailija
8/9 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole mikään toimintatapa ylipäätään esittää asiakkaalle mitään nimettyjä "syyllisiä" virheisiin. Asiaa pahoitellaan ja se korjataan sopimuksen mukaisesti, kuten täällä on jo sanottu.

"Syyllisen nimeäminen" on huonoa työkulttuuria. Selvitätte sisäisesti, miten asia ensi kerralla hoidetaan ja missä olisi nyt pitänyt toimia toisin eli tunnistetaan se, missä mentiin vikaan. Asiakkaan suuntaan pahoitellaan asiaa ja korjataan tehty virhe (joko rahallisesti, firman piikkiin tehtävänä korjaustyönä tai muulla vastaavalla tavalla).

Vierailija
9/9 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa työelämää, tähän selkäänpuukottajien taivaaseen. Tuohon muiden mokien vastuulle ottamiseen voi yrittää tottua ja eikä välitä asiasta, antaa mennä vain ohi. Tai sitten voi ruveta katsomaan uutta työpaikkaa. Mutta aika monessa samat ongelmat odottavat.

Tätä se on. Syyllisten etsintä. Syyn vieritys toimii yleensä helpoiten alaspäin.