Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko äidilläni [alkava] muistisairaus?

Vierailija
03.11.2022 |

Taustat

Äitini ei ole vielä vanha. Juuri kuitenkin eläkkeelle jäänyt. Hän on läpikäynyt rankat syöpähoidot muutamia vuosia takaperin, jotka itsessään voivat vaikuttaa lähimuistiin. Luin myös jostain että vastaavasti rankka elämänkokemus kuten syöpä voi toimia laukaisevana tekijänä piilevälle muistisairaudelle. Syövästä toipumisen jälkeen kognitio on mennyt alaspäin. Kerron seuraavaksi mieleen tulevia oireita.

Uuden oppiminen on ilmeisen vaikeaa. Uusien laitteiden käyttö, kuten vieras liesi tai imuri ei onnistu useasta opetusyrityksestä huolimatta. Kävely on normaalia ja ikäistään hitaampaa eikä äiti mielellään kamalasti edes liiku. Ennen on liikkunut ja viihtynyt esimerkiksi metsässä. Kävelytyyli on myös muuttunut mielestäni vaikeamman näköiseksi. Jalat, lonkat, selkä tms eivät ole kipeät. Uusissa paikoissa äidillä on vaikeuksia. Isoissa kaupoissa, jotka eivät ole hänelle tuttuja hän hermostuu ja usein kyselee kassojen sijaintia kuin olisi vähän hädissään. Yksin näihin ei varmaan lähtisi. Äiti on välillä jäänyt kiinni jo puhuttujen asioiden unohtamisesta. Toiminnanohjaus on selvästi alentunut. Omassa kodissaan hän toimii rutiinilla, vieraana ollessaan on kykenemätön tekemään lähestulkoon mitään ilman erinäisiä pyyntöjä ja kehotuksia. Autolla ajaessa pelkää eksymistä eikä mielellään aja tuntemattomiin paikkoihin. Pelkää eksymistä ja pyytääkin itselleen usein "saattajaa" jos täytyy löytää jokin paikka mikä ei ole normaalissa arkirutiinissa. Hän oli vieraanamme viikon ja kiinnitin huomiota ettei peseydy. Kehoitin suihkuun ja saunaan mutta välttelee sinne menoa. Puhuu ettei hikoile ja näin ollen tarvitse suihkua. Olen lukenut muistisairauksiin kuuluvan sairaudentunnottomuutta, eikä hän itse tajua tilaansa. Peitteleekin varmasti. Olen ajatellut soittaa muistihoitajalle ja kysellä jatkotoimenpiteistä. Eihän tämä ihan normaalia ole?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen noin äitisi ikäinen ja voisit kuvailla minua muutaman vuoden taakse selviytyessäni hyvin vaikeasta elämäntilanteesta. En todellakaan tajunnut uuden lieden  päälle saati olisin muistanut puheistani enää mitään. Kyse oli kuitenkin vaikeasta traumasta, johon osasin hakea viimein apua. Minulla myös puhkesi sen seurauksena diabetes niin, etten jaksanut tehdä mitään. Väsytti vain.

Jos haluat tehdä yksinkertaisen muistitestin, niin pyydä äitiäsi piirtämään perinteinen viisarikello ja jokin kellonaika esim. 18.40. Jos äitisi sekoilee kellon numeroissa ja viisareissa voit sen jälkeen yrittää työntää häntä muistitesteihin. 

Toinen vaihtoehto on työntää hänet terapiaan. 

Vierailija
22/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen isälläni 84v myös (alkavaa) muistisairautta.

Kertoo usein samat asiat uudestaan. Sekoilee henkilöiden iän kanssa, esim. väitti että minä olin pieni kun serkkuni väitteli tohtoriksi. Serkkuni on minua 3 vuotta nuorempi. Autolla ajo on holtitonta ja erilaista kuin ennen. Kesällä kolaroi kahdesti lyhyen ajan sisällä (oli syyllinen osapuoli molemmissa). Saanut viime vuodet useita ylinopeussakkoja sekä parkkisakkoja. Muistaa kyllä vielä lääkäriajat jne. Fyysisesti hyväkuntoinen.

Kieltää ja melkein suuttuu kun hänen kanssa otetaan puheeksi muistin. Väittää ettei ole muistin kanssa ongelmia kun muistaa nuo lääkäriajat.

Häntä ei kyllä saa mihinkään muistihoitajalle, ei edes huijaamalla. En tiedä mitä tehdä. Seurata vierestä ja antaa luisua alamäkeen? Tuo autolla ajo pelottaa (pelkään kyydissä). Pelkään että ajaa jonkun päälle.

Milloin on tulossa ajokortin uusinta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo usein samat asiat uudestaan. Sekoilee henkilöiden iän kanssa, esim. väitti että minä olin pieni kun serkkuni väitteli tohtoriksi. Serkkuni on minua 3 vuotta nuorempi. Autolla ajo on holtitonta ja erilaista kuin ennen. Kesällä kolaroi kahdesti lyhyen ajan sisällä (oli syyllinen osapuoli molemmissa). Saanut viime vuodet useita ylinopeussakkoja sekä parkkisakkoja. Muistaa kyllä vielä lääkäriajat jne. Fyysisesti hyväkuntoinen.

Kieltää ja melkein suuttuu kun hänen kanssa otetaan puheeksi muistin. Väittää ettei ole muistin kanssa ongelmia kun muistaa nuo lääkäriajat.

Häntä ei kyllä saa mihinkään muistihoitajalle, ei edes huijaamalla. En tiedä mitä tehdä. Seurata vierestä ja antaa luisua alamäkeen? Tuo autolla ajo pelottaa (pelkään kyydissä). Pelkään että ajaa jonkun päälle.

Lisään vielä, että ei osaa yhtään asioida netissä, esim. kirjautua Maisaan jne, täyttää tarvittavia ilmoituksia. Tietokone sekoilee kuulemma. Yhtäkkiä ei myöskään osannut kirjoittaa uutta tekstiviestiä henkilölle jolle ei aiemmin ole kirjoittanut.

Näitä vastaavia juttuja tulee tuon tuosta esiin.

Vierailija
24/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ihan itse liioittelet. Ihan on sairaalasta saadut tiedot syöpää sairastavien tukiverkot kuin omaisille omansa.Mieti itse oletko skarppi rankojen syöpä hoitojen jälkeen heti?Onneksi olkon jos olet? Oletkin super ihminen? Mutta tyhmä kun et ota osastolta asioista selvää. Ihmisiltä jotka tietä opastaa ja neuvoo ihan kaikesta.

Miksi kirjoitat näin ilkeästi, mikä sinun ongelmasi on?

Vierailija
25/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ens vuonna on uusinta. Täyttää tuolloin 85v (kesällä).

Vierailija
26/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap muistisairaudelta kuulostaa. Se voi olla todella vaikea havaita, koska oireet ovat monesti etenkin alussa ihan muuta kun huonoon muistiin liittyviä, lisäksi sairastunut usein piilottelee asiaa.

Sanoisin omasta kokemuksesta kahden muistisairaan läheisen sairastumisen suhteen, että siinä vaiheessa kun itse huomaat useampaan kertaan ihmetteleväsi toisen erikoista käytöstä, kannattaa pikaisesti yrittää saada lähimmäinen hakeutumaan muistihoitajan tai lääkärin tutkimuksiin.

Rajaa on vaikea vetää järjellä ajatellen mikä on ihmiselle ns. "normaalia" käytöstä ja mikä ei, silloin kannattaa luottaa omaan vaistoonsa että kaikki ei ole kohdallaan. Kannattaa myös kirjata ylös outoa käytöstä ja päivämääriä, jolloin tilanteen seuraaminen pidemmällä tähtäimellä voi selkeyttää asioita.

Vierailija
27/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ens vuonna on uusinta. Täyttää tuolloin 85v (kesällä).

Kokeile ottaa yhteyttä isäsi terveyskeskukseen ja tee huoli-ilmoitus. Itse toimin noin kun olin huolissani äitini muistista, sitä kautta tuli sitten kutsu muistihoitajalle. Ihan siis konkreettisesti soitin ja puhuin hoitajalle äitini asioista, joka sitten kirjasi soittoni äidin tietoihin.

Vierailija
28/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisiko äitisi saada tutkimuksiin niin, että varaat ajan (vaikka sinne muistihoitajalle), merkkaat kalenteriin ja sitten vaan toteat äidille, että tänään on mentävä muistihoitajalle.

Muistisairaat ovat usein jääräpäisiä, mutta toisaalta myös johdateltavissa. Itse tunnet äitisi, niin jospa jonkun houkutuskeinon keksit.

Isäni saatiin tutkimuksiin vasta kun hän varasti kaupasta ja tuli poliisin kyydillä kotiin. Lääkäriin meno oli vain ilmoitusasia ja isä totteli, vaikka oli aiemmin vastustellut. Toivottavasti teillä menisi vähän helpommin.

Vierailija
29/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzaimeriin saa lääkityksen, muihin dementioihin ei ole lääkitystä.

Vierailija
30/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistihoitajalle aika. Sitä kautta muistitutkimukset ja lääkärin vastaanotto.

Eipä niitä voi vastentahtoiselle  tehdä, se itsemääräämisoikeus!

Vastentahtoista voi yrittää myös maanitella, tai yrittää puhua järkeä. Tärkeintä on ettei luovuta, täytyy vaan jatkaa asiasta puhumista vaikka vastaanotto olisi miten kiukkuinen.

Meillä riideltiin / huudettiin suoraa huutoa puoli vuotta, ennen kuin saimme vanhemman puoliväkisin muistitestiin josta sitten sairaus paljastuikin. Sen jälkeen hän oli lauhkea kuin lammas ja sanoi moneen kertaan olevansa kiitollinen että hänet oli sinne viety, koska sai lääkityksen jolla toimintakyky parani huomattavasti.

Vierailija
31/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan minun aidilta! Hanella myos rankat syopahoidot takana. 

Vierailija
32/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko vaan keskustelit äitisi kanssa, etkä koettaisi diagnosoida vauva-palstalla.

Vierailija
33/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Josko vaan keskustelit äitisi kanssa, etkä koettaisi diagnosoida vauva-palstalla.

Kai täältä voi kysyä vertaistukea? (Ei AP)

Vierailija
34/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole vielä likimainkaan siinä vaiheessa että tarvitsi tukea, ehkä tulevaan ennakoimalla, mutta on samalla myös sen sairastuneeksi luokitellun toiseuttamista.

Järkevintä olisi keskustella jonkun toisen lähipiirin henkilön kanssa tilanteesta, jolla on ensikäden tietoa olosuhteista, täällä jää pelkästään sen varaan mitä tämä kyseinen kyselijä sattuu kokemaan. 

Vierailija
35/35 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole vielä likimainkaan siinä vaiheessa että tarvitsi tukea, ehkä tulevaan ennakoimalla, mutta on samalla myös sen sairastuneeksi luokitellun toiseuttamista.

Järkevintä olisi keskustella jonkun toisen lähipiirin henkilön kanssa tilanteesta, jolla on ensikäden tietoa olosuhteista, täällä jää pelkästään sen varaan mitä tämä kyseinen kyselijä sattuu kokemaan. 

Jos kyseessä on muistisairaus ja nimenomaan Alzheimer, lääkehoito auttaa siinä varhaisessa vaiheessa. Oli muistisairaus mikä tahansa, niin saa tietoa ja ns. pyörät pyörähtävät eteenpäin. Ja jos huoli on turha, niin sekin sitten selviää.

Hoitopolut on hitaita ja kankeita, ja jos sinne lähdetään vasta jonkun päivystys/poliisiasian kautta, niin se tietää vaan ylimääräistä huolta ja murhetta. Ihan jo sille muistisairaalle. Hänhän siitä kaikesta ensisijaisesti kärsii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä