Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laiha rintamaito- rasvainen rintamaito. Onko eroja oikeesti?

05.11.2006 |

Minulle terveydenhoitaja sanoi, että jokainen äidin tissimaidon rasvapitoisuus olisi sama eikä ns. laihaa maitoa ole olemassakaan. Eilen ystäväni taas väitti, että hänelle oli Kätilöopistolla sanottu, että todellakin äidinmaidon rasvapitoisuuksissa on eroja. Tämä vaikuttaisi mm. siihen,että miksi jotkut vauvat kasvavat hurjaa vauhtia ja toiset hitaasti, kun saavat pelkkää rintaa. Ja myös äidin painonpudotukseen tällä olisi merkitystä.

Olisko kellään faktatietoa asiasta?

Mun omat kokemukset puoltaisivat tätä jälkimmäsitä: esikoinen alkoi pulskitusta ekasta päivästä lähtien ja oli koko vauva-ajan tosi pullea. Minä laihduin takaisin mittoihini 5kk aikana.

Nyt, tyttö kerää painoa todella hitaasti ja on pieni. Myöskään minun paino ei ole pudonnut juurikaan ja vauva siis rintamaidolla.

Kokemuksia?

sitruska ja muksut 4kk/2v5kk

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MOI!

En tiedä vastaanko kysymykseen, mutta... Olen lypsänyt vauvoille maidon (kaksoset kohta 5kk) ja olen huomannut, että maito näöllisesti on selvästi muuttunut. Aluksi maito oli oikein maidon väristä, täyteläistä. Pulloon maidon pinnalle tuli paksu rasvakerros, kun maito oli hetken seissyt jääkaapissa. Viimeisen kuukauden reilun aikana maito on selkeästi vetistynyt, näyttää ihan vedellä laimennetulta maidolta, eikä rasvakerrostakaan juuri ole.

Ensimmäisien kuukausien aikana en laihtunut ollenkaan, mieluumminkin painoa tuli hieman lisää. Nyt viimeisen kuukauden aikana olen laihtunut muutaman kilon.

Vauvat ovat olleet pienikokoisia kokoajan, jo syntyessään ihan kirppuja (2490g ja 1870g). Mutta kasvoivat todella hurjalla tahdilla heti alusta alkaen ja nyt mittarissa on 6740g ja 6390g, eli ainakin on maito ollut riittävää kasvattamaan. Alussa kasvu oli todella nopeaa, nyt kasvu tasaantunut. Onko syynä alun rasvainen maito, joka nyt on muuttunut litkuksi? vai normaali kasvun tasaantuminen?

Mielenkiintoinen huomio on viimeiseltä kolmelta viikolta, jota itse olen miettinyt ja miettinyt, mikä mahtaakaan olla syynä... Eli oma maito ei kelpaa!! Tytöt eivät siis suostu enää juomaan omaa maitoa. Sekaan on laitettava korviketta, jotta maito alkaa maistumaan. Mikähän mmahtaa olla syynä?

Vierailija
2/5 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tuohon kysymykseen ottaa kantaa, mutta mua myös kiinnostaa, kun molemmat tyttöni olen samalla tavalla ruokkinut, ja ovat ihan eri puusta veistettyjä. Uskon, että kasvuun vaikuttaa enemmän lapsen perimä;pituusgeenit kun eivät periydy suoraviivaisesti...

Molemmat syntyivät nelikiloisina, mutta esim. 4kk iässä esikoisen mitat olivat 7kg ja 65cm,kun taas kuopuksen 6kg ja 64cm. Molemmat olivat täysimetyksellä 4kk ikään saakka. 8kk iässä esikoinen painoi 8,8kg ja 73cm, kuopus 7,4kg ja 68,5cm. Oma paino on tippunut samaa tahtia eli -16kg on tippunut vähitellen vauvan puolivuotissynttäreihin mennessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellistä kun imetin niin oma paino tippui kohisten ja vauva kasvoi kovasti nyt kun täysimetin tätä nuorimmaista ei oma paino ole pudonnut juurikaan ja vauvakin kasvaa hitaasti. Muutoinkin tuntuu olevan jatkuvasti nälkäinen. Vauva nyt 4,5kk ja aloitin kiinteätkin sen takia jo aiemmin. Edellistä taas täysimetin 5kk koska vauva söi 3-4 tunnin välein ja kasvoi hienosti, tämä taas syö 1-2 tunnin välein ja silti kasvu on hitaampaa...

Vierailija
4/5 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on juttua asiasta ja lähdeviitteet.

http://www.imetystukilista.net/faq/edut.php

Vierailija
5/5 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähteitä en nyt mistään löydä, mutta muistan lukeneeni israelilaisesta tutkimuksesta keväällä 2004 (samoihin aikoihin kun olin juuri vierottanut esikoisen rinnalta). Tutkimus kumosi vanhan " tiedon" , että äidinmaito muuttuisi heikkolaatuiseksi muutaman kuukauden kuluttua synnytyksestä. Samassa tutkimuksessa oli muitaakseni verrattu teollisuusmaiden ja kehittyvien maiden äitien maitoja ja eroa ei juurikaan ollut.